ÇOCUK GELIŞIMI (TEZLI)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: CGL118
Ders İsmi: Erken Çocukluk Döneminde Müdahale Yaklaşımları
Ders Yarıyılı: 2. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Alan İçi Seçmeli
Dersin Düzeyi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi Ahmet FİDAN

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders kapsamında erken çocukluk döneminde gelişimsel gerilik ya da yetersizlik nedeniyle özel eğitime gereksinimi olan çocuklara ve ailelerine yönelik müdahale yaklaşımları ve öne çıkan müdahale programlarına ilişkin temel bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Dersin Hedefi: 1. Gelişimsel gerilik ve yetersizliğe neden olan etmenleri açıklar.

2. Erken çocukluk döneminde müdahale amaçlı değerlendirme yaklaşımlarını ve tekniklerini karşılaştırır.

3. Müdahale amaçlı değerlendirme verilerine dayalı erken müdahale programı geliştirir.

4. Erken müdahale programlarında uygulamanın güvenirliğini sağlamak için kullanılabilecek uygulamaları sentezler.

5. Erken müdahale programının uygulama sürecini izleme ve değerlendirmede kullanılan teknikleri analiz eder.
Dersin Veriliş Şekli:

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Gelişimsel gerilik ve yetersizliğe neden olan etmenleri açıklar.
  2) Erken çocukluk döneminde müdahale amaçlı değerlendirme yaklaşımlarını ve tekniklerini karşılaştırır.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Müdahale amaçlı değerlendirme verilerine dayalı erken müdahale programı geliştirir.
  2) Erken müdahale programlarında uygulamanın güvenirliğini sağlamak için kullanılabilecek uygulamaları sentezler.
  3) Erken müdahale programının uygulama sürecini izleme ve değerlendirmede kullanılan teknikleri analiz eder.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Erken Çocukluk Özel Eğitiminin Tarihçesi ve Erken Müdahalede Kuramın Rolü
2) Erken Müdahalede Değerlendirme
3) Erken Müdahalede İşbirliği ve Farklı Uzmanların Rolü
4) Erken Çocukluk Özel Eğitiminde Bilimsel Dayanaklı Uygulamalar
5) Erken Çocukluk Özel Eğitiminde Bilimsel Dayanaklı Uygulamalar
6) Aile Merkezli Erken Müdahale Uygulamaları
7) Kurum Temelli Erken Müdahale Uygulamaları
8) Etkili Erken Müdahale İçin Bütünleştirme Uygulamaları
9) Erken Çocukluk Ortamlarında Aşamalı Davranış Destek Modelleri
10) Müdahaleye Tepkinin Yetersizliği Olan Küçük Çocuklar İçin Uygulanması
11) Yetersizliği Olan Küçük Çocukların Psikomotor Becerilerinin Geliştirilmesi
12) Yetersizliği Olan Küçük Çocukların Dil ve İletişim Becerilerinin Geliştirilmesi
13) Yetersizliği Olan Küçük Çocukların Oyun Becerilerinin Geliştirilmesi
14) Yetersizliği Olan Küçük Çocukların Erken Okuryazarlık Becerilerinin Geliştirilmesi
Diğer Kaynaklar: Erken Çocukluk Özel Eğitimi El Kitabı, Anı Yayıncılık

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Çocuk Gelişimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir
2) Çocuk gelişimi ile ilgili kazandığı bilgilerin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini karşılaştırmalı olarak değerlendirme ve yorumlama bilgisine sahiptir.
3) Bilimsel bir araştırma gerçekleştirirken kullanılabilecek istatiksel yöntem ve teknikleri hakkında bilgilere sahiptir.
4) Bilimsel çalışmalarda etik ilkeleri ve kuralları bilir, birey ve toplum için önemini açıklar.
5) Tipik gelişim gösteren ve özel gereksinimi olan çocuklara yönelik gelişimsel destek programları hazırlar ve uygular.
6) Çalışma ortamındaki araç-gereç, materyal, dokümanları kullanır, hazırlar ve bakımını yapar
7) Çocuk gelişimi alanındaki temel bilgi ve becerileri kullanarak çocukların gelişimlerine ilişkin verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar ve çözüm yolları üretir.
8) Belirlediği sorunlar doğrultusunda araştırma konusunu seçer.
9) Bilimsel bir araştırma gerçekleştirmek için gerekli planlamalarını yapar ve araştırma desenini planlar.
10) Araştırma konusuna uygun en uygun veri toplama yöntemlerini belirler.
11) Çocuk gelişimi alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturur ve bu bilgileri çocukların yararına kullanır
12) Bilimsel bir çalışmayı alanı ile ilgili bilgilerini kullanarak analiz eder ve yorumlar.
13) Mesleği ile ilgili görev ve sorumlulukları etik değerlere bağlı olarak yerine getirir
14) Çocuk gelişimi alanında edindiği temel bilgileri kullanarak ekip içerisinde kendisine verilen bireysel sorumlulukları yerine getirir ve ekiple uyumlu çalışır.
15) Çocuk gelişimi alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde alınyazını inceleyerek değerlendirir. İncelediği alın yazına dayalı olarak araştırma önerileri geliştirir.
16) Geliştirdiği önerilerden bir konu belirler ve bu konu hakkında rapor hazırlar. Hazırladığı araştırma raporunu tartışır ve sunar.
17) Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olarak öğrenme ihtiyaçlarını belirler, bilgiye ulaşmak için ilgili iletişim ve bilişim teknolojilerini, yazılı kaynakları kullanarak öğrenme etkinliklerinde bulunur.
18) Çocuk gelişimi alanı ile ilgili edindiği temel bilgi ve becerilere dayanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
19) Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için yapılan mesleki proje, araştırma ve etkinlikler içerisinde yer alır
20) Baştan sona bir bilimsel araştırma planlar, gerçekleştirir, tartışır ve sunar.

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev 1 % 20
Sunum 1 % 20
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik 1 % 20
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma 1 % 40
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 200
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 140
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 200