EBELIK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: EBE303
Ders İsmi: Kadın Sağlığı ve Hastalıkları
Ders Yarıyılı: 5. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. Hüseyin Tayfun Kutlu

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencinin kadın yaşamının bütün dönemleri içeriside, üreme ve kadın sağlığının korunması, yükseltilmesi için gerekli bilgi ve beceriyi kavraması amaçlanmaktadır.
Dersin Hedefi: Dünya’da ve Türkiye’de üreme sağlığı sorunlarının ve etkileyen faktörlerin, kadının yaşam evrelerine göre sağlığının değerlendirilmesini, jinekolojik sorunlar ve doğum öncesi-doğum-doğum sonrası dönemlerde anne-fetus-yenidoğan sağlığının korunması, geliştirilmesi, sağlığın normalden saptığı durumlarda erken tanı, tedavi ve rehabilitasyonun sağlanmasına yönelik kanıt temelli yaklaşımlar çerçevesinde uygun ebelik bakımını planlanlayabilmesi hedeflenmektedir.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Kadının yaşam evrelerine göre karşılaşabileceği sağlık sorunlarını açıklayabilir.
  2) Gebelik, doğum ve doğum sonu dönemle ilgili ebelik bakımının öneminini açıklayabilir
  3) Anne sütünün ve emzirmenin anne-bebek açısından önemini ve faydalarını açıklayabilir.
  4) Jinekolojide ve Obstetride kullanılan tanı ve tedavi yöntemlerini açıklayabilir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Kadının tüm yaşam evrelerinde karşılaşabileceği sağlık sorunları ile ilgili ebelelik tanılarını koyabilir ve gerekli olan bireyselleştirilmiş bakım planını oluşturabilir.
  2) Üreme siklus anomalileri, benign jinekolojik hastalıklar, jinekolojik kanserlerde , hastalığa özgü ebelik bakımı uygulayabilir.
  3) Bireyin ihtiyaçlarına uygun aile planlaması eğitim içeriğini planlayabilir ve oluşturabilir.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Jinekolojik hastalıkarın tedavisi sırasında ortaya çıkabilecek komplikasyonları ve uygulanabilecek ebelik girişimlerini tartışabilir.
  2) Jinekolojik ve obstetrik vakalarda ağrı ile baş etme konusunda uygulanabilecek nonfarmakolojik yöntemleri tartışabilir
  3) Fertilitenin korunmasına yönelik alınacak önlemleri, infertil kadın ve erkek değerlendirme yöntemlerini karşılaştırabilir.
  4) Gebelik, doğum ve doğum sonu dönem bakımı, anne sütü ve emzirme konularında farklı yöntem ve uygulama tekniklerini karşılaştırabilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) KADIN SAĞLIĞI GİRİŞ
2) ANATOMİ- JİNEKOLOJİK ANAMNEZ VE MUAYENE USULLERİ
3) ÜREME FİZYOLOJİSİ-KONTRASEPSİYON
4) GEBELİK FİZYOLOJİSİ - ANTENATAL İZLEM
5) GEBELİK KOMPLİKASYONLARI
6) DOĞUM
7) DİSTOZİLER - PUERPERİUM
8) Ara sınav
9) CİNSEL YOLLA BULAŞAN ENFEKSİYONLAR
10) PELVİK KİTLELER - PELVİK AĞRI
11) ÜROJİNEKOLOJİ
12) İNFERTİLİTE - MENOPOZ
13) POLİKİSTİK OVER SENDROMU - ENDOMETRİOZİS
14) JİNEKOLOJİK KANSERLER
Diğer Kaynaklar:
Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği. Lale Taşkın (2016) / 14.Baskı Akademisyen Kitabevi-Ankara.
Hemşire ve Ebelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. Kızılkaya Beji N. (2015). Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul.
Williams Obstetrik. Çev Ed.: Gökhan Yıldırım (2016) 24. Baskı. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul.
Williams Jinekoloji. Çev Ed.: Gökhan Yıldırım (2015) 2. Baskı. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul.
Klinik Jinekolojik Endokrinoloji ve İnfertilite Fritz - Speroff. Çev. Ed.: Serdar Günalp (2014) 8. Baskı. Güneş Tıp Kitabevleri, İstanbul

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

Program Kazanımları
1) Kadın, yenidoğan, çocuk ve aileye bütüncül yaklaşım doğrultusunda hizmet verebilecek bilgiye sahiptir 3 2 3 3 3 2 1 3 1 3
2) Sağlığın korunması, sürdürülmesi ve geliştirilmesini sağlayacak izlemler ve hizmetleri yapabilecek bilgiye sahiptir 2 3 3 3 3 3 3 3 2 3
3) Gebeliğin sonlandırılması ya da kaybı durumunda ulusal yasa, yönetmelik ve prosedürlere uygun biçimde bireyselleştirilmiş bakım sunabilecek bilgiye sahiptir. 3 1 1 1
4) Gebelik, travay, doğum süreçlerinde güvenli koşulları sağlar, riskli ve acil durumları yönetir ve kendi sorumluluğunda doğum yaptırır 1 1 1 1 1
5) Doğum sonrası kadın, yenidoğan ve ailenin adaptasyonu için nitelikli bakım sağlar. 2 2 3 1 3 2
6) Uygulamalarını güncel bilimsel kanıtlar, teknolojik gelişmeler, güncel sağlık politikaları ışığında kültüre duyarlı şekilde gerçekleştirir. 3 2 1 2 2 3 1
7) Mesleki uygulamaları ilgili mevzuat, mesleki ilke ve standartlar. 1 2 1 1
8) Alanları ile ilgili araştırmalara, eğitim faaliyetlerine, projelere katılır, izler ve uygulamaya aktarılmasında rol alır 3 1 1 1 2 1
9) Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık, eleştirel düşünme ve sorun çözme becerilerini kullanmaya yönelik davranış geliştirir. 1 1 1 1 2 1 2 1
10) Hizmet verdikleri alanda kadının desteklenmesi çalışmalarına katılır, öncülük ve danışmanlık yapar. 2 1 1 2 1 1 3 1 2 2 2
11) Uygulamalarında sağlık ekibi ve diğer tüm disiplinler ile iletişim kurar ve birlikte çalışır. 2 2 1
12) Pozitif ebeveynliği desteklemek için kadın, aile ve topluma sağlık eğitimi ve hizmeti sunar 2 2 1 2 3 3
13) Mesleği ile ilgili görev, hak ve sorumluluklarını düzenleyen mevzuatı bilir, değişiklikleri takip eder ve uygular. 1 3 3 1
14) Toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır. 1 3 2 1 1 1 2

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma 16 % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme 14 % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 42
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) 16 32
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 8 8
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 8 8
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 92
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 3