EBELIK | |||||
---|---|---|---|---|---|
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | EBE303 | ||||||||
Ders İsmi: | Kadın Sağlığı ve Hastalıkları | ||||||||
Ders Yarıyılı: | 5. Yarıyıl / Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | Yok | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Düzeyi: |
|
||||||||
Dersi Veren(ler): | Prof. Dr. Hüseyin Tayfun Kutlu |
Dersin Amacı: | Öğrencinin kadın yaşamının bütün dönemleri içeriside, üreme ve kadın sağlığının korunması, yükseltilmesi için gerekli bilgi ve beceriyi kavraması amaçlanmaktadır. |
Dersin Hedefi: | Dünya’da ve Türkiye’de üreme sağlığı sorunlarının ve etkileyen faktörlerin, kadının yaşam evrelerine göre sağlığının değerlendirilmesini, jinekolojik sorunlar ve doğum öncesi-doğum-doğum sonrası dönemlerde anne-fetus-yenidoğan sağlığının korunması, geliştirilmesi, sağlığın normalden saptığı durumlarda erken tanı, tedavi ve rehabilitasyonun sağlanmasına yönelik kanıt temelli yaklaşımlar çerçevesinde uygun ebelik bakımını planlanlayabilmesi hedeflenmektedir. |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Kadının yaşam evrelerine göre karşılaşabileceği sağlık sorunlarını açıklayabilir. |
||
2) Gebelik, doğum ve doğum sonu dönemle ilgili ebelik bakımının öneminini açıklayabilir |
||
3) Anne sütünün ve emzirmenin anne-bebek açısından önemini ve faydalarını açıklayabilir. |
||
4) Jinekolojide ve Obstetride kullanılan tanı ve tedavi yöntemlerini açıklayabilir. |
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Kadının tüm yaşam evrelerinde karşılaşabileceği sağlık sorunları ile ilgili ebelelik tanılarını koyabilir ve gerekli olan bireyselleştirilmiş bakım planını oluşturabilir. |
||
2) Üreme siklus anomalileri, benign jinekolojik hastalıklar, jinekolojik kanserlerde , hastalığa özgü ebelik bakımı uygulayabilir. |
||
3) Bireyin ihtiyaçlarına uygun aile planlaması eğitim içeriğini planlayabilir ve oluşturabilir. |
||
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Jinekolojik hastalıkarın tedavisi sırasında ortaya çıkabilecek komplikasyonları ve uygulanabilecek ebelik girişimlerini tartışabilir. |
||
2) Jinekolojik ve obstetrik vakalarda ağrı ile baş etme konusunda uygulanabilecek nonfarmakolojik yöntemleri tartışabilir |
||
3) Fertilitenin korunmasına yönelik alınacak önlemleri, infertil kadın ve erkek değerlendirme yöntemlerini karşılaştırabilir. |
||
4) Gebelik, doğum ve doğum sonu dönem bakımı, anne sütü ve emzirme konularında farklı yöntem ve uygulama tekniklerini karşılaştırabilir. |
Hafta | Konu | ||
1) | KADIN SAĞLIĞI GİRİŞ | ||
2) | ANATOMİ- JİNEKOLOJİK ANAMNEZ VE MUAYENE USULLERİ | ||
3) | ÜREME FİZYOLOJİSİ-KONTRASEPSİYON | ||
4) | GEBELİK FİZYOLOJİSİ - ANTENATAL İZLEM | ||
5) | GEBELİK KOMPLİKASYONLARI | ||
6) | DOĞUM | ||
7) | DİSTOZİLER - PUERPERİUM | ||
8) | Ara sınav | ||
9) | CİNSEL YOLLA BULAŞAN ENFEKSİYONLAR | ||
10) | PELVİK KİTLELER - PELVİK AĞRI | ||
11) | ÜROJİNEKOLOJİ | ||
12) | İNFERTİLİTE - MENOPOZ | ||
13) | POLİKİSTİK OVER SENDROMU - ENDOMETRİOZİS | ||
14) | JİNEKOLOJİK KANSERLER | ||
|
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
|||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||
1) Kadın, yenidoğan, çocuk ve aileye bütüncül yaklaşım doğrultusunda hizmet verebilecek bilgiye sahiptir | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 2 | 1 | 3 | 1 | 3 | ||||
2) Sağlığın korunması, sürdürülmesi ve geliştirilmesini sağlayacak izlemler ve hizmetleri yapabilecek bilgiye sahiptir | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | ||||
3) Gebeliğin sonlandırılması ya da kaybı durumunda ulusal yasa, yönetmelik ve prosedürlere uygun biçimde bireyselleştirilmiş bakım sunabilecek bilgiye sahiptir. | 3 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||
4) Gebelik, travay, doğum süreçlerinde güvenli koşulları sağlar, riskli ve acil durumları yönetir ve kendi sorumluluğunda doğum yaptırır | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||
5) Doğum sonrası kadın, yenidoğan ve ailenin adaptasyonu için nitelikli bakım sağlar. | 2 | 2 | 3 | 1 | 3 | 2 | ||||||||
6) Uygulamalarını güncel bilimsel kanıtlar, teknolojik gelişmeler, güncel sağlık politikaları ışığında kültüre duyarlı şekilde gerçekleştirir. | 3 | 2 | 1 | 2 | 2 | 3 | 1 | |||||||
7) Mesleki uygulamaları ilgili mevzuat, mesleki ilke ve standartlar. | 1 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||
8) Alanları ile ilgili araştırmalara, eğitim faaliyetlerine, projelere katılır, izler ve uygulamaya aktarılmasında rol alır | 3 | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | ||||||||
9) Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık, eleştirel düşünme ve sorun çözme becerilerini kullanmaya yönelik davranış geliştirir. | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | 2 | 1 | ||||||
10) Hizmet verdikleri alanda kadının desteklenmesi çalışmalarına katılır, öncülük ve danışmanlık yapar. | 2 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | 3 | 1 | 2 | 2 | 2 | |||
11) Uygulamalarında sağlık ekibi ve diğer tüm disiplinler ile iletişim kurar ve birlikte çalışır. | 2 | 2 | 1 | |||||||||||
12) Pozitif ebeveynliği desteklemek için kadın, aile ve topluma sağlık eğitimi ve hizmeti sunar | 2 | 2 | 1 | 2 | 3 | 3 | ||||||||
13) Mesleği ile ilgili görev, hak ve sorumluluklarını düzenleyen mevzuatı bilir, değişiklikleri takip eder ve uygular. | 1 | 3 | 3 | 1 | ||||||||||
14) Toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır. | 1 | 3 | 2 | 1 | 1 | 1 | 2 |
Soru-Cevap | |
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi | |
Laboratuvar | |
Sayısal Problem Çözme | |
Alan çalışması | |
Grup Çalışması / Ödevi | |
Bireysel Ödev | |
WEB Tabanlı Öğrenme | |
Staj | |
Yerinde Uygulama | |
Proje Hazırlama | |
Rapor Yazma | |
Seminer | |
Süpervizyon | |
Sosyal Faaliyet | |
Mesleki Faaliyet | |
Mesleki Gezi | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) | |
Okuma | |
Tez Hazırlama | |
Arazi Çalışması | |
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri | |
Diğer | |
Logbook | |
Röportaj ve sözlü görüşme | |
Araştırma | |
Film izleme | |
Kaynakça oluşturma | |
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme | |
Fotoğraf çekimi | |
Eskiz çizimi | |
Harita üzerinde işaretleme | |
Harita okuma | |
Doku örneği alma | |
Malzeme arşivi oluşturma | |
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 0 |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Uygulama Sınavı | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | % 0 | |
Sunum | % 0 | |
Projeler | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Alan Çalışması | % 0 | |
Makale Kritik | % 0 | |
Makale Yazma | % 0 | |
Modül Grup Çalışması | % 0 | |
Beyin Fırtınası | % 0 | |
Rol Oynama + Dramatize Etme | % 0 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışma | 16 | % 0 |
Ön Çalışma, Pekiştirme | 14 | % 0 |
Uygulama Tekrarı vb. | % 0 | |
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) | % 0 | |
Proje Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Rapor Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Sözlü Sınav | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Pratik Final | % 0 | |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Bütünleme Pratik | % 0 | |
Kanaat Notu | % 0 | |
Kurul-Committee | % 0 | |
Yazma Ödev Dosyası | % 0 | |
Portfolyo | % 0 | |
Take-Home Sınav | % 0 | |
Seyir Defteri | % 0 | |
Katılım | % 0 | |
Tartışma | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Süresi | 14 | 42 |
Laboratuvar | ||
Uygulama | ||
Uygulama Sınavı | ||
Derse Özgü Staj | ||
Alan Çalışması | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | ||
Makale Kritik | ||
Makale Yazma | ||
Modül Grup Çalışması | ||
Beyin Fırtınası | ||
Rol Oynama + Dramatize Etme | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) | 16 | 32 |
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) | ||
Proje Hazırlama + Sunma | ||
Rapor Hazırlama + Sunma | ||
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınavlara Hazırlanma | 8 | 8 |
ARA SINAV (Vize) | 1 | 1 |
Genel Sınava Hazırlanma | 8 | 8 |
GENEL SINAV (Final) | 1 | 1 |
Katılım | ||
Tartışma | ||
Portfolyo | ||
Take-Home Sınav | ||
Seyir Defteri | ||
Toplam İş Yükü | 92 | |
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) | 3 |