EBELIK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: EBE202
Ders İsmi: Riskli Gebelik ve Bakım-Uygulamalı Ders (Kd-UD)
Ders Yarıyılı: 4. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
4 8 8 10
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: EBE 211 - Normal Gebelik ve Bakım-Uygulamalı Ders
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Öğr. Gör. Özge Şiir DAĞLAR

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Gebelikte riskli durumları erkenden tespit etmek. Gerekli ebelik bakımı sunmak. Anne ve fetüsün sağlığını korumak ve yükseltmek.
Dersin Hedefi: Gebe ve fetüsün sağlığının önemini kavramak. Prenatal tanı testlerini bilmek.Gebelikte anne ve fetüsün hayatını tehdit edecek riskleri erkenden tanılamak.Erken dönem ve geç dönem riskleri kavramak ve uygun bakımı vermek. Özellikli durumlarda (anne yaşı enfeksiyon varlığı, kalp hastalığı, diyabet vb.) anne ve fetüsü yakından takip etmek.Gebeliğin sağlıklı bebek ve anne ile sonuçlanması için gerekli bilgi ve beceriye sahip olmak.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) 1. Gebe ve fetüs sağlığın korunmasında ebenin rol ve sorumluluklarını kavrar. 2. Fetal sağlığın değerlendirilmesinde kullanılan testleri bilir. 3.Gebelikte riskli durumları ve tehlike belirtilerini bilir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) 1. Gebelikte risk yaratabilecek faktörlerini erkenden ayırt eder. 2. Fetal sağlığın değerlendirilmesinde kullanılan testleri uygular . 3. Gebeye ve aileye gereksinmeleri doğrultusunda danışmanlık yapar. 4. Riskli gebelikleri sık aralarla takip eder ve ebelik bakımına yönelik gerekli önlemleri alır. 5. Riskli gebelik sürecinde anne ve fetüste normalden sapmaları analiz edip uygun bakımı verir.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) 1. Riskli gebeye bakım verirken diğer sağlık üyeleriyle ekip anlayışı içinde ve etik kurallar çerçevesinde çalışır.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Antenatal Bakımın Önemi Ebenin Yeri
2) Riskli Gebeliklerde Erken ve Etkili Bakım Ebenin Rolü
3) Prenatal Tarama Testleri (İkili, üçlü, dörtlü test, amniyosentez, kordosentez vb
4) Fetal Sağlığın Değerlendirilmesi (Fetal hareketler, NST, EFM, Biofizik profil vb.
5) Adölesan Gebelikler ve Ebelik Bakımı
6) Gebelikte Erken ve Geç Dönem Kanamalar ve Ebelik Bakımı
7) Gebelikte Hipertansif Durumlar ve Ebelik Bakımı
8) Gestasyonel Diyabet ve Ebelik Bakımı
9) Hiperemezis Gravidarum ve Erken Membran Rüptürü ve Ebelik Bakımı
10) Erken Doğum Tehdidi ve Postterm Gebelik ve Ebelik Bakımı
11) Çoğul ve İleri Yaş Gebelikler ve Rh Uygunsuzluğu
12) Gebelikte Sistemik Hastalıklar
13) Gebelikte Enfeksiyon Hastalıkları
14) Vaka Sunumu
Diğer Kaynaklar: 1) Coşkun, A. (Ed.). (2012). Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El kitabı. Koç Üniversitesi Yayınları. İstanbul.
2) Şirin A. ve Kavlak O. (Ed.). (2011). Kadın Sağlığı, Bedray Basın Yayıncılık, İstanbul.
3) Taşkın L. (Ed.). (2016). Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği. Akademi Kitapevi, Ankara.
4) Kızılkaya Beji, N. (Ed.). (2015). Hemşire ve Ebelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul.
5) Taşkın.L. (Ed.) (2002). Yüksek Riskli Gebelik ve Doğum. Palme Yayıncılık, I.Baskı, Ankara.
6) Holness, N. (2018). High-risk pregnancy. Nursing Clinics, 53(2), 241-251.
7) Schmuke, A. D. (2019). Factors affecting uncertainty in women with high-risk pregnancies. MCN: The American Journal of Maternal/Child Nursing, 44(6), 317-324.
8) Condrat, C. E., Filip, L., Gherghe, M., Cretoiu, D., & Suciu, N. (2021). Maternal HPV Infection: Effects on Pregnancy Outcome. Viruses, 13(12), 2455.
9) Aracil Moreno, I., Rodríguez-Benitez, P., Ruiz-Minaya, M., Bernal Claverol, M., Ortega Abad, V., Hernández Martin, C., ... & Juan, A. (2021). Maternal Perinatal Characteristics in Patients with Severe Preeclampsia: A Case-Control Nested Cohort Study. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(22), 11783.
10) Magro‐Malosso, E. R., Saccone, G., Di Tommaso, M., Roman, A., & Berghella, V. (2017). Exercise during pregnancy and risk of gestational hypertensive disorders: a systematic review and meta‐analysis. Acta obstetricia et gynecologica Scandinavica, 96(8), 921-931.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Kadın, yenidoğan, çocuk ve aileye bütüncül yaklaşım doğrultusunda hizmet verebilecek bilgiye sahiptir 3 3 3
2) Sağlığın korunması, sürdürülmesi ve geliştirilmesini sağlayacak izlemler ve hizmetleri yapabilecek bilgiye sahiptir 3 3 3
3) Gebeliğin sonlandırılması ya da kaybı durumunda ulusal yasa, yönetmelik ve prosedürlere uygun biçimde bireyselleştirilmiş bakım sunabilecek bilgiye sahiptir. 3 3 3
4) Gebelik, travay, doğum süreçlerinde güvenli koşulları sağlar, riskli ve acil durumları yönetir ve kendi sorumluluğunda doğum yaptırır 3 3 3
5) Doğum sonrası kadın, yenidoğan ve ailenin adaptasyonu için nitelikli bakım sağlar. 3 3 3
6) Uygulamalarını güncel bilimsel kanıtlar, teknolojik gelişmeler, güncel sağlık politikaları ışığında kültüre duyarlı şekilde gerçekleştirir. 3 3 3
7) Mesleki uygulamaları ilgili mevzuat, mesleki ilke ve standartlar. 3 3 3
8) Alanları ile ilgili araştırmalara, eğitim faaliyetlerine, projelere katılır, izler ve uygulamaya aktarılmasında rol alır 3 3 3
9) Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık, eleştirel düşünme ve sorun çözme becerilerini kullanmaya yönelik davranış geliştirir. 3 3 3
10) Hizmet verdikleri alanda kadının desteklenmesi çalışmalarına katılır, öncülük ve danışmanlık yapar. 3 3 3
11) Uygulamalarında sağlık ekibi ve diğer tüm disiplinler ile iletişim kurar ve birlikte çalışır. 3 3 3
12) Pozitif ebeveynliği desteklemek için kadın, aile ve topluma sağlık eğitimi ve hizmeti sunar 3 3 3
13) Mesleği ile ilgili görev, hak ve sorumluluklarını düzenleyen mevzuatı bilir, değişiklikleri takip eder ve uygular. 3 3 3
14) Toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır. 3 3 3

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama 1 % 15
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 25
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 56
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj 13 104
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 42
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) 14 28
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma 14 28
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma 3 15
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 7 21
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 14 28
GENEL SINAV (Final) 1 2
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 325
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 10