EBELIK | |||||
---|---|---|---|---|---|
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | EBE202 | ||||||||
Ders İsmi: | Riskli Gebelik ve Bakım-Uygulamalı Ders (Kd-UD) | ||||||||
Ders Yarıyılı: | 4. Yarıyıl / Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: |
EBE201 - Normal Gebelik ve Bakım-Uygulamalı Ders |
||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Düzeyi: |
|
||||||||
Dersi Veren(ler): | Öğr. Gör. Özge Şiir DAĞLAR |
Dersin Amacı: | Gebelikte riskli durumları erkenden tespit etmek. Gerekli ebelik bakımı sunmak. Anne ve fetüsün sağlığını korumak ve yükseltmek. |
Dersin Hedefi: | Gebe ve fetüsün sağlığının önemini kavramak. Prenatal tanı testlerini bilmek.Gebelikte anne ve fetüsün hayatını tehdit edecek riskleri erkenden tanılamak.Erken dönem ve geç dönem riskleri kavramak ve uygun bakımı vermek. Özellikli durumlarda (anne yaşı enfeksiyon varlığı, kalp hastalığı, diyabet vb.) anne ve fetüsü yakından takip etmek.Gebeliğin sağlıklı bebek ve anne ile sonuçlanması için gerekli bilgi ve beceriye sahip olmak. |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) 1. Gebe ve fetüs sağlığın korunmasında ebenin rol ve sorumluluklarını kavrar.
2. Fetal sağlığın değerlendirilmesinde kullanılan testleri bilir.
3.Gebelikte riskli durumları ve tehlike belirtilerini bilir. |
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) 1. Gebelikte risk yaratabilecek faktörlerini erkenden ayırt eder.
2. Fetal sağlığın değerlendirilmesinde kullanılan testleri uygular .
3. Gebeye ve aileye gereksinmeleri doğrultusunda danışmanlık yapar.
4. Riskli gebelikleri sık aralarla takip eder ve ebelik bakımına yönelik gerekli önlemleri alır.
5. Riskli gebelik sürecinde anne ve fetüste normalden sapmaları analiz edip uygun bakımı verir.
|
||
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) 1. Riskli gebeye bakım verirken diğer sağlık üyeleriyle ekip anlayışı içinde ve etik kurallar çerçevesinde çalışır. |
Hafta | Konu | ||
1) | Antenatal Bakımın Önemi Ebenin Yeri | ||
2) | Riskli Gebeliklerde Erken ve Etkili Bakım Ebenin Rolü | ||
3) | Prenatal Tarama Testleri (İkili, üçlü, dörtlü test, amniyosentez, kordosentez vb | ||
4) | Fetal Sağlığın Değerlendirilmesi (Fetal hareketler, NST, EFM, Biofizik profil vb. | ||
5) | Adölesan Gebelikler ve Ebelik Bakımı | ||
6) | Gebelikte Erken ve Geç Dönem Kanamalar ve Ebelik Bakımı | ||
7) | Gebelikte Hipertansif Durumlar ve Ebelik Bakımı | ||
8) | Gestasyonel Diyabet ve Ebelik Bakımı | ||
9) | Hiperemezis Gravidarum ve Erken Membran Rüptürü ve Ebelik Bakımı | ||
10) | Erken Doğum Tehdidi ve Postterm Gebelik ve Ebelik Bakımı | ||
11) | Çoğul ve İleri Yaş Gebelikler ve Rh Uygunsuzluğu | ||
12) | Gebelikte Sistemik Hastalıklar | ||
13) | Gebelikte Enfeksiyon Hastalıkları | ||
14) | Vaka Sunumu | ||
|
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
|||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||
1) Kadın, yenidoğan, çocuk ve aileye bütüncül yaklaşım doğrultusunda hizmet verebilecek bilgiye sahiptir | 3 | 3 | 3 | |||||||||||
2) Sağlığın korunması, sürdürülmesi ve geliştirilmesini sağlayacak izlemler ve hizmetleri yapabilecek bilgiye sahiptir | 3 | 3 | 3 | |||||||||||
3) Gebeliğin sonlandırılması ya da kaybı durumunda ulusal yasa, yönetmelik ve prosedürlere uygun biçimde bireyselleştirilmiş bakım sunabilecek bilgiye sahiptir. | 3 | 3 | 3 | |||||||||||
4) Gebelik, travay, doğum süreçlerinde güvenli koşulları sağlar, riskli ve acil durumları yönetir ve kendi sorumluluğunda doğum yaptırır | 3 | 3 | 3 | |||||||||||
5) Doğum sonrası kadın, yenidoğan ve ailenin adaptasyonu için nitelikli bakım sağlar. | 3 | 3 | 3 | |||||||||||
6) Uygulamalarını güncel bilimsel kanıtlar, teknolojik gelişmeler, güncel sağlık politikaları ışığında kültüre duyarlı şekilde gerçekleştirir. | 3 | 3 | 3 | |||||||||||
7) Mesleki uygulamaları ilgili mevzuat, mesleki ilke ve standartlar. | 3 | 3 | 3 | |||||||||||
8) Alanları ile ilgili araştırmalara, eğitim faaliyetlerine, projelere katılır, izler ve uygulamaya aktarılmasında rol alır | 3 | 3 | 3 | |||||||||||
9) Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık, eleştirel düşünme ve sorun çözme becerilerini kullanmaya yönelik davranış geliştirir. | 3 | 3 | 3 | |||||||||||
10) Hizmet verdikleri alanda kadının desteklenmesi çalışmalarına katılır, öncülük ve danışmanlık yapar. | 3 | 3 | 3 | |||||||||||
11) Uygulamalarında sağlık ekibi ve diğer tüm disiplinler ile iletişim kurar ve birlikte çalışır. | 3 | 3 | 3 | |||||||||||
12) Pozitif ebeveynliği desteklemek için kadın, aile ve topluma sağlık eğitimi ve hizmeti sunar | 3 | 3 | 3 | |||||||||||
13) Mesleği ile ilgili görev, hak ve sorumluluklarını düzenleyen mevzuatı bilir, değişiklikleri takip eder ve uygular. | 3 | 3 | 3 | |||||||||||
14) Toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır. | 3 | 3 | 3 |
Soru-Cevap | |
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi | |
Laboratuvar | |
Sayısal Problem Çözme | |
Alan çalışması | |
Grup Çalışması / Ödevi | |
Bireysel Ödev | |
WEB Tabanlı Öğrenme | |
Staj | |
Yerinde Uygulama | |
Proje Hazırlama | |
Rapor Yazma | |
Seminer | |
Süpervizyon | |
Sosyal Faaliyet | |
Mesleki Faaliyet | |
Mesleki Gezi | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) | |
Okuma | |
Tez Hazırlama | |
Arazi Çalışması | |
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri | |
Diğer | |
Logbook | |
Röportaj ve sözlü görüşme | |
Araştırma | |
Film izleme | |
Kaynakça oluşturma | |
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme | |
Fotoğraf çekimi | |
Eskiz çizimi | |
Harita üzerinde işaretleme | |
Harita okuma | |
Doku örneği alma | |
Malzeme arşivi oluşturma | |
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | % 0 | |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | 1 | % 15 |
Uygulama Sınavı | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | % 0 | |
Sunum | % 0 | |
Projeler | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Alan Çalışması | % 0 | |
Makale Kritik | % 0 | |
Makale Yazma | % 0 | |
Modül Grup Çalışması | % 0 | |
Beyin Fırtınası | % 0 | |
Rol Oynama + Dramatize Etme | % 0 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışma | % 0 | |
Ön Çalışma, Pekiştirme | % 0 | |
Uygulama Tekrarı vb. | % 0 | |
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) | % 0 | |
Proje Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Rapor Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Sözlü Sınav | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 25 |
Final | 1 | % 60 |
Pratik Final | % 0 | |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Bütünleme Pratik | % 0 | |
Kanaat Notu | % 0 | |
Kurul-Committee | % 0 | |
Yazma Ödev Dosyası | % 0 | |
Portfolyo | % 0 | |
Take-Home Sınav | % 0 | |
Seyir Defteri | % 0 | |
Katılım | % 0 | |
Tartışma | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Süresi | 14 | 56 |
Laboratuvar | ||
Uygulama | ||
Uygulama Sınavı | ||
Derse Özgü Staj | 13 | 104 |
Alan Çalışması | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 42 |
Makale Kritik | ||
Makale Yazma | ||
Modül Grup Çalışması | ||
Beyin Fırtınası | ||
Rol Oynama + Dramatize Etme | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) | ||
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) | 14 | 28 |
Proje Hazırlama + Sunma | ||
Rapor Hazırlama + Sunma | 14 | 28 |
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma | 3 | 15 |
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınavlara Hazırlanma | 7 | 21 |
ARA SINAV (Vize) | 1 | 1 |
Genel Sınava Hazırlanma | 14 | 28 |
GENEL SINAV (Final) | 1 | 2 |
Katılım | ||
Tartışma | ||
Portfolyo | ||
Take-Home Sınav | ||
Seyir Defteri | ||
Toplam İş Yükü | 325 | |
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) | 10 |