EBELIK | |||||
---|---|---|---|---|---|
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | EBE403 | ||||||||
Ders İsmi: | Halk Sağlığı-Uygulamalı Ders (Kd-UD) | ||||||||
Ders Yarıyılı: | 7. Yarıyıl / Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | Yok | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Düzeyi: |
|
||||||||
Dersi Veren(ler): | Öğr. Gör. (Dr) İrem Nur Özdemir, Arş. Gör. Elif Akkaya |
Dersin Amacı: | Bu ders, öğrencinin Halk Sağlığı ile ilgili temel bilgi ve kavramları, sağlık bakım sistemleri, birey, aile ve toplum sağlığının korunması, sürdürülmesi ve geliştirilmesi, küresel halk sağlığı sorunlarının kontrolü, sağlık eğitimi, danışmanlık hizmetleri ve halk sağlığı uygulamaları hakkında bilgi ve beceriler kazanmasını amaçlar. |
Dersin Hedefi: | Halk sağlığının temel bilgi, kavram ve ilkeleri bilmek. Toplum gruplarının temel dinamiklerini bilmek ve sorunlarının farkında varabilmek. Birey, aile ve toplum gruplarının sağlığını koruma, sürdürme ve geliştirmeye yönelik halk sağlığı uygulamalarını bilmek ve bunları toplum gruplarına hizmet sunulan alanlarda (okul, işyeri, evde bakım vb.) kullanabilmek. |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Halk Sağlığı temel kavramlarını bilir. |
||
2) Dünya’da ve Türkiye’de sağlık örgütlenmelerindeki değişimleri bilir |
||
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Dezavantajlı grupların sağlık risklerini açıklar ve bakımını planlayarak uygular |
||
2) Sağlıklı toplum göstergelerini sıralar ve toplum tanılamanın halk sağlığındaki önemini açıklar. |
||
3) Sağlıklı yaşam biçimi davranışlarını önemser ve davranış değişim sürecini bilir. |
||
4) Aile sağlığını tanımlar ve aile sağlığı çalışanı olarak rol ve sorumluluklarını yerine getirir. |
||
5) Erken tanı uygulamalarının önemini bilir ve sağlık taramalarını organize eder |
||
6) Ülkemizde nüfusun özelliklerini bilir ve birey ya da toplum gruplarının akut- kronik sağlık sorunlarını yönetir. |
||
7) Çevre, iklim, olağan dışı durumlarda ki değişimleri tartışır. |
Hafta | Konu | ||
1) | Giriş, Tanışma, Dersin Tanıtımı, Halk Sağlığı ve Temel Kavramlar | ||
2) | Türkiye’de Sağlık Örgütlenmesi ve Temel Sağlık Hizmetleri | ||
3) | Toplum Tanılama | ||
4) | Sağlığın Geliştirilmesi | ||
5) | Toplumda Dezavantajlı Gruplar | ||
6) | Sağlık Eşitsizlikleri | ||
6) | Aile, Kültür ve sağlık, Evlilik Öncesi Danışmanlık | ||
7) | Birinci Basamakta Kronik Hastalıkların Yönetimi | ||
8) | Erken Tanı ve Taramalar | ||
9) | Bulaşıcı hastalıklar ve Epidemiyoloji | ||
10) | Bağışıklama | ||
11) | Yaşlı Sağlığı | ||
12) | Çevre Sağlığı, İklim ve Sağlığa Etkileri | ||
13) | Olağan Dışı Durumlar/Afetler | ||
|
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
6 |
7 |
10 |
11 |
5 |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||
1) Kadın, yenidoğan, çocuk ve aileye bütüncül yaklaşım doğrultusunda hizmet verebilecek bilgiye sahiptir | 3 | 2 | 2 | 2 | 3 | 2 | 2 | |||||||
2) Sağlığın korunması, sürdürülmesi ve geliştirilmesini sağlayacak izlemler ve hizmetleri yapabilecek bilgiye sahiptir | 3 | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 | 2 | 2 | |||||
3) Gebeliğin sonlandırılması ya da kaybı durumunda ulusal yasa, yönetmelik ve prosedürlere uygun biçimde bireyselleştirilmiş bakım sunabilecek bilgiye sahiptir. | 3 | 3 | 2 | 3 | ||||||||||
4) Gebelik, travay, doğum süreçlerinde güvenli koşulları sağlar, riskli ve acil durumları yönetir ve kendi sorumluluğunda doğum yaptırır | ||||||||||||||
5) Doğum sonrası kadın, yenidoğan ve ailenin adaptasyonu için nitelikli bakım sağlar. | 3 | 2 | 2 | 3 | 2 | 2 | ||||||||
6) Uygulamalarını güncel bilimsel kanıtlar, teknolojik gelişmeler, güncel sağlık politikaları ışığında kültüre duyarlı şekilde gerçekleştirir. | 3 | 2 | 1 | 1 | 2 | |||||||||
7) Mesleki uygulamaları ilgili mevzuat, mesleki ilke ve standartlar. | 2 | |||||||||||||
8) Alanları ile ilgili araştırmalara, eğitim faaliyetlerine, projelere katılır, izler ve uygulamaya aktarılmasında rol alır | 2 | 2 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||||
9) Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık, eleştirel düşünme ve sorun çözme becerilerini kullanmaya yönelik davranış geliştirir. | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | |||||||||
10) Hizmet verdikleri alanda kadının desteklenmesi çalışmalarına katılır, öncülük ve danışmanlık yapar. | 3 | |||||||||||||
11) Uygulamalarında sağlık ekibi ve diğer tüm disiplinler ile iletişim kurar ve birlikte çalışır. | 3 | 2 | ||||||||||||
12) Pozitif ebeveynliği desteklemek için kadın, aile ve topluma sağlık eğitimi ve hizmeti sunar | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||
13) Mesleği ile ilgili görev, hak ve sorumluluklarını düzenleyen mevzuatı bilir, değişiklikleri takip eder ve uygular. | 2 | |||||||||||||
14) Toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır. | 3 | 3 |
Soru-Cevap | |
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi | |
Laboratuvar | |
Sayısal Problem Çözme | |
Alan çalışması | |
Grup Çalışması / Ödevi | |
Bireysel Ödev | |
WEB Tabanlı Öğrenme | |
Staj | |
Yerinde Uygulama | |
Proje Hazırlama | |
Rapor Yazma | |
Seminer | |
Süpervizyon | |
Sosyal Faaliyet | |
Mesleki Faaliyet | |
Mesleki Gezi | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) | |
Okuma | |
Tez Hazırlama | |
Arazi Çalışması | |
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri | |
Diğer | |
Logbook | |
Röportaj ve sözlü görüşme | |
Araştırma | |
Film izleme | |
Kaynakça oluşturma | |
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme | |
Fotoğraf çekimi | |
Eskiz çizimi | |
Harita üzerinde işaretleme | |
Harita okuma | |
Doku örneği alma | |
Malzeme arşivi oluşturma | |
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | % 0 | |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Uygulama Sınavı | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | 2 | % 5 |
Sunum | 1 | % 5 |
Projeler | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Alan Çalışması | 1 | % 10 |
Makale Kritik | % 0 | |
Makale Yazma | % 0 | |
Modül Grup Çalışması | % 0 | |
Beyin Fırtınası | % 0 | |
Rol Oynama + Dramatize Etme | % 0 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışma | % 0 | |
Ön Çalışma, Pekiştirme | % 0 | |
Uygulama Tekrarı vb. | % 0 | |
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) | % 0 | |
Proje Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Rapor Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Sözlü Sınav | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 60 |
Pratik Final | % 0 | |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Bütünleme Pratik | % 0 | |
Kanaat Notu | % 0 | |
Kurul-Committee | % 0 | |
Yazma Ödev Dosyası | % 0 | |
Portfolyo | % 0 | |
Take-Home Sınav | % 0 | |
Seyir Defteri | % 0 | |
Katılım | % 0 | |
Tartışma | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Süresi | 14 | 56 |
Laboratuvar | ||
Uygulama | 14 | 112 |
Uygulama Sınavı | ||
Derse Özgü Staj | ||
Alan Çalışması | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 1 | 2 |
Makale Kritik | ||
Makale Yazma | ||
Modül Grup Çalışması | ||
Beyin Fırtınası | ||
Rol Oynama + Dramatize Etme | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) | ||
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) | ||
Proje Hazırlama + Sunma | ||
Rapor Hazırlama + Sunma | ||
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma | 5 | 20 |
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınavlara Hazırlanma | 6 | 24 |
ARA SINAV (Vize) | 1 | 4 |
Genel Sınava Hazırlanma | 13 | 52 |
GENEL SINAV (Final) | 1 | 4 |
Katılım | ||
Tartışma | ||
Portfolyo | ||
Take-Home Sınav | ||
Seyir Defteri | ||
Toplam İş Yükü | 274 | |
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) | 9 |