EBELIK | |||||
---|---|---|---|---|---|
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | EBE304 | ||||||||
Ders İsmi: | Riskli Doğum ve Doğum Sonu Dönem Uygulamalı Ders (Kd-UD) | ||||||||
Ders Yarıyılı: | 6. Yarıyıl / Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: |
EBE301 - Normal Doğum ve Doğum Sonu Dönem- Uygulamalı Ders (Kd-UD) |
||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Düzeyi: |
|
||||||||
Dersi Veren(ler): | Prof. Dr. Ahmet Tayyar |
Dersin Amacı: | Riskli doğum eyleminin seyri, olası risk faktörleri,müdahale yöntemleri, riskli doğum sonu dönem özellikleri ve riskli anne ve bebek bakımı konularının kavranması amaçlanmaktadır. |
Dersin Hedefi: | Öğrecilerin, riskli doğumun evreleri, , riskli gebenin doğuma hazırlığı, doğumun birinci, ikinci ve üçüncü evresinde izlem, riskli doğum eyleminde uygulanan girişimler, riskli anne ve bebeğin değerlendirilmesi ve izlemi, erken postpartum dönemde emzirmenin başlatılması, postpartum dönemde riskli lohusa bakımı ile ilgili bilgileri kavrayabilmeleri hedeflenmektedir. |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Ebelerin riskli doğum eylemindeki görev , yetki ve sorumluluklarını açıklayabilir. Riskli doğum kavramını , riskli doğum eylemine neden olan faktörleri açıklayabilir. Riskli doğum eyleminde yaşamsal risk ifade eden durumları ve normalden sapmaların neler olduğunu açıklayabilir. |
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Riskli doğum süreci boyunca anne ve fetüsü değerlendirerek gerekli olan ebelik girişimlerini uygulayabilir.
Riskli Doğum sonu dönemde, riskli yenidoğanı değerlendirerek gerekli ebelik bakımını uygulayabilir.
Riskli Doğum sonu dönemde anneyi değerlendirerek gerekli olan , ebelik bakım planını oluşturabilir. Riskli Doğum sonu dönemde annede gelişebilecek yaşamsal risk arz eden durumları tespit ederek gerekli ebelik girişimlerini uygulayabilir. |
||
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Riskli doğum süreci boyunca anne ve fetüsün takibi ve değerlendirmesi sonucu elde ettiği bulguları karşılaştırabilir. |
||
2) Riskli Doğum sonu dönemde anne ve bebeğin takip ve değerlendirilmesi sonucunda elde ettiği bulguları karşılaştırabilir. |
||
3) Riskli doğum sürecinin getirdiği yüksek düzeydeki anksiyete ile baş etmede kullanılabilecek nonfarmakolojik yöntemleri tartışabilir |
Hafta | Konu | ||
1) | DOGUM GUCLUKLERI | ||
2) | UZAMIŞ DOĞUM EYLEMİ | ||
3) | DOĞUM EYLEMİNDE ORTAYAÇIKABİLECEK PROBLEMLER-1 | ||
4) | DOĞUM EYLEMİNDE ORTAYAÇIKABİLECEK PROBLEMLER-2 | ||
5) | DOĞUM OBJESİ İLE İLGİLİ DİSTOSİLER | ||
6) | DOĞUM OBJESİ İLE İLGİLİ DİSTOSİLER-2 | ||
7) | DISTOSİLER VE FETUS KURTARICI MANEVRALAR-1 | ||
8) | DİSTOSİLER VE FETÜS KURTARICI MANEVRALAR-2 | ||
9) | BAŞ-PELVİS UYUMSUZLUĞU | ||
10) | DOĞUM SONU KANAMALAR BAKIM VE YÖNETİMİ-1 | ||
11) | DOĞUM SONU KANAMALAR BAKIM VE YÖNETİMİ-2 | ||
12) | DOĞUM SONU SORUNLAR VE BAKIM YÖNETİMİ-1 | ||
13) | DOĞUM SONU SORUNLAR VE BAKIM YÖNETİMİ-2 | ||
14) | RİSKLİ DOĞUM SONU DÖNEMDE EMZİRME VE MEME PROBLEMLERİ | ||
|
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
3 |
3 |
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||
1) Kadın, yenidoğan, çocuk ve aileye bütüncül yaklaşım doğrultusunda hizmet verebilecek bilgiye sahiptir | 3 | |||||||||||||
2) Sağlığın korunması, sürdürülmesi ve geliştirilmesini sağlayacak izlemler ve hizmetleri yapabilecek bilgiye sahiptir | 3 | |||||||||||||
3) Gebeliğin sonlandırılması ya da kaybı durumunda ulusal yasa, yönetmelik ve prosedürlere uygun biçimde bireyselleştirilmiş bakım sunabilecek bilgiye sahiptir. | ||||||||||||||
4) Gebelik, travay, doğum süreçlerinde güvenli koşulları sağlar, riskli ve acil durumları yönetir ve kendi sorumluluğunda doğum yaptırır | 3 | |||||||||||||
5) Doğum sonrası kadın, yenidoğan ve ailenin adaptasyonu için nitelikli bakım sağlar. | 3 | |||||||||||||
6) Uygulamalarını güncel bilimsel kanıtlar, teknolojik gelişmeler, güncel sağlık politikaları ışığında kültüre duyarlı şekilde gerçekleştirir. | 3 | |||||||||||||
7) Mesleki uygulamaları ilgili mevzuat, mesleki ilke ve standartlar. | 3 | |||||||||||||
8) Alanları ile ilgili araştırmalara, eğitim faaliyetlerine, projelere katılır, izler ve uygulamaya aktarılmasında rol alır | 3 | |||||||||||||
9) Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık, eleştirel düşünme ve sorun çözme becerilerini kullanmaya yönelik davranış geliştirir. | ||||||||||||||
10) Hizmet verdikleri alanda kadının desteklenmesi çalışmalarına katılır, öncülük ve danışmanlık yapar. | 3 | |||||||||||||
11) Uygulamalarında sağlık ekibi ve diğer tüm disiplinler ile iletişim kurar ve birlikte çalışır. | 3 | |||||||||||||
12) Pozitif ebeveynliği desteklemek için kadın, aile ve topluma sağlık eğitimi ve hizmeti sunar | ||||||||||||||
13) Mesleği ile ilgili görev, hak ve sorumluluklarını düzenleyen mevzuatı bilir, değişiklikleri takip eder ve uygular. | ||||||||||||||
14) Toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır. | 3 |
Soru-Cevap | |
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi | |
Laboratuvar | |
Sayısal Problem Çözme | |
Alan çalışması | |
Grup Çalışması / Ödevi | |
Bireysel Ödev | |
WEB Tabanlı Öğrenme | |
Staj | |
Yerinde Uygulama | |
Proje Hazırlama | |
Rapor Yazma | |
Seminer | |
Süpervizyon | |
Sosyal Faaliyet | |
Mesleki Faaliyet | |
Mesleki Gezi | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) | |
Okuma | |
Tez Hazırlama | |
Arazi Çalışması | |
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri | |
Diğer | |
Logbook | |
Röportaj ve sözlü görüşme | |
Araştırma | |
Film izleme | |
Kaynakça oluşturma | |
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme | |
Fotoğraf çekimi | |
Eskiz çizimi | |
Harita üzerinde işaretleme | |
Harita okuma | |
Doku örneği alma | |
Malzeme arşivi oluşturma | |
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | % 0 | |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Uygulama Sınavı | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | % 0 | |
Sunum | % 0 | |
Projeler | % 0 | |
Derse Özgü Staj | 14 | % 15 |
Alan Çalışması | % 0 | |
Makale Kritik | % 0 | |
Makale Yazma | % 0 | |
Modül Grup Çalışması | % 0 | |
Beyin Fırtınası | % 0 | |
Rol Oynama + Dramatize Etme | % 0 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışma | % 0 | |
Ön Çalışma, Pekiştirme | % 0 | |
Uygulama Tekrarı vb. | % 0 | |
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) | % 0 | |
Proje Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Rapor Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Sözlü Sınav | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 25 |
Final | 1 | % 60 |
Pratik Final | % 0 | |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Bütünleme Pratik | % 0 | |
Kanaat Notu | % 0 | |
Kurul-Committee | % 0 | |
Yazma Ödev Dosyası | % 0 | |
Portfolyo | % 0 | |
Take-Home Sınav | % 0 | |
Seyir Defteri | % 0 | |
Katılım | % 0 | |
Tartışma | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Süresi | 14 | 56 |
Laboratuvar | ||
Uygulama | 14 | 42 |
Uygulama Sınavı | ||
Derse Özgü Staj | ||
Alan Çalışması | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | ||
Makale Kritik | ||
Makale Yazma | ||
Modül Grup Çalışması | ||
Beyin Fırtınası | ||
Rol Oynama + Dramatize Etme | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) | 14 | 14 |
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) | ||
Proje Hazırlama + Sunma | ||
Rapor Hazırlama + Sunma | 14 | 14 |
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınavlara Hazırlanma | 1 | 8 |
ARA SINAV (Vize) | 1 | 1 |
Genel Sınava Hazırlanma | 1 | 8 |
GENEL SINAV (Final) | 1 | 1 |
Katılım | ||
Tartışma | ||
Portfolyo | ||
Take-Home Sınav | ||
Seyir Defteri | ||
Toplam İş Yükü | 186 | |
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) | 6 |