GASTRONOMI VE MUTFAK SANATLARI (TEZLI)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: YGMS101
Ders İsmi: Gastronomi Tarihi ve Gıda Coğrafyası
Ders Yarıyılı: 2. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Alan İçi Seçmeli
Dersin Düzeyi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi Ecem İnce

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Gastronomi kavramını anlamak. Gastronomi tarihini ve zaman içerisinde yaşadığı gelişimi bilmek.
Dersin Hedefi: Gastronominin tarihsel, sosyal, ekonomik, kültürel ve siyasal gelişimini kavramak. Gıdaların coğrafi dağılımlarını öğrenmek. Tarihin farklı dönemlerinde var olan yeme alışkanlıklarından, ön plana çıkan besinlere, değişen yeme içme alışkanlıklarında, kullanılan araç ve gereçlere , uygulanan pişirme tekniklerine ve saklama koşullarına kadar geçen süreci öğrenmek. Akademik kaynak taramak, karşılaştırmalı okuma yapmak ve yorumlamak.
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) 1.Gastronominin geçmişten günümüze süregelen tarihsel yolculuğunu anlar. 2.Gastronomi tarihini farklı uygarlıklar, kültürler, dönemler ve coğrafyalar açısından analiz eder. 3.Tarihsel süreç içerisinde, gıdaları tanıyacak, beslenmedeki yeri ve önemini kavrar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) 1. Temel gıda maddelerini tanımlayabilir. 2. Tarihsel yolculukta gıda maddelerinin üretim ve tüketim süreçlerini yorumlar. 3. Gıda rotalarının farklılık nedenlerini ve bu farklılıklarının insanların yemek kültürünü nasıl etkilediğini açıklayabilir.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) 1. Gıdaların Dünyada'ki ve Türkiye'deki coğrafi dağılımı bilir. 2. Gıda maddelerinin coğrafi dağılışlarının beslenme ve yemek kültürüne yansımaları hakkında bilgi sahibi olur.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) İnsanın Tarih Öncesi Dönemlerde Beslenmesi
2) Anadolu Mutfak Kültürünün Kökenleri
3) Mezopotamya Mutfağı
4) Antik Çağ’da Yunan ve Roma Mutfakları
5) Eski Mısır ve Uzak Doğu Mutfak Kültürü
6) Orta Çağ ve Rönesans Dönemlerinde Mutfak Kültürü
7) Modern Çağ’da Fransız Mutfağının Gelişimi
8) Endüstri Devrimi ve Mutfaklara Etkisi / Gastronomide Yeni Trendler
9) Gıda Coğrafyası -I
10) Gıda Coğrafyası-II
11) Gıda Coğrafyası-III
12) Bireysel Akademik Araştırmalar
13) Tartışma ve Yorumlama
14) Sunum
Diğer Kaynaklar: Aktaş, G. S. (2016). Gıda Coğrafyası, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
Yılmaz H. ve Dündar A. (2015). Gastronomi Tarihi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Özgün düşünebilmek ve araştırma yapabilmek için alanındaki ve yakın disiplinlerdeki kavramlar, kuramlar, ilkeler, olgular ve paradigmalar ile ilgili kapsamlı, sistemli ve uzmanlık düzeyinde bilgi sahibidir.
2) Alanındaki örgütlerin iç ve dış çevre faktörleri, hizmet verme süreçleri ve işlemleri, örgüt yönetimi, politikaları ve stratejileri konularında detaylı bilgi sahibidir.
3) Hizmet alanı ve yakın alanlardaki önemli ve güncel sorunları ve bilgi ihtiyacını sıralar.
4) Alanı ile yakın disiplinlerdeki bilgiler, kuramlar, modeller arasında ilişki kurar ve bilgileri birleştirir.
5) Alanı ve yakın disiplinlerdeki bilgileri, kuramları, modelleri, vb. araştırma yaparken veya hizmet süreçlerini tasarlarken, yönetirken kullanır ve geliştirir.
6) Alanı ve yakın disiplinlerdeki bilimsel bilgileri, kuramları, yöntemleri, modelleri analiz ve sentez eder ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
7) Başkalarıyla ve bağımsız olarak etkin bir biçimde çalışır.
8) Mesleki bilgi, beceri ve yetkinliğini arttırmak için kendi kendine öğrenir.
9) Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini ve yazılımları uzmanlık düzeyinde kullanır.
10) Alanı ile ilgili sorumlulukların yerine getirilmesinde etik ilkeler ve yasal düzenlemeler çerçevesinde uygulamalarda bulunur.

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 42
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 14
Makale Kritik 14 14
Makale Yazma 14 14
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) 14 14
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma 14 14
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 14 28
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 14 42
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 184
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 6