SIYASET BILIMI VE ULUSLARARASI İLIŞKILER (İNGILIZCE) (TEZLI)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: PSI510
Ders İsmi: Uluslararası Örgütler
Ders Yarıyılı: 1. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Alan İçi Seçmeli
Dersin Düzeyi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Herbert Reginbogin-Asst.Prof. Mesut ÖZEL

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Çok taraflılığı önemseyen insanlar, uluslararası örgütlerin rolünün artık kritik olmadığını savunuyorlar. Dünya, hiçbir devletin veya aktörün tek başına ele alamayacağı, birbirine bağlı çok sayıda krizle karşı karşıyadır. Uluslararası örgütler sadece devletlerin işbirliği yapmaları için yollar sunmakla kalmaz, aynı zamanda temel bilgi kaynaklarıdır ve bazıları düzenleyici olarak belirleyici bir rol oynar. Aynı zamanda, bazı ülkelerdeki iç politikalar, çok taraflılığın değeri konusunda daha içe dönük ve şüpheci, hatta düşmancadır. Dünya, Soğuk Savaş'ın sona ermesinden bu yana geçen birkaç yıl içinde birçok sorunla boğuştu. Son yıllarda, milyonlarca insanı öldüren, ekonomileri felce uğratan ve hayatımızın diğer pek çok yönünü değiştiren COVID-19 salgını tarafından sorgulandı. Dalgalanma etkileri devam ediyor. İklim değişikliğinin yarattığı varoluşsal tehdit konusunda da daha fazla farkındalık var. Genel Sekreter Antonio Gutierrez'in şaşırtıcı notunda mısınız: "İnsanlık zor bir gerçekle karşı karşıya: iklim değişikliği gezegenimizi yaşanmaz hale getiriyor." Rusya'nın Şubat 2022'de Ukrayna'yı işgali, küresel enerji ve gıda krizine katkıda bulunurken, binlerce kişinin öldüğü ve bir milyon kişinin yerinden edildiği muazzam bir ankete sahne oldu. Ayrıca, Rusya'nın veto yetkisinin güçlü bir yanıt alma şansını ortadan kaldırdığı göz önüne alındığında, BM Güvenlik Konseyi'nin etkinliği hakkında soruları da gündeme getiriyor. Demokrasinin gerilemesi hakkında daha fazla kanıt, liberal uluslararası düzenin dayanıklılığı hakkında daha fazla soru, ekonomik istikrar, artan eşitsizlik ve yoksulluk hakkında daha fazla endişe ve yapay zekanın yaşamlarımız ve dünyamız üzerindeki etkisi hakkında daha fazla endişe var.
Dersin Hedefi: Uluslararası örgütlerin küresel yönetişimdeki rolünü nasıl anlayabiliriz? Bu ders, büyük uluslararası örgütler ve bunların uluslararası politika ve küresel yönetişimdeki gelişen rolleri hakkında yeni ve kapsamlı bir anlayış geliştirmeyi amaçlamaktadır.
Ders, coğrafi, ekonomik, sosyal ve politik boyutlarda 'küresel sorunlara' odaklanmaktadır.
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Uluslararası Örgütlerin gelişiminin uluslararası sistemi ne yönde etkilediğini yorumlayabilir.
  2) Dünya üzerinde uluslararası barış ve güvenliğin korunması çabalarını değerlendirebilir.
  3) Bölgesel güvenlik amacıyla kurulan örgütleri tanımlayabilecek ve yaratacağı etkileri tartışabilir.
  4) Küresel siyaset ve ekonomiye yön veren örgütlerin faaliyetlerini tanıyacak ve yarattığı etkileri tartışabilir.
  5) Bölgesel ekonomik bütünleşme hareketlerini tanıyacak ve bu bütünleşmelerin yaratacağı etkileri tartışabilecek bilgi ve becerilere sahip olur.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Bulıuşma-İzlencenin Görüşülmesi
2) Giriş
3) Uluslararası Para Fonu
4) Dünya Bankası
5) Dünya Ticaret Örgütü
6) Bretton Woods Antlaşması Örgütlerinin Bölgesel Versiyonları
7) Avrupa Birliği (AB) Birleşmiş Milletler Genel Kurulu ve Güvenlik Konseyi
8) Ara Sınav
9) Milletler Cemiyeti
10) Kurumsal Tasarım ve Yayılması
11) Uluslararası Mahkemeler ve Uluslararası Hukukun Uygulanması
12) Yükleşen Çin kurumları
13) Milliyetçiliğe karşı Uluslararası Örgütler
14) Yılbaşı Tatili
15) Final Sınavı Öncesi Tekrar Yapılması
16) Dönem Sonu Sınavı
Diğer Kaynaklar: ● Buzan Barry and George Lawson. The Global Transformation, History, Modernity and the Making of International Relations, Cambridge Studies in International Relations: 135, Cambridge University Press, 2015.
● Michael Davies and Richard Woodward. International Organizations, a Companion, Edward Elgar, 2014.
● Hurd, Ian. International Organizations, Politics, Law, Practice, Second Edition, Cambridge University Press, 2014.
● Karns, P. Margaret and Karen A. Mingst. International Organizations, the Politics and Processes of Global Governance, Lynner Rienner Publishers, 2010.
● Ziring, Lawrence; Robert E. Riggs; and Jack C. Plano. The United Nations, International Organization and World Politics, 4th Edition; Thomson, Wadsworth, 2005.
● Bennett, A. LeRoy and James K. Oliver. International Organizations, Principles and Issues. 7th Edition; Prentice Hall; 2002.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Siyasi gelişmeleri ve uluslararası ilişkileri, siyaset bilimi ve uluslararası ilişkiler alanındaki teoriler ışığında incelemek 3 3 3 3 3
2) Uluslararası çatışmalar ve çatışma çözümü alanlarında teorik bilgi edinmek 1 2 3
3) Siyaset bilimi ve uluslararası ilişkiler alanındaki teorik bilgileri, güncel küresel ve bölgesel siyasi olgulara uygulayabilmek 3 3 3 3 1

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum 1 % 10
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma 1 % 10
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 10
Final 1 % 60
Pratik Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Bütünleme Pratik % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Katılım 1 % 10
Tartışma % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 42
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 42
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası 1 3
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) 14 14
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) 7 14
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 7 7
ARA SINAV (Vize) 1 2
Genel Sınava Hazırlanma 14 14
GENEL SINAV (Final) 1 2
Katılım 14 42
Tartışma 1 3
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 185
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 6