HEMŞIRELIK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HEM201
Ders İsmi: İç Hastalıkları Hemşireliği-Uygulamalı Ders (Kd-UD)
Ders Yarıyılı: 3. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
4 8 10 10
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: HEM 126 - Hemşirelik Esasları-Uygulamalı Ders (Kd-UD)
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Nermin Olgun

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: İç hastalıkları hemşireliği alanında teorik ve uygulama becerisi kazandırarak bütüncül ve sistematik bir yaklaşımla hemşirelik sürecini kullanarak birey ve aileye bakım verme ve bu alanda eğitim ve danışmanlık verebilme bilgi, beceri ve davranışları kazandırmaktır.
Dersin Hedefi: İç hastalıkları hemşireliği alanında teorik ve uygulama becerisi kazandırarak bütüncül ve sistematik bir yaklaşımla hemşirelik sürecini kullanarak birey ve aileye bakım verme ve bu alanda eğitim ve danışmanlık verebilme bilgi, beceri ve davranışları kazandırmaktır.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Hastalıklar için risk faktörlerini bilir.
  2) Kronik hastalıklardan korunmaya karşı önlem alır.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Tedavi planını uygular ve hasta izlemini yapar.
  2) Hemşirelik süreci doğrultusunda hastanın gereksinimlerini tanımlar.
  3) Hemşirelik girişimlerini uygular, hasta eğitimi yapar ve sonuçlarını değerlendirir.
  4) Hastalıkların belirti ve bulgularını ayırt eder.
  5) Hastalıkları ve tedavi planını bilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Dünyada Ve Türkiye de Hemşireliğin Gelişimi, İç Hastalıkları Hemşireliğinde Temel Kavramlar
2) Sıvı- Elektrolit Dengesi Ve Dengesizlikleri, Asit-Baz Dengesi Ve Dengesizliklerinde bakım
3) Kan Hastalıkları Ve Hemşirelik Bakımı: Anemiler, Lösemiler, Lenfomalar, Kanama-Pıhtılaşma Hastalıkları
4) Sık Görülen Gastrointestinal Sistem Hastalıkları Ve Hemşirelik Bakımı: GÖR, Ülser, Gastrit, Kolit Karaciğer Hastalıklarında Bakım; Hepatitkleri Siroz
5) Sık Görülen Solunum Sistemi Hastalıkları Ve Hemşirelik Bakımı; Pnömoni, KOAH, Tüberküloz
6) Sık Görülen Kalp Damar Sistemi Hastalıkları Ve Hemşirelik Bakımı: Elektrokardiyografi (EKG) Ve Disritmili Hastanın Izlenmesi, Akut Kalp Sorunları Olan Hastanın Bakımı (Koroner Arter Hastalıkları)
7) Kalp Yetersizliğinde Bakım ve Eğitim, Hipertansiyonda Bakım Ve Eğitim
8) Ara sınav
9) Sık Görülen Endokrin Sistem Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı; Hipofiz ve Tiroit Hastalıkları
10) Diyabet, Cushing Sendromu Ve Kortikosteroid Alan Hastanın Bakımı
11) Sık görülen Üriner Sistem Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı: Akut ve Kronik Böbrek Yetmezlikleri, Diyaliz, Böbreğin Enfeksiyon Hastalıkları
12) Sık Görülen Eklem Ve Bağ Dokusu Hastalıkları Ve Hemşirelik Bakımı : Romatoid Artrit, Osteoartrit, Osteoporoz, Fibromiyalji, Gut
13) İmmun system hastalıklarında bakım
14) Bilinç düzeyi değişikliklerinde bakım, İnme, Kafa içi basıncının artması sendromu, Epilepsi
15) Kanser ve Hemşirelik Bakımı
Diğer Kaynaklar: 1. Olgun N, Çelik S. (2021). Tüm Yönleriyle İç Hastalıkları Hemşireliği. Nobel Kitabevi. Ankara.
2. Akdemir N, Kapucu S, Kutlutürkan S, Akyar İ. (2021). İç Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı. Akademisyen Kitapevi, Geliştirilmiş 7. Basım, Ankara.
3. Bedük T. (2016). İç Hastalıkları Hemşireliği Akıl Notları, Güneş Tıp Kitabevleri, Ankara.
4. Çelik S, Usta Yeşilbalkan Ö. (2015). Dahili ve Cerrahi Hastalıklar Hemşireliği. Medical-Surgical Nursing 3. Basımdan Çeviri. Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
5. Eti Aslan F, Karadakovan A. (2014) Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım, Nobel Tıp Kitabevleri, 3. Basım, Adana.
6. Lewis SL, Bucher L, Heitkemper MM, Dirksen SR. (2014) Medical-Surgical Nursing, Assessment and Management of Clinical Problems. 9th Edition, Elsevier Inc., USA.
7. Smeltzer, SC, Bare BG. (2010) Brunner and Suddarth's Textbook of Medical-Surgical Nursing. 12th Edition, Lippincott Williams&Wilkins, USA.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

Program Kazanımları
1) Mesleki uygulamaların temeli olan kuram ve modelleri bilir. 3 3 3 3 3 3 3
2) Hemşirelik değerleri ve etik ilkelere uygun davranır. 3 3 3 3 3 3 3
3) Hemşirelik rollerine uygun beceriler sergiler. 3 3 3 3 3 3 3
4) Hemşirelik bakım sürecini etkin kullanır ve bakımda kanıta dayalı uygulamalara yer verir. 3 3 3 3 3 3 3
5) Hemşirelik uygulamaları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. 3 3 3 3 3 3 3
6) Bilişim ve bakım teknolojilerini kullanır. 3 3 3 3 3 3 3
7) Bilimsel araştırma, proje ve inovasyona yönelik çalışmaların en az birinde yer alır. 3 3 3 3 3 3 3
8) Birey, aile ve toplumun sağlığının korunması, geliştirilmesi ve sürdürülmesi uygulamalarında etkin rol alır. 3 3 3 3 3 3 3
9) Disiplin içi ve disiplinler arası ekip iş birliği içerisinde çalışır. 3 3 3 3 3 3 3
10) Birey, aile, toplum ve meslektaşları ile etkili iletişim kurar. 3 3 3 3 3 3 3
11) Hemşirelik uygulamalarında eleştirel düşünme ve sorun çözme yaklaşımını kullanır. 3 3 3 3 3 3 3
12) Hemşireliğe yönelik çalışma alanlarında liderlik becerilerini kullanır.
13) En az bir yabancı dili kullanarak etkili iletişim kurar ve alanındaki gelişmeleri izler. 3 3 3 3 3 3 3
14) Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyerek mesleki gelişimini sürdürür. 3 3 3 3 3 3 3

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar % 0
Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 0
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 0
Toplam % 0

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 56
Laboratuvar 14 56
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj 14 112
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma
GENEL SINAV (Final) 1 2
Katılım
Tartışma
Portfolyo 2 16
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 243
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 8