EBELIK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: IKU-C-215
Ders İsmi: Kurmacanın Gerçekliği, Gerçekliğin Kurmacası
Ders Yarıyılı: 5. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 2
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Alan Dışı Seçmeli
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Çağla Anılmış Soydemir

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: “Kurmacanın Gerçekliği, Gerçekliğin Kurmacası” başlıklı ders başta edebiyat eserleri olmak üzere felsefe dahil bütün yazınsal veriler ışığında geçmişten günümüze değin farklı bağlamlarda tanımlanagelmiş bu iki mühim kavramın sözlü, yazılı veya görsel metinler üzerinden ele alınarak tekrar tartışılması, derinleştirilmesi ve karşılaştırmalı olarak incelenmesi amacıyla planlanmıştır. Bu doğrultuda klasisizmden başlayıp yirmi birinci yüzyılın postmodernizmine kadar genişletilebilecek geniş bir zamansal ve düşünsel sarmal içinde, bahsi geçen akımlar yelpazesinin görme biçimlerini somutlaştıracak örnek metinler üzerinden kurmaca ve gerçeğin nasıl konumlandığı, birbirinin yerine veya karşısına niçin geçtiği, hangi amaçlar ve saiklerle bir araca veya amaca dönüştüğü analiz edilirken öğrenciler en genel manasıyla hem herhangi bir kavramın, başka bir kavramla nasıl ilişkiye girebildiğini sezecek hem de özel manada kurmaca ile gerçekliğin, yaşadıkları çağ içindeki ürünlerine eleştirel bir perspektifle yaklaşmayı deneyeceklerdir.

Dersin Hedefi: Bu ders tamamlandığında öğrenciler,

Eleştirel Düşünme: Kendisine verili olan herhangi bir bilgiyi veya bilgi yığınını daha geniş bir perspektiften sorgulama becerisine yaklaşır veya bu beceriyi kazanır.

Kavramsal Farkındalık: Özellikle sosyal bilimler kategorisi içindeki herhangi bir kavramın geçişkenliğini keşfeder ve bunlar hakkında akademik hayatının tümünü etkileyebilecek farklı bir düşünme biçimiyle tanışır veya bunu geliştirir.

Felsefî İçerik: Klasisizm, romantizm, realizm, modernizm ve postmodernizme dair genel bir bilgi sahibi olur veya bunlar hakkında edindiği bilgiyi derinleştirme becerisi geliştirir.

Sanatsal İçerik: Edebiyat, sinema, tiyatro, resim vd. sanat kategorilerinde karşılaştığı metinleri veya görselleri belirli bir perspektiften yorumlayabilme becerisi geliştirir.

Sosyal İlişkiler: Dersin, karşı-çıkma veya üzerine-tekrar-düşünme güdülerini toplu bir sınıf ortamında tecrübe ederken kendini ifade etmenin özgür, saygılı ve nitelikli tarafını çoğaltarak yeni bir benlik farkındalığına sahip olur veya bunu geliştirir.

Nitelikli Okurluk: Hem kurmaca kategorisine alınmış edebiyat, sinema vb. alanlardaki hem de gerçeklik kategorisine alınmış medya, gazete, dergi, tarih vb. alanlardaki metinleri nitelikli okuma becerisi kazanır veya bunu geliştirir.
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Kendisine verili olan herhangi bir bilgiyi veya bilgi yığınını daha geniş bir perspektiften sorgulama becerisine yaklaşır veya bu beceriyi kazanır.
  2) Özellikle sosyal bilimler kategorisi içindeki herhangi bir kavramın geçişkenliğini keşfeder ve bunlar hakkında akademik hayatının tümünü etkileyebilecek farklı bir düşünme biçimiyle tanışır veya bunu geliştirir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Klasisizm, romantizm, realizm, modernizm ve postmodernizme dair genel bir bilgi sahibi olur veya bunlar hakkında edindiği bilgiyi derinleştirme becerisi geliştirir.
  2) Edebiyat, sinema, tiyatro, resim vd. sanat kategorilerinde karşılaştığı metinleri veya görselleri belirli bir perspektiften yorumlayabilme becerisi geliştirir.
  3) Hem kurmaca kategorisine alınmış edebiyat, sinema vb. alanlardaki hem de gerçeklik kategorisine alınmış medya, gazete, dergi, tarih vb. alanlardaki metinleri nitelikli okuma becerisi kazanır veya bunu geliştirir.
  4) Dersin, karşı-çıkma veya üzerine-tekrar-düşünme güdülerini toplu bir sınıf ortamında tecrübe ederken kendini ifade etmenin özgür, saygılı ve nitelikli tarafını çoğaltarak yeni bir benlik farkındalığına sahip olur veya bunu geliştirir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) ● Sosyal bilimlerde kavramların tanımlanması veya tanımlanma imkânının tartışılması ● Sosyal bilimlerde kavramların geçişkenliği ● “Kurmaca” ve “Gerçeklik” kavramlarının genel ve felsefî sözlüklerde veya edebiyat teorilerine dair kuramsal kitaplarda nasıl tanımlandığı ● Bu tanımların ortaklıkları ve farklılıkları
2) ● Kurmacanın insan ontolojisiyle uyumu, İlyada ve Dede Korkut Örnekleri ● Kurmaca ve gerçeklik arasındaki sınır nedir? ● Elimizdeki bir malzemeyi “kurmaca” ya da “gerçek” yapan nedir? ● Bu verili sınırların ihlali nasıl gerçekleşir? ● Bir haber metni “kurmaca” mıdır “gerçek” midir?
3) ● Klasisizm ve romantizmin genel özellikleri ve dünyayı görme/kurma biçimleri ● Klasisizm ve romantizmde kurmaca ve gerçeklik algısı ● Klasik ve romantik bakıştan iki seçme örnek metin ve bir mektup: Moliere’in Kadınlar Mektebi ile Goethe’nin Faust’u, J. G. Hamann’dan bir mektup
4) ● Realizm akımının genel özellikleri ● Realizm/Gerçekçilik akımının imkânı ve sınırları üzerine tartışma ● Stendhal’ın “ayna” örneği üzerinden: Stendhal’in aynası ne söyler, ne söylemez? ● “Gerçekçi” romanlar ne kadar “gerçek”tir? ● Susan Sontag’ın fotoğraf sanatı hakkındaki yorumları üzerinden (Başkalarının Acısına Bakmak) fotoğraf ve gerçeklik, gerçekçilik karşılaştırması
5) ● Modernizmin neliği, tanımı ● Modernizm, modernist ve modernite kavramları ● Modernizmin gerçekliği ve modernist kurmaca ● II. Dünya Savaşı’nı takiben yaşanan gerçeklik kırılması ● Kafka’nın Dönüşüm’ü üzerinden “modern-gerçek”likler
6) ● Fredric Jameson’ın tek bir metni üzerinden tartışma ve yorum “Gerçekçilik/Modernizm Tartışması” ● Jean François Millet’nin “The Gleaners” ile Paul Klee’nin “The Revolution of Viaduks” tablolarının karşılaştırılması
7) ARA SINAV
8) İmkânsız Gerçeklik ve Postmodernizm ● Postmodernizm ve post-modernist sanat ● Modernizm ve postmodernizm karşılaştırması ● J. Baudrillard’ın “simülakr” ve “simülasyon” kavramları ● Baudrillard’ın bakışıyla yirmi birinci yüzyılda gazete manşetleri
9) ● Edebiyatın gerçekle ilişkisi ● Don Kişot’un kendi gerçekliğini yaratma serüveni ● Don Kişot’un bir yirmi birinci yüzyıl novellasında “gerçek”leşmesine dair inceleme ve tartışma etkinliği (Carlos Maria Dominguez’in Kâğıt Ev’inden hareketle) ● Terry Eagleton’da kurmaca ve gerçek kavramları üzerinden günümüzde “yaşayan” roman kahramanları
10) ● Tarihin kurmaca ile ilişkisi ● Tarihi metinleri “kurmaca”ya dönüştüren kriterler ● Tarihin “gerçek”liği nerede başlar ve nerede biter? ● Edebiyat ve tarihin, kurmaca ve gerçek bağlamında beraberce yorumlanışı
11) ● İdeoloji nedir, neyi amaçlar? ● İdeolojinin gerçekliği şekillendirme veya yaratma gücü ● Kurmacanın ideolojiye hakimiyeti ● Nazım Hikmet’in “İvan İvanoviç Var Mıydı, Yok Muydu?” adlı tiyatro metni üzerinden ideoloji ve kurmaca ilişkisi
12) ● Doğu ve Batı medeniyetlerinin seçili “kurmaca” metinleri üzerinden birbirlerine bakış gerçekliklerini analiz etme ● Ahmet Haşim’in “Gurebahâne-i Laklakan” yazısı üzerinden Batı’nın Doğu’ya bakışı, ● Ahmedî’nin İskendernâme’si üzerinden Doğu’nun Batı’ya bakışı ● Bir BBC belgeselinde Doğu’nun görünümü ya da görünmezliği
13) ● Seçme ve sergileme ediminin kurmacayla ilişkisi ● Müzelerin kurmaca ile ilişkisi ● Müzelerin yarattığı anlatı ● Müzelerin bir mekân olarak “gerçek”liği veya “gerçek”sizliği ● British Museum örneği
14) ● Kurmaca olarak kabul gören eserlerin, dış gerçeklikteki her meseleyi ele alıp alamayacağı ● Kurmacanın anlatmadıklarıyla gerçeği ele verme biçimleri ● Pablo Picasso’nun “Guernica” tablosu
15) ● İnsanın kendisine bir kurmaca olarak bakışı ● Otobiyografinin gerçeklik imkânı ● Sosyal medyada “kurulan” otobiyografilerin “gerçek”liği ● Sait Faik’in “Haritada Bir Nokta” öyküsü üzerinden otobiyografi inşası
Diğer Kaynaklar: Eglaton, Terry. (2017). Tanrının Ölümü ve Kültür. İstanbul: Yordam Kitap.
Bauman, Zygmunt. (1998). Sosyolojik Düşünmek. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Hoffman, Gerhard. (2005). From Modernism to Postmodernism. Amsterdam, New York: Rodopi.
Berman, Marshall. (2023). Katı Olan Her Şey Buharlaşıyor. İstanbul: İletişim Yayınları.
Sontag, Susan. (2017). Başkalarının Acısına Bakmak. İstanbul: Agora Kitaplığı.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

6

5

Program Kazanımları
1) Kadın, yenidoğan, çocuk ve aileye bütüncül yaklaşım doğrultusunda hizmet verebilecek bilgiye sahiptir
2) Sağlığın korunması, sürdürülmesi ve geliştirilmesini sağlayacak izlemler ve hizmetleri yapabilecek bilgiye sahiptir
3) Gebeliğin sonlandırılması ya da kaybı durumunda ulusal yasa, yönetmelik ve prosedürlere uygun biçimde bireyselleştirilmiş bakım sunabilecek bilgiye sahiptir.
4) Gebelik, travay, doğum süreçlerinde güvenli koşulları sağlar, riskli ve acil durumları yönetir ve kendi sorumluluğunda doğum yaptırır
5) Doğum sonrası kadın, yenidoğan ve ailenin adaptasyonu için nitelikli bakım sağlar.
6) Uygulamalarını güncel bilimsel kanıtlar, teknolojik gelişmeler, güncel sağlık politikaları ışığında kültüre duyarlı şekilde gerçekleştirir.
7) Mesleki uygulamaları ilgili mevzuat, mesleki ilke ve standartlar.
8) Alanları ile ilgili araştırmalara, eğitim faaliyetlerine, projelere katılır, izler ve uygulamaya aktarılmasında rol alır
9) Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık, eleştirel düşünme ve sorun çözme becerilerini kullanmaya yönelik davranış geliştirir.
10) Hizmet verdikleri alanda kadının desteklenmesi çalışmalarına katılır, öncülük ve danışmanlık yapar.
11) Uygulamalarında sağlık ekibi ve diğer tüm disiplinler ile iletişim kurar ve birlikte çalışır.
12) Pozitif ebeveynliği desteklemek için kadın, aile ve topluma sağlık eğitimi ve hizmeti sunar
13) Mesleği ile ilgili görev, hak ve sorumluluklarını düzenleyen mevzuatı bilir, değişiklikleri takip eder ve uygular.
14) Toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır.

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Pratik Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Bütünleme Pratik % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Katılım % 0
Tartışma % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 16 30
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma
ARA SINAV (Vize)
Genel Sınava Hazırlanma
GENEL SINAV (Final)
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 30
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 1