EBELIK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: EBE203
Ders İsmi: Histoloji ve Embriyoloji
Ders Yarıyılı: 3. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 2 3 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Dr. Türkan SARIOĞLU

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Hücre yapı ve fonksiyonunu bilmek. Dokuların lokalizasyonu ve işlevlerini kavramak. İnsan embriyolojisinin aşamalarını bilmek.
Dersin Hedefi: Hücrelerin ve temel dokuların (epitel,bağ, özlleşmiş bağ dokuları, destek bağ dokuları, kas ve sinir dokuları) mikron seviyesinde özelliklerini bilmek. İnsan üreme sistemi organlarının işlevleri ile histolojik yapılarını ilişkilendirmek. Embriyolojik gelişim başlangıcında, üreme hücrelerinin olgunlaşmasını, döllenmeyi, implantasyon süreçlerini bilmek. Gelişim başlangıcındaki germ tabakalarının insan vücudundaki hangi organ sistemlerine farklılaştığını kavramak. Doğum defektlerinin nedenlerini bilip, doğum defektleri tanısında yorumlamak.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Dört temel dokunun mikroskopik özelliklerini, farklılıkları ve sınıflamasını bilir.
  2) Üreme sistemindeki dişi ve erkek üreme organları histolojisi ve oogenz, spermatogenezi bilir
  3) Gelişimin ilk 3 haftasındaki süreçleri kavrar
  4) Konjenital malformasyonları gelişim mekanizmaları ile bilir
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Epitel dokuyu işlevlerine, yapısal farklılıklarına göre sınıflar.
  2) Bağ dokusunun tüm organlardaki işlev ve özelliklerini farklılıkları sıralar.
  3) Kas ve sinir dokusunun histolojik özelliklerini ilişkilendirerek sıralar
  4) İnsan üreme sistemi organlarını ve hücrelerini histolojik farklılıkları ile anlatır.
  5) Gelişimin ilk 5 haftasındaki süreçlerin bağlantılarını kurar.
  6) Döllenmeden doğuma kadar ki süreçlerde teratojenlerin etkilediği mekanizma nedeniyle oluşan teratolijerli anlatır.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Ebelik ile bağlantılı temel bilimlerin önemini savunur.
  2) Embriyolojik süreçler hakkındaki bilgileri ışığında fetüsün sağlığını analiz eder.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Histolojiye giriş
2) Epitel doku
3) Bağ Dokusu, lifleri, hücreleri ve ara maddesi
4) Özel bağ dokuları (Kan, Hematopoez ve yağ doku)
5) Destek Dokular (kıkırdak ve kemik )
6) kas ve sinir dokuları
7) Embriyolojiye giriş ve erkek üreme sistemi histolojisi
8) ARA sınav
9) Dişi üreme histolojisi
10) Fertilizasyondan Gastrülasyona
11) organogenez
12) fetal membranlar, plasenta ve çoklu gebelikler
13) fetal dönem
14) doğum defektleri - teratoloji
15) genel tekrar
16) final sınavı
Diğer Kaynaklar: 1. BRS Hücre Biyolojisi ve Histoloji Gartner ve Hiatt, Çev.Ed. Prof. Dr. Canan Hürdağ yedinci baskından 2015)
2. Junqueira's Temel Histoloji Atlas Kitap Anthony MESCER (Çev. Ed. Prof.Dr.Seyhun Solakoğlu)
3. Netter Temel Histoloji (William K. Ovalle, Partic C. Nahirney)
4. Histoloji konu anlatımlı ve atlas (Prof.Dr.M.H. Ross,Prof.Dr.W.Pawlina. Çev. Ed. Doç.Dr.Barış Baykal)
5. Before we are Born, Essentials of embryology and birth defects (Keith L.. Moore, T.V.N. Persaud, Mark G.Torchia) 9. Ed. 2016
6. Lagman Medikal Embriyoloji (T.W. Sadler13. Ed. Çev. Prof.Dr. A. Can Başaklar) 2017

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

1

2

3

4

1

2

Program Kazanımları
1) Kadın, yenidoğan, çocuk ve aileye bütüncül yaklaşım doğrultusunda hizmet verebilecek bilgiye sahiptir
2) Sağlığın korunması, sürdürülmesi ve geliştirilmesini sağlayacak izlemler ve hizmetleri yapabilecek bilgiye sahiptir
3) Gebeliğin sonlandırılması ya da kaybı durumunda ulusal yasa, yönetmelik ve prosedürlere uygun biçimde bireyselleştirilmiş bakım sunabilecek bilgiye sahiptir.
4) Gebelik, travay, doğum süreçlerinde güvenli koşulları sağlar, riskli ve acil durumları yönetir ve kendi sorumluluğunda doğum yaptırır
5) Doğum sonrası kadın, yenidoğan ve ailenin adaptasyonu için nitelikli bakım sağlar.
6) Uygulamalarını güncel bilimsel kanıtlar, teknolojik gelişmeler, güncel sağlık politikaları ışığında kültüre duyarlı şekilde gerçekleştirir.
7) Mesleki uygulamaları ilgili mevzuat, mesleki ilke ve standartlar.
8) Alanları ile ilgili araştırmalara, eğitim faaliyetlerine, projelere katılır, izler ve uygulamaya aktarılmasında rol alır
9) Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık, eleştirel düşünme ve sorun çözme becerilerini kullanmaya yönelik davranış geliştirir.
10) Hizmet verdikleri alanda kadının desteklenmesi çalışmalarına katılır, öncülük ve danışmanlık yapar.
11) Uygulamalarında sağlık ekibi ve diğer tüm disiplinler ile iletişim kurar ve birlikte çalışır.
12) Pozitif ebeveynliği desteklemek için kadın, aile ve topluma sağlık eğitimi ve hizmeti sunar
13) Mesleği ile ilgili görev, hak ve sorumluluklarını düzenleyen mevzuatı bilir, değişiklikleri takip eder ve uygular.
14) Toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır.

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar 1 % 30
Ödev 3 % 5
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma 1 % 5
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar % 0
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 28
Laboratuvar
Uygulama 5 10
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma 3 6
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 1 2
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 1 2
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 50
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 1