HEMŞIRELIK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SBF123
Ders İsmi: Histoloji
Ders Yarıyılı: 1. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 2 3 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Dr. Türkan SARIOĞLU

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Hücre yapı ve fonksiyonunu bilmek.
Dokuların yerleşimini ve işlevlerini kavramak.
İnsan embriyolojisinin aşamalarını bilmek
Dersin Hedefi: Hücrelerin ve temel dokuların olan epitel, bağ, özelleşmiş bağ dokuları, destek bağ dokuları, kas ve sinir dokuları Histolojik özelliklerini bilmek. Bu dokuların insan anatomisi ve fizyolojisi ile ilişkilendirmek. Embriyolojik gelişim başlangıcında, döllenmeyi, implantasyon süreçlerini bilmek. Gastrülasyon sürecinde gelişen germ tabakalarının hangi organ sistemlerine farklılaştığını, kas iskelet sistemi embriyolojik gelişimi ve defektlerini kavramak.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Dört temel dokunun mikroskopik özelliklerini, farklılıkları ve sınıflamasını bilir.
  2) Kırkırdak, kemik ve kas dokularının oluşturduğu hareket sistemini sıralar.
  3) Sinir dokusunun Sinir Sistemindeki işlevsel dağılımını ilişkilendirir.
  4) Üreme sistemindeki oogenez ve spermatogenez süreçlerinin neticesinde döllenme olayını bilir.
  5) Gelişimin ilk 3 haftasındaki süreçleri kavrar.
  6) Konjenital malformasyonları gelişim mekanizmaları ile bilir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Epitel dokuyu işlevlerine, yapısal farklılıklarına göre sınıflar.
  2) Bağ dokusunun tüm organlarındaki işlev ve özelliklerini ilişkilendirerek sıralar.
  3) Kas dokusunun, tiplerinin işlevlerine göre yapısal farklılıklarını anlatır.
  4) Sinir Sisteminin her bir organının histolojik özelliklerini farklılıkları ile anlatır.
  5) Gelişmin ilk 5 haftasındaki süreçlerin bağlantılarını kurar.
  6) Embriyolojik gelişim süreçlerinde teratojenlerin etkilediği mekanizma nedeniyle oluşan teratojenleri anlatır.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Fizik tedavi ve rehabilitasyon ile bağlantılı temel bilimlerin önemini savunur.
  2) insan vücudunun hareket sistemi hakkındaki bilgilerin ışığında hastasının sağlığını analiz eder.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Histolojiye giriş
2) Epitel Doku
3) Bağ doku (ara madde ve lifleri)
4) Bağ Doku Hücreleri ve tipleri
5) kan doku, Hematopoez, yağ doku ve kıkırdak doku
6) kemik doku ve kemik doku histogenezi
7) kas dokusu
8) ara sınav
9) sinir doku ve sinir sistemi histolojisi
10) embryolojiye giriş ve erkek üreme sistemi histolojisi
11) dişi üreme sistemi histolojisi
12) fertilizasyondan gastrulasyona
13) organogez
14) iskelet, Kas sistemi ve ekstremitelerinin gelişimi
15) Doğum Defektleri -Teratoloji
16) final sınavı
Diğer Kaynaklar: 1. BRS Hücre Biyolojisi ve Histoloji Gartner ve Hiatt, Çev.Ed. Prof. Dr. Canan Hürdağ yedinci baskından 2015)
2. Junqueira's Temel Histoloji Atlas Kitap Anthony MESCER (Çev. Ed. Prof.Dr.Seyhun Solakoğlu)
3. Netter Temel Histoloji (William K. Ovalle, Partic C. Nahirney)
4. Histoloji konu anlatımlı ve atlas (Prof.Dr.M.H. Ross,Prof.Dr.W.Pawlina. Çev. Ed. Doç.Dr.Barış Baykal)
5. Before we are Born, Essentials of embryology and birth defects (Keith L.. Moore, T.V.N. Persaud, Mark G.Torchia) 9. Ed. 2016
6. Lagman Medikal Embriyoloji (T.W. Sadler13. Ed. Çev. Prof.Dr. A. Can Başaklar) 2017

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

1

2

3

4

5

6

1

2

3

4

5

6

2

Program Kazanımları
1) Hemşireliğin temel alanının gerektirdiği ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir
2) Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür
3) Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
4) Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır.
5) Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar
6) Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler.
7) Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır
8) Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir.
9) Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar.
10) Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası toplantı ve eğitimlere katılır.
11) Sağlık ekibinin üyesi olarak disiplinler arası işbirliği yapar.
12) Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar
13) Toplumsal değerler ve yasal düzenlemelere uygun davranır
14) Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
15) Bütüncül Sağlık Bakım Felsefesine inanır

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev 4 % 5
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma 1 % 5
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 28
Laboratuvar
Uygulama 5 10
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma 3 6
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 1 2
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 1 2
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 50
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 1