HEMŞIRELIK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HEM403
Ders İsmi: Hemşirelikte Yönetim - Uygulamalı Ders
Ders Yarıyılı: 7. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
4 4 6 9
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi Gizem Açıkgöz

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu derste öğrenciler hemşirelik hizmetlerinde yönetimi ile ilgili bilgileri uygulamaya aktarma konusunda bilgi sahibi olacaklardır
Dersin Hedefi: Hemşirelik Felsefe, Misyon, Vizyon ve Hedefler öğrenebilme
Hastane ve hemşirelik hizmetleri organizasyon yapılarını, organizasyon ilkeleri öğrenebilme
İletişim tekniklerini etkili bir şekilde kullanabilme
Yönetsel sorunlarda bilimsel sorun çözme yaklaşımını kullanabilme
Toplam kalite yönetimi benzeri uygulamalarda değişim öncülüğü yapabilme
Hemşirelik hizmetleri yönetiminde liderliğin önemini kavrayabilme
Liderlik ve liderlik ile ilgili kavramları öğrenebilme
Yeni liderlik yaklaşımlarını öğrenebilme
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Yönetim ve hemşirelik yönetimine ilişkin temel kavramları tanıma Hemşirelik hizmetleri yönetimi felsefesini ve standartlarını kavrama Yönetici hemşirenin kurumlardaki rollerini tanımlayabilme Sağlık ve hemşirelik ile ilgili yasal düzenlemeleri sayabilme Sağlığı koruma, sürdürme, geliştirme doğrultusunda yönetim sürecinin önemini açıklayabilme
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Hemşirelik hizmetleri yönetimini, yönetim bilimi ilke ve kuramlarına göre yorumlama Yönetici hemşirenin rol ve işlevlerini kavrama-Yönetime yardımcı teknikleri kullanma Ülkemizde hemşirelik hizmetleri yönetiminde görülen sorunların çözümünde kendilerine düşen rolleri ve sorumlulukları kavrama
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Hemşirelik hizmetleri personeline liderlik yapabilecek temel bilgiye sahip olma Hemşirelik hizmetleri personelinin etkin şekilde yönetilmesini esaslarını kavrayarak personel yönetimindeki eksikliklerin farkına varma Sistem yaklaşımına göre hemşirelik sisteminin sağlık sistemi ve Türk toplumu içindeki yerini tartışabilme

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Yönetim, Organizasyon ve Örgütlenme
2) Hemşirelik Hizmetlerinin Yönetimi, Organizasyonu ve Örgütlenmesi
3) İnsan Kaynakları Yönetimi
4) Hemşire İnsan Gücü Planlaması
5) Liderlik ve Takım Çalışması
6) Kalite Yönetimi
7) Değişim Yönetimi
8) Vize Sınavı
9) İletişim ve Çatışma Yönetimi
10) Karar Verme ve Sorun Çözme
11) Performans Değerlendirme
12) Kariyer Yönetimi
13) Risk Yönetimi
14) Proje Yönetimi
15) Genel Değerlendirme
Diğer Kaynaklar: Baykal Ü, Türkmen E. Hemşirelik Hizmetleri Yönetimi, 1.Baskı, İstanbul, 2014. Eren E.: Yönetim ve Organizasyon, 6. Baskı, Beta Basım Yayınevi, İstanbul, 2003.
Hayran O.:Sağlık Hizmetleri El Kitabı. Ed: Hayran O., Sur H., Yüce Yayım, İstanbul, 1998.
Kavuncubaşı Ş.:Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi. Siyasal Kitabevi, Ankara, 2000.
Koçel T.: İşletme Yöneticiliği, 8. Baskı, Beta Basım Yayınevi, İstanbul, 2003.
Seçim H.: Hastane Yönetimi ve Organizasyonu, İ.Ü. İşletme Fakültesi Yayın No.3551, İstanbul, 1989.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Hemşireliğin temel alanının gerektirdiği ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir 3 3 3
2) Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür 3 3 3
3) Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. 3 3 3
4) Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. 3 3 3
5) Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar 2 2 2
6) Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler. 3 3 3
7) Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır 3 3 3
8) Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. 3 3 3
9) Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar. 1 1 1
10) Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası toplantı ve eğitimlere katılır. 3 3 3
11) Sağlık ekibinin üyesi olarak disiplinler arası işbirliği yapar. 3 3 3
12) Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar 3 3 3
13) Toplumsal değerler ve yasal düzenlemelere uygun davranır 3 3 3
14) Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. 3 3 3
15) Bütüncül Sağlık Bakım Felsefesine inanır 2 2 2

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar % 0
Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 0
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 0
Toplam % 0

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 7 56
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj 7 56
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 30
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası 15 30
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) 15 45
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma 15 45
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 7 14
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 15 30
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 308
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 10