EBELIK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: EBE208
Ders İsmi: Aile Planlaması
Ders Yarıyılı: 4. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Öğr. Gör. Özge Şiir DAĞLAR

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Aile planlaması hizmetlerinde ebenin rolünü ve önemini kavramak. Aile planlaması danışmanlığı ve uygulamalarını yapmak.
Dersin Hedefi: Modern aile planlaması yöntemlerini bilir. Aşırı doğurganlığın anne ve çocuk sağlığı üzerindeki etkilerini bilmek. Anne ve çocuk ölümlerinin azaltılmasında aile planlamasının rolünü ve ebenin sorumluluklarını kavramak. İletişim becerilerini kullanarak danışana aile planlaması danışmanlığı yapmak.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Aşırı doğurganlığın ana ve çocuk sağlığı üzerine olan etkilerini bilir.
  2) Aile planlamasında ebenin rolünü ve önemini kavrar.
  3) Aile Planlaması yöntemlerini kullanmak için başvuranların yönteme uygunluklarını değerlendirebilmelidir
  4) Modern aile planlaması yöntemleri konusunda temel bilgiye sahiptir.
  5) Danışmanlık ilkelerini bilir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Kişilerarası iletişim becerilerini kullanarak başvurana aile planlaması danışmanlığı yapar.
  2) Öykü alma, fizik muayene ve laboratuvar bulguları ile başvuranı değerlendirir.
  3) Genel ve Yönteme özel danışmanık verir.
  4) Dünya’da ve Türkiye’deki aile planlaması göstergelerini karşılaştırır.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Diğer sağlık çalışanları ile işbirliği içinde çalışır.
  2) Aile planlaması hizmetlerini danışana etik kurallar çerçevesinde sunar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Üreme Sağlığı, Üreme Hakları ve Aile Planlaması Kavramları
2) Aile Planlamasının Amacı, Tarihçesi Ülkemizde ve Dünyada Üreme Sağlığı ve Aile Planlaması ile İlgili Durum
3) Aile planlaması hizmetlerinde kalite ve uygulama TNSA verilerinin yıllara göre Aile Planlaması yöntemleri açısından yorumlanması
4) Aile Planlaması Danışmanlığı ve Ebenin Rolü
5) Kombine Oral Kontraseptifler
6) Sadece Progestin İçeren Hormonal Kontraseptifler Doğal Aile Planlaması Yöntemleri
7) Bariyer Yöntemler
8) Rahim içi Araçlar Gönüllü Cerrahi Sterilizasyon
9) Acil Kontrasepsiyon
10) Kronik sağlık sorunlarında ve kadın yaşamı evrelerinde kontrasepsiyon
11) Kontrasepsiyonda gelişmeler ve gelecekte kontrasepsiyon
12) Kadın ve Erkekte infertilite risk faktörleri
13) İnfertil çiftlerin değerlendirilmesi İnfertilitede yardımcı üreme teknikleri
14) İnfertilitenin psikososyal ve psikoseksüel etkileri
Diğer Kaynaklar: 1. Aile Planlaması Yöntemi Uygulama Rehberi. T.C. Sağlık Bakanlığı Ana Çocuk Sağlığı Ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü, Ankara.
2. Aile Planlaması Danışmanlığı Katılımcı Kitabı. (2009). T.C.Sağlık Bakanlığı Ana Çocuk Sağlığı Ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü, Ankara.
3. Aile Planlaması Danışmanlığı İçin Resimli Rehber. (2010). T.C. Sağlık Bakanlığı, Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü, Ankara.
4. Kızılkaya Beji, N. (Ed.). (2015). Hemşire ve Ebelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul.
5. Gierisch, J. M., Coeytaux, R. R., Urrutia, R. P., Havrilesky, L. J., Moorman, P. G., Lowery, W. J., ... & Myers, E. R. (2013). Oral contraceptive use and risk of breast, cervical, colorectal, and endometrial cancers: a systematic review. Cancer Epidemiology and Prevention Biomarkers, 22(11), 1931-1943.
6. Ferrand, J. L., Blashill, A. J., Corliss, H. L., & Walsh-Buhi, E. R. (2021). Condom application skills and self-efficacy in youth: A systematic review and meta-analysis. Plos one, 16(4), e0249753.
7. Tripney, J., Kwan, I., & Bird, K. S. (2013). Postabortion family planning counseling and services for women in low-income countries: a systematic review. Contraception, 87(1), 17-25.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

Program Kazanımları
1) Kadın, yenidoğan, çocuk ve aileye bütüncül yaklaşım doğrultusunda hizmet verebilecek bilgiye sahiptir 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3
2) Sağlığın korunması, sürdürülmesi ve geliştirilmesini sağlayacak izlemler ve hizmetleri yapabilecek bilgiye sahiptir 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3
3) Gebeliğin sonlandırılması ya da kaybı durumunda ulusal yasa, yönetmelik ve prosedürlere uygun biçimde bireyselleştirilmiş bakım sunabilecek bilgiye sahiptir. 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
4) Gebelik, travay, doğum süreçlerinde güvenli koşulları sağlar, riskli ve acil durumları yönetir ve kendi sorumluluğunda doğum yaptırır
5) Doğum sonrası kadın, yenidoğan ve ailenin adaptasyonu için nitelikli bakım sağlar.
6) Uygulamalarını güncel bilimsel kanıtlar, teknolojik gelişmeler, güncel sağlık politikaları ışığında kültüre duyarlı şekilde gerçekleştirir. 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3
7) Mesleki uygulamaları ilgili mevzuat, mesleki ilke ve standartlar. 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3
8) Alanları ile ilgili araştırmalara, eğitim faaliyetlerine, projelere katılır, izler ve uygulamaya aktarılmasında rol alır 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3
9) Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık, eleştirel düşünme ve sorun çözme becerilerini kullanmaya yönelik davranış geliştirir. 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3
10) Hizmet verdikleri alanda kadının desteklenmesi çalışmalarına katılır, öncülük ve danışmanlık yapar. 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3
11) Uygulamalarında sağlık ekibi ve diğer tüm disiplinler ile iletişim kurar ve birlikte çalışır. 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3
12) Pozitif ebeveynliği desteklemek için kadın, aile ve topluma sağlık eğitimi ve hizmeti sunar
13) Mesleği ile ilgili görev, hak ve sorumluluklarını düzenleyen mevzuatı bilir, değişiklikleri takip eder ve uygular. 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3
14) Toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır. 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 28
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 14
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) 14 28
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 7 7
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 14 28
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 107
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 3