BESLENME VE DIYETETIK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: BES716
Ders İsmi: Beslenme Antropolojisi
Ders Yarıyılı: 4. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
1 0 1 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Alan İçi Seçmeli
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Dr. Berat NURSAL-TOSUN

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: - Beslenme antropolojisi hakkında bilgi sahibi olmak
-İnsan evrimi, besin ve beslenmeye ilişkin biyokültürel yaklaşım için antropolojik bakış açısının öneminin farkına varmak.
-Tarih öncesi çağlardan günümüze kadar yemek/beslenme tarihi hakkında bilgilenmek.
-Besin ve beslenme alışkanlıklarının kültür ile ilişkisini bazı ülkeler bazında anlamak.
Dersin Hedefi: İnsan beslenmesi ile kültür, biyoloji ve çevre arasındaki ilişkiyi anlamak ve araştırmak; kültürel uygulamaların, inançların ve değerlerin farklı toplumlarda beslenme alışkanlıklarını ve beslenmeyi nasıl etkilediğini öğrenmek.
Dersin Veriliş Şekli:

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) 1.Farklı bölgelerdeki beslenme alışkanlıklarının kültürel ve doğal ortamlar arasındaki ilişkileri anlar. 2. Besinlerin geçmişten günümüze önemi ve toplumlar/ülkeler arasındaki kültürel yemek alışkanlıkları farklılıkları hakkında bilgi edinir
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Farklı koşullara adaptasyonda besin ve beslenmenin rolünü kronolojik bakış açısıyla anlar, sorgular.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Beslenme antropolojisinin beslenme ve sağlık alanındaki çalışmalardaki rolünü ve önemini anlar.
  2) Besin üretiminde teknolojik gelişmenin ve (popüler) akımların toplumların ekonomik ve sosyal yaşamındaki önemini anlar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Ders oryantasyonu: içerik ve akış
2) Antropoloji ve Beslenme Antropolojisine Giriş
3) Beslenme Antropolojisine Genel Bir Bakış
4) İnsan Evrimi ve Beslenme Antropolojisi
5) Besin ve Beslenme Alışkanlıklarındaki Farklılıklar, Tabular
6) Besin ve Beslenme Kültürlerindeki Farklılıklar I
7) Besin ve Beslenme Kültürlerindeki Farklılıklar II
8) Ara Sınav
9) Grup ödev sunumları
10) Beslenme Kültürleri: Dinsel uygulamalar
11) Farklı ülke mutfaklarından örnekler
12) Farklı ülke mutfaklarından örnekler
13) Farklı ülke mutfaklarından örnekler
14) Farklı ülke mutfaklarından örnekler
15) Farklı ülke mutfaklarından örnekler
16) Final sınavı
Diğer Kaynaklar: -Kutluay -Merdol T (2018). Beslenme Antropolojisi. Ankara: Hatiboğlu Yayınevi.
- Kittler PG, Sucher KP (2001). Food and Culture. Wadsworth Thomson Learning, California.
- Dufour, D.L. Goodman, A.H., & Pelto, G.H. (2012). Nutritional Anthropology: Biocultural Perspectives on Food and Nutrition, 2nd Edition. Oxford University Press
- Kutluay Merdol T (2019). Beslenme Antropolojisinin Doğuşu, Kapsamı, Beslenme ve Sağlık İlişkisine Yaptığı Katkılar. Beslenme Antropolojisi (Ed. Tek N, Sürücüoğlu M.). Hedef Yayınevi.
- Merdol. T.K. (1998). Tarihten Günümüze Toplumlar ve Beslenme Alışkanlıkları. Türk Mutfak Kültürü Üzerine Araştırmalar. Ankara: Türk Halk Kültürünü Araştırma ve Tanıtma Vakfı Yayınları. No:22. Birinci Baskı

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

1

2

4

Program Kazanımları
1) Beslenme ve tıp bilimleri ile ilgili temel kavramları bilir 2 2 2 2
2) Beslenme ve besinlerin sağlıkla çift yönlü ilişkisini bilir. 3 3 2 2
3) Gıda, beslenme ve sağlık mevzuatını bilir 1 1 1 1
4) Yeterli mesleki terminoloji bilgisine sahiptir 2 2 2 2
5) Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar. 1 1 1 1
6) Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. 2 2 1 1
7) Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür. 1 1 2 2
8) Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur. 1 1 1 3
9) En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır. 3 3 3 3
10) Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. 2 1 2 3
11) Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişimi öğrenir 2 2 2 2
12) Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. 3 3 3 3
13) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür 2 2 3 3
14) Hasta yakınları, doktorlar ve meslektaşları ile etkin iletişim kurabilir, bilgi verici olur. 1 1 1 1
15) Beslenme ve diyetetik uygulamalarında görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. Edindiği bilgi ve becerilerle beslenme ve diyetetik alanındaki hizmetin örgütlenmesi, yürütülmesi, değerlendirilmesi konusunda bireysel ve ekip üyesi olarak kalite yönetimi ve süreçleri çerçevesinde sorumluluk alır. 1 1 1 1

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma 1 % 15
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 60
Pratik Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Bütünleme Pratik % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Katılım 1 % 5
Tartışma % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 16 16
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 26
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) 13 13
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) 7 7
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma 6 6
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 7 7
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 7 7
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım 6 6
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 90
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 3