HEMŞIRELIK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HEM303
Ders İsmi: Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği-Uygulamalı Ders (Kd-UD)
Ders Yarıyılı: 5. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
4 8 10 10
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: HEM102 - Hemşirelik Esasları-Uygulamalı Ders (Kd-UD)
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Öğr. Gör. Gökçe ÇİÇEK

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders öğrenciye sağlık bakımının her aşamasında sağlıklı/hasta çocuğun ve ailesinin bakım gereksinimlerini profesyonel hemşirelik rollerini kullanarak bütüncül bir yaklaşımla karşılayabilecek düzeyde bilgi ve beceri kazandırmayı amaçlamaktadır. Bu ders, Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği, aile merkezli bakım, büyüme gelişme dönemleri, vücut sistemlerine yönelik çocuk hastalıklarını, çocuk ihmal ve istismarını kapsar. Bu ders ögrenciye; çocuk hemşireliğinin diğer hemşirelik alanlarından farkını bilmeyi, çocuğun büyüme gelişme özelliklerine göre hemşirelik bakımı vermeyi, çocuk ve aileden fonksiyonel sağlık örüntülerini kullanarak sistematik veri toplayabilmeyi, uygulama yapmayı ve değerlendirebilmeyi, çocuğun fonksiyonlarını etkileyen ve sık görülen sağlık problemlerine yönelik hemşirelik bakımını planlama ve uygulayabilme için gereken bilgi beceriyi kazandırmayı amaçlamaktadır.
Dersin Hedefi: Çocuğu aile ve çevresi bütün olarak değerlendirebilir.
Çocuk sağlığı hemşiresinin rollerini sayabilir.
Çocuğun değişik yaş gruplarına ilişkin özelliklerini açıklayabilir.
Büyüme-gelişme ölçütlerini ayırt edebilir.
Çocukta büyüme-gelişmeyi değerlendirebilir.
Çocuk sağlığını koruma ve geliştirmede çocuk ve ailesine açıklayabilir.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Birey, aile ve toplumun sağlık bakımı gereksinimlerine yönelik hemşirelik rol ve işlevlerini yerine getirebilecek bilgiye sahip olmak.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Hemşireliğin temel psiko-motor becerilerine sahip olmak.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Bireysel çalışma becerisi ve bağımsız karar verebilme yetisine sahip olarak fikirlerini sözlü ve yazılı, açık ve öz bir şekilde ifade ederek iletişim kurabilmek.
  2) Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilimsel, teknolojik ve güncel uygulamaları izleyerek kendini geliştirebilmek.
  3) Etkili iletişim becerilerine sahip olmak.
  4) Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanarak bakımı yönetebilmek.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Dersin tanıtılması- Dünya'da ve Türkiye'de Çocuk Sağlığının Durumu
2) Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Nedir?- Çocuk Sağlığı İzlemi/ Aşılama/ Tarama Programları
3) Çocuğun Büyüme ve Gelişme İzlemi- Çocuklarda görülen Büyüme Gelişme Bozuklukları
4) Doğal Beslenme- Yapay Beslenme ve Ek Gıdalar
5) Term Yenidoğanın Özellikleri ve Hemşirelik Bakımı- Preterm ve Yüksek Riskli Yenidoğanın Hemşirelik Bakımı
6) Yenidoğanın Dahili Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı - Yenidoğanlarda Cerrahi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı
7) "Preterm ve Yüksek Riskli Yenidoğanların Beslenmesi / Beslenme Bozuklukları ve Hemşirelik Bakımı - Çocukta Sıvı- Elektrolit Dengesi/Dengesizliği ve Hemşirelik Bakımı"
8) ARA SINAV
9) Çocukluk Çağı Onkolojik Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı
10) Sık Görülen Konjenital Kalp Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı- Çocuklarda Sık Görülen Endokrin Sistem Hastalastalıkları ve Hemşirelik Bakımı
11) Çocuklarda Sık Karşılaşılan ve Cerrahi Sorunlar ve Hemşirelik Bakımı - Çocuklarda Sık Karşılaşılan Solunum Sistemi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı
12) Çocuklarda Sık Karşılaşılan Üriner Sistem Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı- Çocuklarda Sık Karşılaşılan Nörolojik Sistem Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı
13) Çocuklarda Sık Karşılaşılan Hematolojik Sorunlar ve Hemşirelik Bakımı
14) Kas ve İskelet Sistemi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı Çocuklarda Sık Karşılaşılan Psikososyal Sorunlar
15) Kazalar ve Zehirlenmeler - Dönem Sonu Değerlendirme
Diğer Kaynaklar: Büyükgönenç, L., Törüner E., Çocuk Sağlığı Hemşireliğinde Temel Yaklaşımlar, Göktuğ Yayıncılık, Ankara, 2021 .
Conk, Z. Başbakkal, Z., Bal Yılmaz, H. & Bolışık B. (Eds.). Pediatri Hemşireliği. (2. Baskı), Akademisyen Kitabevi. 2018.
Ball, J. W., Bindler, R. C. & Cowen, K. J. Principles of Pediatric Nursing Caring for Children (5th Edition), 2017.
Pubmed, Cochrane, Medscape ve Ulusal Veritabanı.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Mesleki uygulamaların temeli olan kuram ve modelleri bilir. 3 3 3 3 2 3
2) Hemşirelik değerleri ve etik ilkelere uygun davranır. 3 2 3 2 3 3
3) Hemşirelik rollerine uygun beceriler sergiler. 3 3 3 3 3 2
4) Hemşirelik bakım sürecini etkin kullanır ve bakımda kanıta dayalı uygulamalara yer verir. 3 3 3 3 3
5) Hemşirelik uygulamaları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. 3 3 3 3 3
6) Bilişim ve bakım teknolojilerini kullanır. 3 2 3 3 3 2
7) Bilimsel araştırma, proje ve inovasyona yönelik çalışmaların en az birinde yer alır. 3 3 2 3 3 3
8) Birey, aile ve toplumun sağlığının korunması, geliştirilmesi ve sürdürülmesi uygulamalarında etkin rol alır. 3 3 3 3 3
9) Disiplin içi ve disiplinler arası ekip iş birliği içerisinde çalışır. 3 3 3 3 3 3
10) Birey, aile, toplum ve meslektaşları ile etkili iletişim kurar. 3 3 3 3 3 2
11) Hemşirelik uygulamalarında eleştirel düşünme ve sorun çözme yaklaşımını kullanır. 3 3 3 3 3 3
12) Hemşireliğe yönelik çalışma alanlarında liderlik becerilerini kullanır.
13) En az bir yabancı dili kullanarak etkili iletişim kurar ve alanındaki gelişmeleri izler. 3 3 3 3 3 3
14) Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyerek mesleki gelişimini sürdürür. 3 3 3 3 3 3

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama 1 % 10
Uygulama Sınavı 1 % 10
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 40
Pratik Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Bütünleme Pratik % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Katılım % 0
Tartışma % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 56
Laboratuvar 14 60
Uygulama 11 88
Uygulama Sınavı 1 4
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 15
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası 14 14
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) 15 15
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) 16 16
Proje Hazırlama + Sunma 11 11
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 8 8
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 16 16
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 305
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 10