HEMŞIRELIK | |||||
---|---|---|---|---|---|
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | HEM202 | ||||||||
Ders İsmi: | Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği-Uygulamalı Ders (Kd-UD) | ||||||||
Ders Yarıyılı: | 4. Yarıyıl / Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: |
HEM102 - Hemşirelik Esasları-Uygulamalı Ders (Kd-UD) |
||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Düzeyi: |
|
||||||||
Dersi Veren(ler): | Öğr. Gör. Feride SARUHAN AKGÜN |
Dersin Amacı: | Öğrencilerin, cerrahi hastalıkları hemşireliği ile sistemlerin cerrahi hastalıklarına ilişkin temel ilke ve kavramları bilmesi, sağlık durumunun geliştirilmesinde cerrahi hemşiresinin sorumluluklarının kavraması, cerrahi birimlerin fiziksel ve sosyal çevresinin değerlendirilmesi, cerrahi girişim deneyimleyen hastanın biyopsikososyal gereksinimlerinin karşılanması, cerrahi girişimin ve cerrahi hastalıklarında hemşirelik bakımındaki gelişmeler konusunda farkındalığın arttırılması ve bunların sağlık sonuçlarına olan etkisinin belirlenmesine yönelik bilgi ve beceri geliştirmek amaçlanmaktadır. |
Dersin Hedefi: | Bu ders; cerrahi hastalıkları hemşireliği ile ilgili temel kavramları, sağlığın geliştirilmesinde cerrahi hemşiresinin rolünü, cerrahi girişimin hasta üzerindeki etkilerini, ameliyat öncesi, sırası ve sonrası dönemde hemşirelik bakımı uygulamalarını, şok ve yara iyileşmesini, infeksiyon kontrolünü, cerrahi hemşireliğinde etik ve yasal konuları, cerrahide sıvı elektrolit dengesini, sistemlere ilişkin cerrahi hastalıklar ve bu hastalıklara yönelik hemşirelik bakımı uygulamalarını kapsar. |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Cerrahi ve hastalıkları ile ilgili kavramları ve ameliyathane ortamını bilir. |
||
2) Cerrahi hastalıkların nedenlerini ve patofizyolojisini bilir |
||
3) Cerrahi hastasının bakımı ve komplikasyonlarını bilir |
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Cerrahi hastasının ameliyat öncesi, sırası ve sonrası bakımını kapsamlı olarak planlar ve uygular. |
||
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Kanıta dayalı uygulamaları kullanır |
||
2) Yaşam boyu öğrenmeyi benimser. |
||
3) Hastanın öğrenim ihtiyaçlarını belirleyebilir. |
||
4) Hasta bakımını kritik ve eleştirel düşünerek değerlendirir. |
Hafta | Konu | ||
1) | Cerrahi ve Cerrahi Hemşireliğinin Tarihçesi, Cerrahi Hemşireliğine Giriş | ||
2) | Cerrahinin Tanımı ve Sınıflandırması, Cerrahi Stres, Ameliyat sonrası Ağrı | ||
3) | Perioperatif Hemşirelik: Ameliyat Öncesi Hemşirelik Bakımı, Ameliyat öncesi eğitim Ameliyat Sırası Hemşirelik Bakımı, Ameliyat Sonrası Hemşirelik Bakımı | ||
4) | Cerrahi Hastalarında Sıvı-Elektrolit ve Asit-Baz Dengesi | ||
5) | Şok ve Şoktaki Hastaya Yaklaşım | ||
6) | Cerrahi enfeksiyonlar, Yara İyileşmesi ve Hemşirelik Bakımı | ||
7) | Solunum Sistemi Cerrahi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı | ||
8) | Kalp Damar Cerrahisi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı | ||
9) | Sinir Sistemi Cerrahi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı | ||
10) | Kas-İskelet Sisteminin Cerrahi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı | ||
11) | Üriner Sistem Cerrahi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı | ||
12) | Gastrointestinal Sistem Cerrahi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı | ||
13) | Endokrin Sistemin Cerrahi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı | ||
14) | Organ Transplantasyonu ve Hemşirelik Bakımı, Cerrahide Etik ve Yasal Konular | ||
|
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
1 |
1 |
2 |
3 |
4 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||
1) Mesleki uygulamaların temeli olan kuram ve modelleri bilir. | 3 | |||||||||||||
2) Hemşirelik değerleri ve etik ilkelere uygun davranır. | 3 | |||||||||||||
3) Hemşirelik rollerine uygun beceriler sergiler. | 3 | |||||||||||||
4) Hemşirelik bakım sürecini etkin kullanır ve bakımda kanıta dayalı uygulamalara yer verir. | 3 | |||||||||||||
5) Hemşirelik uygulamaları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. | 3 | |||||||||||||
6) Bilişim ve bakım teknolojilerini kullanır. | 3 | |||||||||||||
7) Bilimsel araştırma, proje ve inovasyona yönelik çalışmaların en az birinde yer alır. | 3 | |||||||||||||
8) Birey, aile ve toplumun sağlığının korunması, geliştirilmesi ve sürdürülmesi uygulamalarında etkin rol alır. | 3 | |||||||||||||
9) Disiplin içi ve disiplinler arası ekip iş birliği içerisinde çalışır. | 3 | 3 | ||||||||||||
10) Birey, aile, toplum ve meslektaşları ile etkili iletişim kurar. | 3 | 3 | 3 | |||||||||||
11) Hemşirelik uygulamalarında eleştirel düşünme ve sorun çözme yaklaşımını kullanır. | 3 | |||||||||||||
12) Hemşireliğe yönelik çalışma alanlarında liderlik becerilerini kullanır. | 3 | 3 | 3 | |||||||||||
13) En az bir yabancı dili kullanarak etkili iletişim kurar ve alanındaki gelişmeleri izler. | ||||||||||||||
14) Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyerek mesleki gelişimini sürdürür. | 3 | 3 |
Soru-Cevap | |
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi | |
Laboratuvar | |
Sayısal Problem Çözme | |
Alan çalışması | |
Grup Çalışması / Ödevi | |
Bireysel Ödev | |
WEB Tabanlı Öğrenme | |
Staj | |
Yerinde Uygulama | |
Proje Hazırlama | |
Rapor Yazma | |
Seminer | |
Süpervizyon | |
Sosyal Faaliyet | |
Mesleki Faaliyet | |
Mesleki Gezi | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) | |
Okuma | |
Tez Hazırlama | |
Arazi Çalışması | |
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri | |
Diğer | |
Logbook | |
Röportaj ve sözlü görüşme | |
Araştırma | |
Film izleme | |
Kaynakça oluşturma | |
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme | |
Fotoğraf çekimi | |
Eskiz çizimi | |
Harita üzerinde işaretleme | |
Harita okuma | |
Doku örneği alma | |
Malzeme arşivi oluşturma | |
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | % 0 | |
Laboratuar | 1 | % 10 |
Uygulama | 1 | % 10 |
Uygulama Sınavı | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | % 0 | |
Sunum | % 0 | |
Projeler | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Alan Çalışması | % 0 | |
Makale Kritik | % 0 | |
Makale Yazma | % 0 | |
Modül Grup Çalışması | % 0 | |
Beyin Fırtınası | % 0 | |
Rol Oynama + Dramatize Etme | % 0 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışma | % 0 | |
Ön Çalışma, Pekiştirme | % 0 | |
Uygulama Tekrarı vb. | % 0 | |
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) | % 0 | |
Proje Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Rapor Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Sözlü Sınav | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 60 |
Pratik Final | % 0 | |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Bütünleme Pratik | % 0 | |
Kanaat Notu | % 0 | |
Kurul-Committee | % 0 | |
Yazma Ödev Dosyası | % 0 | |
Portfolyo | % 0 | |
Take-Home Sınav | % 0 | |
Seyir Defteri | % 0 | |
Katılım | % 0 | |
Tartışma | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Süresi | 14 | 70 |
Laboratuvar | ||
Uygulama | 14 | 112 |
Uygulama Sınavı | ||
Derse Özgü Staj | ||
Alan Çalışması | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | ||
Makale Kritik | 14 | 14 |
Makale Yazma | ||
Modül Grup Çalışması | ||
Beyin Fırtınası | ||
Rol Oynama + Dramatize Etme | 7 | 7 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) | 14 | 56 |
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) | 5 | 5 |
Proje Hazırlama + Sunma | 1 | 5 |
Rapor Hazırlama + Sunma | 14 | 28 |
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınavlara Hazırlanma | 7 | 14 |
ARA SINAV (Vize) | 1 | 1 |
Genel Sınava Hazırlanma | 14 | 14 |
GENEL SINAV (Final) | 1 | 1 |
Katılım | ||
Tartışma | ||
Portfolyo | ||
Take-Home Sınav | ||
Seyir Defteri | ||
Toplam İş Yükü | 327 | |
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) | 10 |