HEMŞIRELIK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HEM202
Ders İsmi: Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği-Uygulamalı Ders (Kd-UD)
Ders Yarıyılı: 4. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
4 8 10 10
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: HEM102 - Hemşirelik Esasları-Uygulamalı Ders (Kd-UD)
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Öğr. Gör. Feride SARUHAN AKGÜN

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilerin, cerrahi hastalıkları hemşireliği ile sistemlerin cerrahi hastalıklarına ilişkin temel ilke ve kavramları bilmesi, sağlık durumunun geliştirilmesinde cerrahi hemşiresinin sorumluluklarının kavraması, cerrahi birimlerin fiziksel ve sosyal çevresinin değerlendirilmesi, cerrahi girişim deneyimleyen hastanın biyopsikososyal gereksinimlerinin karşılanması, cerrahi girişimin ve cerrahi hastalıklarında hemşirelik bakımındaki gelişmeler konusunda farkındalığın arttırılması ve bunların sağlık sonuçlarına olan etkisinin belirlenmesine yönelik bilgi ve beceri geliştirmek amaçlanmaktadır.
Dersin Hedefi: Bu ders; cerrahi hastalıkları hemşireliği ile ilgili temel kavramları, sağlığın geliştirilmesinde cerrahi hemşiresinin rolünü, cerrahi girişimin hasta üzerindeki etkilerini, ameliyat öncesi, sırası ve sonrası dönemde hemşirelik bakımı uygulamalarını, şok ve yara iyileşmesini, infeksiyon kontrolünü, cerrahi hemşireliğinde etik ve yasal konuları, cerrahide sıvı elektrolit dengesini, sistemlere ilişkin cerrahi hastalıklar ve bu hastalıklara yönelik hemşirelik bakımı uygulamalarını kapsar.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Cerrahi ve hastalıkları ile ilgili kavramları ve ameliyathane ortamını bilir.
  2) Cerrahi hastalıkların nedenlerini ve patofizyolojisini bilir
  3) Cerrahi hastasının bakımı ve komplikasyonlarını bilir
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Cerrahi hastasının ameliyat öncesi, sırası ve sonrası bakımını kapsamlı olarak planlar ve uygular.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Kanıta dayalı uygulamaları kullanır
  2) Yaşam boyu öğrenmeyi benimser.
  3) Hastanın öğrenim ihtiyaçlarını belirleyebilir.
  4) Hasta bakımını kritik ve eleştirel düşünerek değerlendirir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Cerrahi ve Cerrahi Hemşireliğinin Tarihçesi, Cerrahi Hemşireliğine Giriş
2) Cerrahinin Tanımı ve Sınıflandırması, Cerrahi Stres, Ameliyat sonrası Ağrı
3) Perioperatif Hemşirelik: Ameliyat Öncesi Hemşirelik Bakımı, Ameliyat öncesi eğitim Ameliyat Sırası Hemşirelik Bakımı, Ameliyat Sonrası Hemşirelik Bakımı
4) Cerrahi Hastalarında Sıvı-Elektrolit ve Asit-Baz Dengesi
5) Şok ve Şoktaki Hastaya Yaklaşım
6) Cerrahi enfeksiyonlar, Yara İyileşmesi ve Hemşirelik Bakımı
7) Solunum Sistemi Cerrahi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı
8) Kalp Damar Cerrahisi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı
9) Sinir Sistemi Cerrahi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı
10) Kas-İskelet Sisteminin Cerrahi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı
11) Üriner Sistem Cerrahi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı
12) Gastrointestinal Sistem Cerrahi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı
13) Endokrin Sistemin Cerrahi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı
14) Organ Transplantasyonu ve Hemşirelik Bakımı, Cerrahide Etik ve Yasal Konular
Diğer Kaynaklar: Akyolcu N, Aksoy G, Kanan N.(2011). Cerrahi Hemşireliği Uygulama Rehberi. (I.Baskı), İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevi.
• Aksoy G, Kanan N, Akyolcu N. (2017) Cerrahi Hemşireliği. Cilt I, Nobel Tıp Kitabevleri 2.Baskı, İstanbul.
• Aksoy G, Kanan N, Akyolcu N. (2017) Cerrahi Hemşireliği. Cilt II, Nobel Tıp Kitabevleri 2.Baskı, İstanbul.
• Çelik S, Usta Yeşilbalkan Ö. (2015) Dahili ve Cerrahi Hastalıklar Hemşireliği. Medical-Surgical Nursing 3. Basımdan Çeviri. Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
• Eti Aslan F, Karadakovan A. (2014) Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım, Nobel Tıp Kitabevleri, 3. Basım, Adana.
• Sayek İ. (2009).Temel cerrahi el kitabı. Güneş Tıp Kitabevleri, 1. Basım, Ankara.
• İkizler C., Kaplan T., Lülece M. (2107). Ameliyathane Hizmetleri Teknikler ve Hemşire el kitabı, Pelikan Tıp, Ankara.
• Gersch C., Heimgartner N.M., Rebar C.R., Willis L.M. (2016).Medical-Surgical Nursing Made Incredibly Easy, eBook, Lippincott Williams and Wilkins, 4th ed.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

1

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Mesleki uygulamaların temeli olan kuram ve modelleri bilir. 3
2) Hemşirelik değerleri ve etik ilkelere uygun davranır. 3
3) Hemşirelik rollerine uygun beceriler sergiler. 3
4) Hemşirelik bakım sürecini etkin kullanır ve bakımda kanıta dayalı uygulamalara yer verir. 3
5) Hemşirelik uygulamaları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. 3
6) Bilişim ve bakım teknolojilerini kullanır. 3
7) Bilimsel araştırma, proje ve inovasyona yönelik çalışmaların en az birinde yer alır. 3
8) Birey, aile ve toplumun sağlığının korunması, geliştirilmesi ve sürdürülmesi uygulamalarında etkin rol alır. 3
9) Disiplin içi ve disiplinler arası ekip iş birliği içerisinde çalışır. 3 3
10) Birey, aile, toplum ve meslektaşları ile etkili iletişim kurar. 3 3 3
11) Hemşirelik uygulamalarında eleştirel düşünme ve sorun çözme yaklaşımını kullanır. 3
12) Hemşireliğe yönelik çalışma alanlarında liderlik becerilerini kullanır. 3 3 3
13) En az bir yabancı dili kullanarak etkili iletişim kurar ve alanındaki gelişmeleri izler.
14) Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyerek mesleki gelişimini sürdürür. 3 3

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar 1 % 10
Uygulama 1 % 10
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 60
Pratik Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Bütünleme Pratik % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Katılım % 0
Tartışma % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 70
Laboratuvar
Uygulama 14 112
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik 14 14
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme 7 7
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) 14 56
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) 5 5
Proje Hazırlama + Sunma 1 5
Rapor Hazırlama + Sunma 14 28
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 7 14
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 14 14
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 327
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 10