HEMŞIRELIK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HEM104
Ders İsmi: Sağlığın Değerlendirilmesi
Ders Yarıyılı: 2. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 3 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: SBF113 - Fizyoloji
SBF101 - Anatomi
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Prof.Dr. Muzaffer TEMÜR

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; öğrenciye, sağlıklı ve hasta erişkin bireyin sağlık tanılamasına ilişkin kapsamlı teorik bilgi vermek, objektif ve subjektif veri toplama becerisini kazandırmaktır.
Dersin Hedefi: Bu dersin hedefi; hemşirelik bakımı için sağlığın değerlendirilmesi, hemşirelik bakımı için sağlık hikayesinin alınması, fiziksel muayene becerileri, fiziksel değerlendirmeye hazırlık, genel değerlendirme, hemşirelik bakımı için fizyolojik sistemlerin değerlendirilmesi, hemşirelik verilerinin kaydedilmesi ve analizini öğrenmektir.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) 1.Sağlık ve hastalıkla ilgili kavramları açıklar. 2.Sağlığın geliştirilmesindeki model ve stratejileri tartışır. 3.Bireylerin yaşam dönemleri ve kültürel farklılıklarına göre sağlığı geliştiren uygulamaları sıralar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) 1.Fizik muayene becerilerini uygular. 2.Sağlığın değerlendirilmesine ilişkin uygulama ve yaklaşımları kavrar ve hemşirelik tanısı koyabilir.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) 1. Hastalıkların tanılanmasında, hastaların değerlendirilmesinde ve izlenmesinde kullanılan yöntemler konusunda bilgi düzeyini arttırarak, mesleki yaşamda hasta değerlendirme ve izleminin etkin şekilde yapılmasına katkıda bulunacaktır.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Derse Giriş; Sağlığın Değerlendirilmesi ve Kanıta dayalı hemşirelik
2) Sağlığın Değerlendirilmesinde Veri Toplama; Öykü Alma
3) Sağlığın Değerlendirilmesinde Veri Toplama; Fizik Muayene
4) Sağlığın Değerlendirilmesinde Veri Toplama; Vital Bulgular
5) Baş, Boyun; Kulan, Burun Boğaz; Saç, Deri ve Tırnak Değerlendirmesi ile Fizik Muayene
6) Solunum Sisteminin Değerlendirilmesi ve Fiziksel Muayene
7) Kardiyovasküler Sistemin Değerlendirilmesi ve Fiziksel Muayene
8) Ara Sınav
9) Gastrointestinal Sistemin Değerlendirilmesi ve Fiziksel Muayene
10) Nörolojik Sistemin Değerlendirilmesi ve Fiziksel Muayene
11) Üriner Sistemin Değerlendirilmesi ve Fiziksel Muayene
12) Kas İskelet Sisteminin Değerlendirilmesi ve Fiziksel Muayene
13) Gebe bireyin değerlendirilmesi
14) Çoklu Travma Hastasına Hemşirelik Yaklaşımı
15) Sağlığın Değerlendirilmesine Vaka Örnekleri ile Bütüncül Yaklaşım
16) Final Sınavı
Diğer Kaynaklar: 1.Wilson, S. F., & Giddens, J. F. (2022). Health Assessment for Nursing Practice (7th ed.). Elsevier.
2.Weber J., Kelley J. (2018). Health Assessment in Nursing (6th ed.). Wolters Kluwer/Lippincott.
3.Fenske C., Watkins K. D., Saunders T., D'Amico D., Barbarito C. (2020). Health & Physical Assessment in Nursing (4th ed.). Pearson.
4..Aslan, F.E. (Ed) (2017) Sağlığın Değerlendirilmesi ve Klinik Karar Verme. Ankara: Akademisyen Kitabevi
5..Görgülü, R. S. (Ed.) (2014). Hemşireler İçin Fiziksel Muayene Yöntemleri. İstanbul: Medikal

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Mesleki uygulamaların temeli olan kuram ve modelleri bilir. 2 3 3
2) Hemşirelik değerleri ve etik ilkelere uygun davranır. 3 3 3
3) Hemşirelik rollerine uygun beceriler sergiler. 2 3 2
4) Hemşirelik bakım sürecini etkin kullanır ve bakımda kanıta dayalı uygulamalara yer verir. 3 3 3
5) Hemşirelik uygulamaları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. 3 3 3
6) Bilişim ve bakım teknolojilerini kullanır. 3 2 3
7) Bilimsel araştırma, proje ve inovasyona yönelik çalışmaların en az birinde yer alır. 3 3 3
8) Birey, aile ve toplumun sağlığının korunması, geliştirilmesi ve sürdürülmesi uygulamalarında etkin rol alır. 3 3 2
9) Disiplin içi ve disiplinler arası ekip iş birliği içerisinde çalışır. 3 3 3
10) Birey, aile, toplum ve meslektaşları ile etkili iletişim kurar. 3 3 3
11) Hemşirelik uygulamalarında eleştirel düşünme ve sorun çözme yaklaşımını kullanır. 2 1 3
12) Hemşireliğe yönelik çalışma alanlarında liderlik becerilerini kullanır. 2 2 2
13) En az bir yabancı dili kullanarak etkili iletişim kurar ve alanındaki gelişmeleri izler. 3 3 3
14) Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyerek mesleki gelişimini sürdürür. 3 3 3

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Pratik Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Bütünleme Pratik % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Katılım % 0
Tartışma % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 28
Laboratuvar 14 28
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası 14 28
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) 14 28
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 7 7
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 3 3
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 124
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 4