HEMŞIRELIK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HEM 749
Ders İsmi: Bulaşıcı Hastalıklar Hemşireliği
Ders Yarıyılı: 5. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Alan İçi Seçmeli
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Özge Eda KARADAĞ

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrenciye bulaşıcı hastalıklardan korunma, bulaşıcı hastalıkların nedenleri, tanı,
tedavi ve hemşirelik bakımı ilkeleri konusunda bilgi ve beceri kazandırmaktır.
Dersin Hedefi: Bulaşıcı hastalıkları yapan etkenlerin özelliklerini ve enfeksiyon zincirini bilme. Hastane enfeksiyonlarını önlemeye yönelik bilgi ve beceri kazanabilme. Enfeksiyon hastalıklarından korunma yöntemlerine ilişkin bilgi ve beceri kazanabilme. Enfeksiyon hastalıklarında erken tanının önemini kavrayabilme.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Bulaşıcı hastalıklara genel özelliklerine ilişkin bilgileri tanımlar. Bulaşıcı hastalıkların bulaşma yollarına ilişkin bilgileri tanımlar
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Bulaşıcı hastalıklardan korunma yöntemlerini açıklar. Bulaşıcı hastalıklardan erken tanıya ilişkin bilgileri açıklar.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Bulaşıcı hastalıklardaki hemşirelik bakımı bilgisini açıklar. Enfeksiyon oluşumunu önlemede hemşirenin rolünü açıklar.
  2) Bulaşıcı hastalıklarda uygun bildirimi yapar. Olağanüstü durum ve felaketlerde bulaşıcı hastalıklarla savaşı bilir.
  3) Bulaşıcı hastalıklarla savaşta hemşirenin yetki ve sorumluluklarını tanımlar.
  4) Bulaşıcı hastalıklarla savaşta hemşirenin yetki ve sorumluluklarını tanımlar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Bulaşıcı hastalıklara giriş
2) Enfeksiyon hastalıkların kontrolü, epidemiyolojisi ve sürveyans çalışması
3) Enfeksiyon etkenlerinin özellikleri ve enfeksiyon oluşumu
4) Bağışıklama
5) Hastane enfeksiyonları
6) Enfeksiyon kontrolü ve korunma yöntemleri
7) Deri ve mukoza yolu ile bulaşan enfeksiyon hastalıkları ve hemşirelik bakımı
8) Solunum yolu ile bulaşan enfeksiyon hastalıkları ve hemşirelik bakımı
9) Sindirim yoluyla bulaşan enfeksiyon hastalıkları ve hemşirelik bakımı
10) Cinsel yolla bulaşan hastalıklar ve hemşirelik bakımı
11) Kan yolu ile bulaşan hastalıklar ve hemşirelik bakımı
12) Vektörlerle bulaşan enfeksiyon hastalıkları ve hemşirelik bakımı
13) Zoonozlarla bulaşan enfeksiyon hastalıkları ve hemşirelik bakımı
14) Enfeksiyon hastalıkların evde hemşirelik bakımı
Diğer Kaynaklar: 1.Görak G, Savaşer S, Yıldız S. Bulaşıcı Hastalıklar Hemşireliği. İstanbul Tıp
Kitabevi 2022.
2.Tünger Ö, Tünger A. Enfeksiyon hastalıkları el kitabı. HYB Basım Yayın,
Ankara 2007.
3.T.C. Sağlık Bakanlığı, Sağlık Eğitimi Genel Müdürlüğü, Eğitimciler İçin Eğitim
Rehberi Bulaşıcı Hastalıklar ve Korunma Modülleri. Sağlık Bakanlığı Yayın No:
722, Ankara 2008.
4.Doğanay M, Ünal S, Hastane İnfeksiyonları. Hastane İnfeksiyonu Derneği
Yayın No:1, Bilimsel Tıp Kitabevi; 2003.
5.Camcıoğlu Y, Temel İmmünoloji. İstanbul Medikal Yayıncılık; 2007.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Mesleki uygulamaların temeli olan kuram ve modelleri bilir. 2 2 2 2 2 2
2) Hemşirelik değerleri ve etik ilkelere uygun davranır. 2 2 2 2 2 2
3) Hemşirelik rollerine uygun beceriler sergiler. 3 2 2 3 2 2
4) Hemşirelik bakım sürecini etkin kullanır ve bakımda kanıta dayalı uygulamalara yer verir. 3 2 2 2 3
5) Hemşirelik uygulamaları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. 3 2 2 2 2 3
6) Bilişim ve bakım teknolojilerini kullanır. 3 3 3 3 3 3
7) Bilimsel araştırma, proje ve inovasyona yönelik çalışmaların en az birinde yer alır. 2 3 3 3 2 3
8) Birey, aile ve toplumun sağlığının korunması, geliştirilmesi ve sürdürülmesi uygulamalarında etkin rol alır. 3 2 3 3 3 2
9) Disiplin içi ve disiplinler arası ekip iş birliği içerisinde çalışır. 2 3 3 3 2 2
10) Birey, aile, toplum ve meslektaşları ile etkili iletişim kurar. 3 3 2 2 3 3
11) Hemşirelik uygulamalarında eleştirel düşünme ve sorun çözme yaklaşımını kullanır. 2 3 3 2 3 3
12) Hemşireliğe yönelik çalışma alanlarında liderlik becerilerini kullanır.
13) En az bir yabancı dili kullanarak etkili iletişim kurar ve alanındaki gelişmeleri izler. 2 3 2 3 2 3
14) Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyerek mesleki gelişimini sürdürür. 3 2 3 2 3 3

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Pratik Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Bütünleme Pratik % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Katılım % 0
Tartışma % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 42
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik 14 14
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası 14 14
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) 14 14
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) 14 28
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 14 14
ARA SINAV (Vize)
Genel Sınava Hazırlanma 14 28
GENEL SINAV (Final)
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 154
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 5