HEMŞIRELIK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HEM 731
Ders İsmi: Psikososyal Rehabilitasyon
Ders Yarıyılı: 8. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Alan İçi Seçmeli
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Öğretim Görevlisi Merve GEYLANİ

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bireylerin psikolojik, sosyal ve fiziksel sorunlarının sağlıklı ve uyumlu bir düzeye ulaşabilmesi için yapılması gereken bakım ve destek yaklaşımlarını kavramak.
Dersin Hedefi: Psikososyal rehabilitasyonu tüm yönleriyle bilme ve bireylerde uygulanan rehabilitasyon yaklaşımlarını açıklayabilmek.
Dersin Veriliş Şekli:

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Psikososyal rehabilitasyonun kavramsal çerçevesini bilir.
  2) Kayıp, yas ve aşamalarını bilir.
  3) Ruhsal hastalıklar hakkında bilgi sahibi olur.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Bireylerin psikososyal destek ihtiyaçlarını değerlendirebilme ve derste öğrendiği uygulamalı bilgileri kullanabilme.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Yaşamsal travmaları değerlendirebime ve krize müdahala edebilme.
  2) Sağlık sorunlarıyla başa çıkabilmek için toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevrede proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme.
  3) Stresli bireyleri analiz edebilme ve stres yönetimi tekniklerini kullanabilme.
  4) Yaşam boyu sağlığın geliştirilmesine ilişkin olumlu tutum geliştirebilme.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Psikososyal Rehabilitasyonun Kavramsal Çerçevesi
2) Geriatrik Bireylere Psikososyal Destek
3) Riskli Gruplar nelerdir? Riskli gruplara psikososyal Destek
4) Yaşlılıkta Kayıp ve Yas, Kayıp ve Yasın Aşamaları ve İntihar
5) Engellilik ve psikososyal rehabilitasyon
6) Stres ve Stres Yönetimi
7) Ruhsal Hastalıkalar ve Psikososyal Rehabilitasyon
8) Yaşlılıkla Beraber Meydana Gelen Travmatik Deneyimler
9) Yaşamsal Travmalar ve Krize Müdahale
10) Krize Müdahale ve Psikososyal Rehabilitasyon
11) Geriatrik Sorunlar ve Önlemler
12) Yaşam Boyu Sağlığın Geliştirilmesi
13) Yaşlılıkta olumlu Düşünme Becerileri
14) Sağlık Sorunlarıyla Başa Çıkma
Diğer Kaynaklar: 1. Gürhan, N. (2016). Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Temelleri. Ankara: Nobel Tıp Kitabevi.
2. Baltaş, Z. (2000). Sağlık Psikolojisi. İstanbul: Remzi Kitabevi. 3. Sadock, J. (2017). Kaplan& Sadock Psikiyatri. İstanbul: Güneş Tıp Kitabevi. 4. Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK). (2017). İstatistiklerle Yaşlılar. Erişim Adr: http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=27595
5. Cangöz, B. (2009). Yaşlılıkta Bilişsel ve Psikolojik Değişim
6) Carlson, N. R. (2018). Physiological Psychology- Neurobiological Basis of Behavior. (Çev. Şahin, M.). Ankara: Nobel Tıp Kitabevi

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

Program Kazanımları
1) Mesleki uygulamaların temeli olan kuram ve modelleri bilir.
2) Hemşirelik değerleri ve etik ilkelere uygun davranır.
3) Hemşirelik rollerine uygun beceriler sergiler.
4) Hemşirelik bakım sürecini etkin kullanır ve bakımda kanıta dayalı uygulamalara yer verir.
5) Hemşirelik uygulamaları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır.
6) Bilişim ve bakım teknolojilerini kullanır.
7) Bilimsel araştırma, proje ve inovasyona yönelik çalışmaların en az birinde yer alır.
8) Birey, aile ve toplumun sağlığının korunması, geliştirilmesi ve sürdürülmesi uygulamalarında etkin rol alır.
9) Disiplin içi ve disiplinler arası ekip iş birliği içerisinde çalışır.
10) Birey, aile, toplum ve meslektaşları ile etkili iletişim kurar.
11) Hemşirelik uygulamalarında eleştirel düşünme ve sorun çözme yaklaşımını kullanır.
12) Hemşireliğe yönelik çalışma alanlarında liderlik becerilerini kullanır.
13) En az bir yabancı dili kullanarak etkili iletişim kurar ve alanındaki gelişmeleri izler.
14) Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyerek mesleki gelişimini sürdürür.

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Pratik Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Bütünleme Pratik % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Katılım % 0
Tartışma % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 42
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) 14 42
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 8 10
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 15 29
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 125
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 4