HEMŞIRELIK | |||||
---|---|---|---|---|---|
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | HEM 719 | ||||||||
Ders İsmi: | Ameliyathane Hemşireliği | ||||||||
Ders Yarıyılı: | 8. Yarıyıl / Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | Yok | ||||||||
Dersin Türü: | Alan İçi Seçmeli | ||||||||
Dersin Düzeyi: |
|
||||||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Öğr. Üyesi Burcu Özkan |
Dersin Amacı: | Öğrencilerin, ameliyathane ve ameliyathane hemşireliği ile ilgili temel kavramları, hemşirenin ve diğer cerrahi ekip üyelerinin rol ve sorumlulukları ve ameliyat girişiminin güvenli koşullar içinde gerçekleştirilmesi ile ilgili konular hakkında bilgi ve beceri sahibi olmaları amaçlanmaktadır. |
Dersin Hedefi: | Bu ders; Ameliyathanede bulunması ve oluşturulması gereken standartları, ameliyathane yapı, mimarisi ve yönetimini, ameliyathanede hasta pozisyonları, ameliyathane ekibini ve özellikle scrub ve sirküle hemşirenin görev yetki ve sorumluluklarını, ameliyathanede hasta ve çalışan güvenliğini kapsar. |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) 1.Ameliyathane organizasyonunu ve yönetimini tanımlayabilme.
|
||
2) Ameliyathane hemşiresinin görev, yetki ve sorumluluklarını tanımlayabilme |
||
3) Ameliyathanede hasta, çalışan ve çevre güvenliğini açıklayabilme |
||
4) Pozisyon verme ve buna ilişkin komplikasyonları açıklayabilme |
||
5) Ameliyathanede etik kuralları ve yasal konuları açıklayabilme |
||
6) Ameliyathanede enfeksiyon kontrolü ve buna ilişkin temel kavramları açıklayabilme |
||
7) Ameliyathane hemşireliğinde yeni yaklaşımları ve kanıta dayalı uygulamaları takip edebilme |
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Ameliyat öncesi, sırası ve sonrası dönemdeki hastaların karşılaştığı sorunları yorumlayabilme ve değerlendirebilme, analiz etme ve çözüm önerileri geliştirebilme
|
||
2) Ameliyathane hasta bakım sürecini yürütebilme |
||
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Ameliyathanede bakım süreci ile ilgili sorun yaşayan bireyi tanır, duruma yönelik müdahale edebilir
|
Hafta | Konu | ||
1) | Ameliyathane ve Ameliyathane Hemşireliği Tarihçesi | ||
2) | Ameliyathane Hemşireliği Görev, Yetki ve Sorumlulukları | ||
3) | Ameliyathanede Organizasyon ve Yönetim, Ameliyathanenin Fiziki Yapısı, Donanımı, Kullanılan Malzemeler | ||
4) | Sterilizasyon, Dezenfeksiyon, Asepsi, Antisepsi Kavramları ve Ameliyathanede Enfeksiyon Kontrolü | ||
5) | Ameliyathanede Hasta Bakımı (Ameliyat Öncesi, Sırası ve Sonrası) | ||
6) | Ameliyathane Hazırlığı, Ameliyathanede Mayo Masasının Hazırlanması, Hasta Kabulü ve Hasta Transferi | ||
7) | Cerrahi Aletler ve Dikiş Materyalleri | ||
8) | Anestezi, Analzeji ve Sedasyon | ||
9) | Pozisyon Verme ve Komplikasyonların (Basınç Yarası, DVT vb) Önlenmesinde Hemşirenin Sorumlulukları | ||
10) | Kanama Kontrolü, Pansumanlar, Drenler | ||
11) | Ameliyathanede Hasta Güvenliği | ||
12) | Ameliyathanede Çalışan Güvenliği | ||
13) | Ameliyathanede Çevre Güvenliği | ||
14) | Ameliyathanede Yasal ve Etik Konular | ||
|
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
1 |
2 |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Hemşireliğin temel alanının gerektirdiği ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir | 3 | ||||||||||||||
2) Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür | 3 | ||||||||||||||
3) Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | 3 | ||||||||||||||
4) Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | 3 | ||||||||||||||
5) Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar | 3 | ||||||||||||||
6) Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler. | 3 | ||||||||||||||
7) Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır | 3 | ||||||||||||||
8) Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | 3 | ||||||||||||||
9) Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar. | 3 | ||||||||||||||
10) Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası toplantı ve eğitimlere katılır. | 3 | ||||||||||||||
11) Sağlık ekibinin üyesi olarak disiplinler arası işbirliği yapar. | 3 | 3 | |||||||||||||
12) Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar | 3 | 3 | |||||||||||||
13) Toplumsal değerler ve yasal düzenlemelere uygun davranır | 3 | 3 | |||||||||||||
14) Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | 3 | 3 | |||||||||||||
15) Bütüncül Sağlık Bakım Felsefesine inanır | 3 |
Soru-Cevap | |
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi | |
Laboratuvar | |
Sayısal Problem Çözme | |
Alan çalışması | |
Grup Çalışması / Ödevi | |
Bireysel Ödev | |
WEB Tabanlı Öğrenme | |
Staj | |
Yerinde Uygulama | |
Proje Hazırlama | |
Rapor Yazma | |
Seminer | |
Süpervizyon | |
Sosyal Faaliyet | |
Mesleki Faaliyet | |
Mesleki Gezi | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) | |
Okuma | |
Tez Hazırlama | |
Arazi Çalışması | |
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri | |
Diğer | |
Logbook | |
Röportaj ve sözlü görüşme | |
Araştırma | |
Film izleme | |
Kaynakça oluşturma | |
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme | |
Fotoğraf çekimi | |
Eskiz çizimi | |
Harita üzerinde işaretleme | |
Harita okuma | |
Doku örneği alma | |
Malzeme arşivi oluşturma | |
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | % 0 | |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Uygulama Sınavı | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | % 0 | |
Sunum | % 0 | |
Projeler | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Alan Çalışması | % 0 | |
Makale Kritik | % 0 | |
Makale Yazma | % 0 | |
Modül Grup Çalışması | % 0 | |
Beyin Fırtınası | % 0 | |
Rol Oynama + Dramatize Etme | % 0 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışma | % 0 | |
Ön Çalışma, Pekiştirme | % 0 | |
Uygulama Tekrarı vb. | % 0 | |
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) | % 0 | |
Proje Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Rapor Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Sözlü Sınav | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Kanaat Notu | % 0 | |
Kurul-Committee | % 0 | |
Yazma Ödev Dosyası | % 0 | |
Portfolyo | % 0 | |
Take-Home Sınav | % 0 | |
Seyir Defteri | % 0 | |
Tartışma | % 0 | |
Katılım | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Süresi | 14 | 28 |
Laboratuvar | ||
Uygulama | ||
Uygulama Sınavı | ||
Derse Özgü Staj | ||
Alan Çalışması | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | ||
Makale Kritik | ||
Makale Yazma | ||
Modül Grup Çalışması | ||
Beyin Fırtınası | ||
Rol Oynama + Dramatize Etme | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) | 12 | 12 |
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) | ||
Proje Hazırlama + Sunma | ||
Rapor Hazırlama + Sunma | ||
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma | ||
Sözlü Sınav | 2 | 4 |
Ara Sınavlara Hazırlanma | 7 | 14 |
ARA SINAV (Vize) | 1 | 2 |
Genel Sınava Hazırlanma | 14 | 28 |
GENEL SINAV (Final) | 1 | 2 |
Katılım | ||
Tartışma | ||
Portfolyo | ||
Take-Home Sınav | ||
Seyir Defteri | ||
Toplam İş Yükü | 90 | |
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) | 3 |