BESLENME VE DIYETETIK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: GMS301
Ders İsmi: Gıda Mevzuatı
Ders Yarıyılı: 5. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Alan Dışı Seçmeli
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi Heysem Suat BATU

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Gıda mevzuatı tarihçesini araştırmak
Gıda mevzuatlarının neler olduğunu, nasıl elde edilebileceğini öğrencilere aktarmak
Gıda mevzuatlarını incelemek
Dersin Hedefi: Gıdalar hakkındaki mevzuatlara hakim olabilmek
Gıda mevzuatları hakkındaki bilgileri kavrayabilmek
Gıda mevzuatları hakkında ileriki dönemlerde resmi mercilerden yayınlanacak olan mevzuatları takip edebilmek
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Ayırt etme Tanımlama Açıklama Aktarma
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Tahmin etme Onaylama Çıkarımda bulunma
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Planlama Gerçekleştirme Önerme Akıl yürütme İrdeleme

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Gıda Mevzuatlarına Giriş
2) Gıda Mevzuatlarının Tarihçesi
3) Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanununun İncelenmesi
4) Türk Gıda Kodeksi İçme Sütleri Tebliği ve Türk Gıda Kodeksi Fermente Süt Ürünleri Tebliğinin İncelenmesi
5) Türk Gıda Kodeksi Et, Hazırlanmış Et Karışımları ve Et Ürünleri Tebliği ve Türk Gıda Kodeksi Yumurta Tebliğinin İncelenmesi
6) Türk Gida Kodeksi Bulgur Tebliği ve Türk Gida Kodeksi Sofralik Zeytin Tebliğinin İncelenmesi
7) Türk Gıda Kodeksi Kakao ve Çikolata Ürünleri Tebliği ve Türk Gıda Kodeksi Üzüm Pekmezi Tebliğinin İncelenmesi
8) Ara Sınav
9) Türk Gida Kodeksi Zeytinyaği Ve Pirina Yaği Tebliği ve Türk Gıda Kodeksi Enerji İçecekleri Tebliğinin İncelenmesi
10) Türk Gıda Kodeksi Meyve Suyu Ve Benzeri Ürünler Tebliği ve Türk Gıda Kodeksi Lokum Tebliğinin İncelenmesi
11) Türk Gıda Kodeksi Fermente Süt Ürünleri Tebliği ve Türk Gıda Kodeksi Şarap Tebliğinin İncelenmesi
12) Türk Gıda Kodeksi Dondurma Tebliği ve Türk Gıda Kodeksi Koyulaştırılmış Süt ve Süttozu Tebliğinin İncelenmesi
13) Türk Gıda Kodeksi Bal Tebliğinin İncelenmesi
14) Türk Gıda Kodeksi Şeker Tebliğinin İncelenmesi
15) Türk Gıda Kodeksi Bitki Adı ile Anılan Yağlar Tebliği ve Geriye Kalan Tüm Tebliğlerin İncelenmesi
16) Final Sınavı
Diğer Kaynaklar: Artık, N., Şanlıer, N. ve Ceyhun Sezgin, E. (2021). Gıda Güvenliği ve Gıda Mevzuatı. Ankara: Detay Yayıncılık
Özen, M. (2015). Gıda Hukuku. Adalet Yayınevi
Giray, H., & Soysal, A. (2007). Türkiye’de gıda güvenliği ve mevzuatı. TSK koruyucu hekimlik bülteni, 6(6), 485-490.
Karabal, A. (2019). GIDA MEVZUATI VE GIDA GÜVENLİĞİ. International Journal of Social and Humanities Sciences, 3(1), 179-198.
Vapnek, J., & Spreij, M. (2005). Perspectives and guidelines on food legislation: with a new model food law.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Beslenme ve tıp bilimleri ile ilgili temel kavramları bilir
2) Beslenme ve besinlerin sağlıkla çift yönlü ilişkisini bilir.
3) Gıda, beslenme ve sağlık mevzuatını bilir
4) Yeterli mesleki terminoloji bilgisine sahiptir
5) Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar.
6) Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
7) Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür.
8) Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
9) En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır.
10) Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır.
11) Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişimi öğrenir
12) Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir.
13) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür
14) Hasta yakınları, doktorlar ve meslektaşları ile etkin iletişim kurabilir, bilgi verici olur.
15) Beslenme ve diyetetik uygulamalarında görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. Edindiği bilgi ve becerilerle beslenme ve diyetetik alanındaki hizmetin örgütlenmesi, yürütülmesi, değerlendirilmesi konusunda bireysel ve ekip üyesi olarak kalite yönetimi ve süreçleri çerçevesinde sorumluluk alır.

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Pratik Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Bütünleme Pratik % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Katılım % 0
Tartışma % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 42
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması 14 42
Beyin Fırtınası 14 42
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma 6 12
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 7 14
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 14 14
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 168
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 5