KLINIK PSIKOLOJI (TEZLI)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: KPS507
Ders İsmi: İleri Psikopatoloji ve Uygulamada Etik
Ders Yarıyılı: 2. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Alan İçi Seçmeli
Dersin Düzeyi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Burcu SEVİM - Dr. Elvan Başak USTA GÜNDÜZ

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Psikopatolojinin biyolojik temelleri, hastalıklar ve dinamikleri, vaka paylaşımları şeklinde kurgulanmış; psikoloji etiği ve etik yönetmeliği ile ilgili temel bilgileri vererek bu konuda öğrencilerin farkındalıklarını arttırmak amaçlanmıştır.
Dersin Hedefi: Klinik psikolojinin uygulaması ve davranış anlayışı ile ilgili olan teorileri ve psikolojinin yöntemlerini ve tarihini açıklamak.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) 1-Etik ilkeleri tanımlar. 2-Psikoloji etik ilkelerini tanımlar. 3-Mesleki etik ilkeleri tanımlar. 4-Mesleki etik sorumlulukları tanımlar. 5-Mesleki etik konusunda duyarlı olması gerektiğini bilir. 6-TPD Etik Yönetmeliğinin içeriğini bilir. 7-TPD Etik Yönetmeliği Özel Alanlarını bilir. 8-TPD Etik Süreç Yönetmeliğini bilir. 9-Vakaları etik açıdan analiz etmeyi bilir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) 1-Etik konuları analiz etme becerisi kazanır. 2-Mesleki etik ikilemlerini çözer. 3-Etik meselelerde meslektaşlarına danışır. 4-Etik sorunlarda etik kurula danışır. 5-Meslektaşlarının etik ihlallerine karşı duyarlıdır.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) 1-Etik ikilemleri bağımsız olarak çözer. 2-Etik ihlalleri bağımsız olarak çözer. 3-Etik meselelerde sorumluluk alır. 4-Etik gelişmeleri öğrenir. 5-Diğer etik yönetmelikleri takip eder. 6-TPD Etik Yönetmeliğini takip eder. 7-Psikoloji etiği ile ilgili bilimsel etkinliklere katılır. 8-Etik meseleler konusunda, meslektaşları ile iletişim halindedir. 9-Etik vakaları analiz etme yetkinliğine sahiptir. 10-Etik meselelerde farkındalığı yüksektir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Etiğe Giriş
2) Etikle İlgili Temel Kavramlar
3) TPD Etik Yönetmeliği. Genel İlke ve Kurallar.
4) TPD Etik Yönetmeliği. Genel İlke ve Kurallar.
5) TPD Etik Yönetmeliği. Genel İlke ve Kurallar.
6) TPD Etik Yönetmeliği. Psikoloji Öğretiminde Etik İlkeler.
7) TPD Etik Yönetmeliği. Psikoterapide Etik İlkeler.
8) TPD Etik Yönetmeliği. Psikolojik Değerlendirmede Etik İlkeler.
9) TPD Etik Yönetmeliği. Araştırma ve Yayınlamada Etik İlkeler.
10) TPD Etik Süreç Yönetmeliği
11) TPD Etik Süreç Yönetmeliği
12) Süpervizyon Sürecinde Etik İlkeler.
13) Etik İhlaller Hakkında Vaka Çalışması ve Film Analizi.
14) Etik İhlaller Hakkında Vaka Çalışması ve Film Analizi.
Diğer Kaynaklar: 1-Korkut, Y. Psikologlar İçin Etik Öğretim El Kitabı, TPD Yayınları, Ankara, 2014
2-Knapp, S. J. & Vandecreek, L. D. Psikologlar İçin Pratik Etik - Pozitif Yaklaşım, (Yılmaz, M., Karahan, T.F., Balcı-Çelik, S., Sardoğan, M.E. Çev.), Mentis Yayıncılık, Ankara, 2010
3-Psikolojide Araştırma, Yayın ve Uygulama Etiği, Türk Psikoloji Bülteni Cilt:13, Sayı:41, Aralık, 2007

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Klinik Psikoloji alanına dair temel kuramsal bilgilere sahip olmak.
2) Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar.
3) Klinik psikoloji alanında en güncel bilgilere nasıl ulaşacağını bilir, literatürü tarayabilir.
4) Klinik psikoloji alanında yürüttüğü çalışmalarda etik prensipleri benimsemek.
5) Sosyal ve Davranış Bilimlerinde temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere sahiptir.
6) Klinik psikoloji ile ilgili edindiği bilgileri analiz edebilir, yorumlayabilir.
7) Klinik psikoloji alanında edindiği bilgiler ile farklı disiplinlerin bağlantısını kurabilir.
8) Klinik psikoloji alanında karşılaştığı herhangi bir soruna bireysel olarak veya ekip içinde çözüm önerileri getirebilmek.
9) Klinik psikoloji alanında bir çalışma yürütebilir ve çalışma esnasında ortaya çıkan sorunlara çözüm önerileri getirebilir.
10) Klinik psikoloji alanında edindiği bilgilerin güncel olup olmadığını takip eder.
11) Klinik psikoloji alanında ortaya çıkan yeni terapi yöntemlerini takip eder, edindiği bilgileri sorgular.
12) Klinik psikoloji alanındaki uluslararası yayınları takip eder.
13) Klinik psikoloji alanı ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri, yazılı ve sözlü olarak aktarır.
14) Alanla ilgili bilgi ve uygulamaları, sosyal sorumluluk yaklaşımı çerçevesinde proje ve etkinliklere dönüştürür.
15) Klinik psikoloji alanındaki uygulamalarda etik prensiplere uygun hareket eder.
16) Klinik psikoloji alanında süpervizyon sürecini tamamlamak ve uygulamadaki etik sorumlulukların farkında olmak.

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 42
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması 14 42
Beyin Fırtınası 14 42
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma 6 12
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 5 14
ARA SINAV (Vize) 4 8
Genel Sınava Hazırlanma 6 17
GENEL SINAV (Final) 3 3
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 180
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 6