HEMŞIRELIK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HEM719
Ders İsmi: İnfertilite Hemşireliği
Ders Yarıyılı: 5. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Alan İçi Seçmeli
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Prof.Dr. Muzaffer TEMÜR

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu derste öğrencinin, infertilite ve yardımcı üreme tekniklerinde temel bilgiyi edinmesi, İnfertilite Hemşireliğinin tanı ve tedavi sürecindeki rol ve sorumluluklarına yönelik bilgi ve beceri kazandırılması amaçlanmaktadır.
Dersin Hedefi: Bu ders sonunda hemşirelik öğrencisin infertilite ve yardımcı üreme tekniklerindeki uygulamalarda temel hemşirelik bilgisinin verilmesi hedeflenmektedir.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) İnfertilitenin tanımını, nedenlerini, kullanılan tanı yöntemlerini ve hemşirelik bakımlarını açıklayabilir. Yardımcı üreme tekniklerini tanımlayabilir. Yardımcı üreme tekniklerinde etik sorunlar ve yasal düzenlemeleri açıklayabilir. Yardımcı üreme tekniklerinde tedavi ve bakımda hasta güvenliğinin önemi ve gerekliliğini kavrayabilir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) İnfertil çiftlerin psiko-sosyal durumunu anlayabilir ve tanımlayabilir. İnfertilite tedavisi süreci ve bu süreçte ortaya çıkabilecek komplikasyonlara yönelik hemşirelik girişimlerini uygulayabilir. Yardımcı üreme tekniklerinde hemşirelik bakımını uygulayabilir.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) İnfertilite ve yardımcı üreme tekniklerinde edinmesi gereken temel bilgileri bilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Tanışma, dersin tanıtımı, dersin amaç ve hedefleri, Öğrencilerin eğitimden beklentileri
2) Reprodüktif sistemlerinin anatomisi ve fizyolojisi
3) Doğurganlık kavramı ve infertilite açısından önemi
4) İnfertiliteki temel tanımlar, infertilitenin epidemiyolojisi, etyolojisi ve risk faktörleri
5) İnfertil çiftlerin değerlendirilmesi ve Hemşirenin rolü
6) İnfertilitede kullanılan tedavi seçenekleri ve Hemşirenin rolü
7) İnfertilite tedavisinde gelişen komplikasyonlar ve Hemşirelik yaklaşımı
8) Ara Sınav
9) İnfertil çiftin tanı ve tedavisinde eğitim ve danışmanlık gereksinimleri
10) İnfertilitenin psikososyal ve psikoseksüel etkileri
11) İnfertil çiftin tedavi sürecinde stresle baş etme yöntemleri ve hemşirenin rolü
12) İnfertilite hemşireliğinde kanıta dayalı uygulamalar
13) İnfertilite tedavisinde yasal düzenlemeler ve etik sorunlar.
14) infertilitede uygulanan teknolojik gelişmeler
15) İnfertilite tedavi uygulamalarında risk yönetimi
16) Final sınavı
Diğer Kaynaklar: İnfertilite Hemşireliği. Akademisyen Kitabevi.Ankara Yılmaz DV, Emül TG. 2021. İnfertilite Hemşireliği El Kitabı. Nobel Tıp Kitabevleri Demirci N, Beji, NK. 2009.
Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği. Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara. Taşkın L.2021.
Textbook of Assisted Reproductive Techniques Volume 1: Laboratory Perspectives Edited By David K. Gardner, Ariel Weissman, Colin M. Howles, Zeev Shoham 2024

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Mesleki uygulamaların temeli olan kuram ve modelleri bilir. 3 2 3
2) Hemşirelik değerleri ve etik ilkelere uygun davranır. 3 3 3
3) Hemşirelik rollerine uygun beceriler sergiler. 1 3 1
4) Hemşirelik bakım sürecini etkin kullanır ve bakımda kanıta dayalı uygulamalara yer verir. 2 3 1
5) Hemşirelik uygulamaları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. 3 2 2
6) Bilişim ve bakım teknolojilerini kullanır. 1 2 1
7) Bilimsel araştırma, proje ve inovasyona yönelik çalışmaların en az birinde yer alır. 1 1 1
8) Birey, aile ve toplumun sağlığının korunması, geliştirilmesi ve sürdürülmesi uygulamalarında etkin rol alır. 2 2 2
9) Disiplin içi ve disiplinler arası ekip iş birliği içerisinde çalışır. 1 3 1
10) Birey, aile, toplum ve meslektaşları ile etkili iletişim kurar. 2 2 2
11) Hemşirelik uygulamalarında eleştirel düşünme ve sorun çözme yaklaşımını kullanır. 2 1 2
12) Hemşireliğe yönelik çalışma alanlarında liderlik becerilerini kullanır. 1 3 2
13) En az bir yabancı dili kullanarak etkili iletişim kurar ve alanındaki gelişmeleri izler. 1 1 1
14) Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyerek mesleki gelişimini sürdürür. 3 3 3

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Pratik Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Bütünleme Pratik % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Katılım % 0
Tartışma % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 42
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 14
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası 14 14
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) 14 14
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 7 7
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 14 14
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma 14 14
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 121
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 4