HEMŞIRELIK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HEM715
Ders İsmi: Diyabet Hemşireliği
Ders Yarıyılı: 8. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Alan İçi Seçmeli
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Gör. Sultan YURTSEVER ÇELİK

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilerin;
1. Diyabetli bireyin bakım ve eğitim ihtiyacını karşılayacak düzeyde bilgi, beceri ve tutumu kazanmasını sağlamak,
2. Diyabette güncel tedavi seçenekleri (OAD/ İnsülin tedavisi) hakkında bilgi ve yetkinliğini arttırmak,
3. Diyabetin komplikasyonları hakkında bilgi sahibi olmasını sağlamak,
4. Gebe, yaşlı ve onkoloji hastalarında diyabet yönetimi hakkında bilgi sahibi olmasını sağlamak,
5. Diyabette genel sağlık önerileri hakkında bilgi sahibi olmasını sağlamak,
6. Diyabette kanıta dayalı uygulama örneklerini öğrenmelerini sağlamak,
7. Diyabet hemşirelerinin rol ve sorumluluklarını öğrenmelerini sağlamaktır.
Dersin Hedefi: Öğrenci; 1 Diyabet hemşireliği ile ilgili temel kavramları açıklayabilmeli,
2 Diyabetten korunma ve risk faktörlerini bilmeli ve tanımlayabilmeli,
3 Diyabette tanı testlerini ve hemşirenin sorumluluklarını tanımlayabilmeli,
4 Diyabetin tedavisi ve hemşirelik bakımı ile ilgili temel ve güncel bilgiyi kavrayabilmeli ve hemşirelik bakım sürecinde kullanabilmeli,
5 Diyabetin akut ve kronik komplikasyonlarının nedenlerini, belirtilerini, tedavi ve hemşirelik bakımını bilmeli ve tanımlayabilmeli,
6 Diyabetli bireyin öz bakım becerileri kazanmasına yönelik eğitim içeriklerini ve etkili eğitim modellerini bilmeli ve diyabet eğitimini uygulayabilmeli,
7 Diyabet hemşireliğine yönelik kanıta dayalı uygulamalar konusunda yeterli bilgi kazanabilmeli.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) • Öğrenci diyabetin tanımını yapar ve önemini açıklayabilir.
  2) Öğrenci, diyabet tiplerini bilir ve tarama testlerini öğrenir.
  3) Öğrenci diyabet bakım ve izlemine yönelik temel bilgileri açıklar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Öğrenci, diyabette güncel tedavi seçeneklerini öğrenir ve uygulama becerisi kazanır.
  2) Öğrenci insülin tedavisi başlanılan hastaya baştan sona diyabet eğitimini verebilir.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Öğrenci diyabetli erişkin bireyin sağlığını değerlendirir
  2) Öğrenci diyabet bakım ve izlemine yönelik temel bilgileri açıklar
  3) Öğrenci diyabetin ülkemizde ve dünyadaki durumunu tartışır.
  4) Öğrenci diyabetli erişkin birey ve ailesine yönelik eğitim planlar

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Diyabetin Tanımı, Tanı Kriterleri ve Fizyopatolojisi. Ülkemizde ve Dünyada Diyabetin Durumu ve Önemi
2) Diyabette Tanı- Tarama Testleri ve Diyabet Tipleri
3) Diyabette Güncel İnsülin ve İnkreatin Bazlı Tedaviler. İnsülin Uygulama Becerisi ve Dikkat Edilecek Hususlar
4) Diyabette Oral Antiyabetik Tedaviler
5) Diyabette Tıbbi Beslenme Tedavisi- Fiziksel Aktivite ve Egzersiz
6) Diyabetin Akut ve Kronik Komplikasyonları
7) Yaşlı Diyabetli Bireylerde Polifarmasi ve Akılcı İlaç Uygulamaları
8) SINAV HAFTASI
9) Gestasyonel Diyabet ve Yönetimi
10) Diyabet ve Aşılamanın Önemi
11) Diyabetik Ayak ve Hemşirelik Bakımı
12) Onkoloji Hastalarında Diyabet Yönetimi ve Hemşirelik Bakımı
13) Diyabette Genel Sağlık Önerileri
14) Diyabette Kanıta Dayalı Uygulamalar
15) Diyabet Hemşiresinin Rol ve Sorumlulukları
16) FİNAL HAFTASI
Diğer Kaynaklar: • Diabetes Mellitus Çalışma ve Eğitim Grubu (TEMD). (2024). Diabetes Mellitus ve Komplikasyonlarının Tanı, Tedavi ve İzlem Kılavuzu. Ankara: BAYT Bilimsel Araştırmalar Basın Yayın ve Tanıtım Ltd. Şti. 16. Baskı.
• Diyabet Tanı ve Tedavi Rehberi (2024). Ulusal Diyabet Konsensus Grubu. Türkiye Diyabet Vakfı, Ege Reklam Basım Sanatları San.ve Tic. Ltd. Şti.
• Erdoğan, S., Özcan, Ş. (2021). Diyabet Hemşireliği. Nobel Tıp Kitabevi.
• Bilous, R., Donelly, R. (2013). Çeviri editörü: Dinçağ N. (2013). Diyabet El Kitabı. İstanbul Tıp Kitabevi.
• Özata, M. (2011). Endokrinoloji Metabolizma ve Diyabet. İstanbul Tıp Kitabevi.
• ElSayed NA, Aleppo G, Aroda VR, et al., American Diabetes Association. Summary of revisions: Standards of Care in Diabetes—2023.Diabetes Care 2023;46 (Suppl. 1):S5–S9.
• American Diabetes Association Professional Practice Committee; 4. Comprehensive Medical Evaluation and Assessment of Comorbidities: Standards of Care in Diabetes—2024. Diabetes Care 1 January 2024; 47 (Supplement_1): S52–S76. https://doi. org/10.2337/dc24-S004
• American Diabetes Association Professional Practice Committee; Diagnosis and Classification of Diabetes: Standards of Care in Diabetes—2024. Diabetes Care 2024; 47 (Supplement_1): S20–S42. https://doi.org/10.2337/dc24-S002
• American Diabetes Association Professional Practice Committee; Prevention or Delay of Diabetes and Associated Comorbidities: Standards of Care in Diabetes—2024. Diabetes Care 2024; 47 (Supplement_1): S43–S51. https://doi.org/10.2337/dc24-S003

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Program Kazanımları
1) Mesleki uygulamaların temeli olan kuram ve modelleri bilir. 3 3 3 2 3 2 3 3 2
2) Hemşirelik değerleri ve etik ilkelere uygun davranır. 3 3 3 3 3 3 3 3 3
3) Hemşirelik rollerine uygun beceriler sergiler. 2 3 3 3 3 3 3 3 3
4) Hemşirelik bakım sürecini etkin kullanır ve bakımda kanıta dayalı uygulamalara yer verir. 3 2 2 2 2 2 2 2 2
5) Hemşirelik uygulamaları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. 3 3 3 3 3 3 3 3 3
6) Bilişim ve bakım teknolojilerini kullanır. 2 2 2 2 2 2 2 2 2
7) Bilimsel araştırma, proje ve inovasyona yönelik çalışmaların en az birinde yer alır. 2 2 2 2 2 2 2 2 2
8) Birey, aile ve toplumun sağlığının korunması, geliştirilmesi ve sürdürülmesi uygulamalarında etkin rol alır. 3 2 2 2 2 2 2 2 2
9) Disiplin içi ve disiplinler arası ekip iş birliği içerisinde çalışır. 2 2 2 2 2 2 2 2 2
10) Birey, aile, toplum ve meslektaşları ile etkili iletişim kurar. 3 3 3 3 3 3 3 3 3
11) Hemşirelik uygulamalarında eleştirel düşünme ve sorun çözme yaklaşımını kullanır. 3 3 3 3 3 3 3 3 3
12) Hemşireliğe yönelik çalışma alanlarında liderlik becerilerini kullanır. 2 2 2 2 2 2 2 2 2
13) En az bir yabancı dili kullanarak etkili iletişim kurar ve alanındaki gelişmeleri izler. 1 1 1 1 1 1 1 1 1
14) Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyerek mesleki gelişimini sürdürür. 3 3 3 3 3 3 3 3 3

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 0 % 0
Laboratuar 0 % 0
Uygulama 0 % 0
Uygulama Sınavı 0 % 0
Küçük Sınavlar 0 % 0
Ödev 0 % 0
Sunum 0 % 0
Projeler 0 % 0
Derse Özgü Staj 0 % 0
Alan Çalışması 0 % 0
Makale Kritik 0 % 0
Makale Yazma 0 % 0
Modül Grup Çalışması 0 % 0
Beyin Fırtınası 0 % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme 0 % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma 0 % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme 0 % 0
Uygulama Tekrarı vb. 0 % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) 0 % 0
Proje Hazırlama + Sunma 0 % 0
Rapor Hazırlama + Sunma 0 % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma 0 % 0
Sözlü Sınav 0 % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Pratik Final % 0
Rapor Teslimi 0 % 0
Bütünleme % 0
Bütünleme Pratik % 0
Kanaat Notu 0 % 0
Kurul-Committee 0 % 0
Yazma Ödev Dosyası 0 % 0
Portfolyo 0 % 0
Take-Home Sınav 0 % 0
Seyir Defteri 0 % 0
Katılım 0 % 0
Tartışma 0 % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 16 44
Laboratuvar
Uygulama 1 3
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik 7 7
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması 1 1
Beyin Fırtınası 14 25
Rol Oynama + Dramatize Etme 3 7
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) 8 8
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav 2 2
Ara Sınavlara Hazırlanma 2 2
ARA SINAV (Vize) 2 2
Genel Sınava Hazırlanma 4 8
GENEL SINAV (Final) 2 2
Katılım 1 1
Tartışma 10 12
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 124
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 4