HEMŞIRELIK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HEM700
Ders İsmi: Sağlığın Geliştirilmesi
Ders Yarıyılı: 4. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Alan İçi Seçmeli
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Öğr. Gör. Zahide AKSOY

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Sağlığın geliştirilmesi kavramı ile ilgili temel düzeyde bilgi sağlamak, sağlıklı yaşam biçimi davranışları ve sağlığı geliştirme programları konusunda farkındalık kazandırmak.
Dersin Hedefi: Sağlığın geliştirilmesi kavramını anlamak.
Sağlığın geliştirmesinde güçlendirme kavramını anlamak.
Bireylerin sağlıklı yaşam biçimi davranışlarını teşvik eden faktörleri belirlemek.
Sağlığın geliştirilmesinde hemşirenin rolünü anlamak ve önemini kavramak.
Sağlığı geliştirmede sağlık eğitiminin önemini kavramak.
Sağlık eğitimi sürecini planlamak ve uygulamak.
Farklı sağlık tehditlerine karşı önleyici ve koruyucu stratejiler geliştirmek.
Sağlığı geliştirme programlarının planlanması, uygulanması ve değerlendirilmesi süreçlerini kavramak.

Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Sağlığı geliştirme kavramını bilir.
  2) Sağlığın korunması ve geliştirilmesinde hemşirenin rol ve sorumluluklarını tanımlar.
  3) Sağlığın sosyal belirleyicilerini sıralar.
  4) Sağlığı geliştirmede kullanılan modelleri kavrar.
  5) Sağlığı koruma düzeylerini sıralayabilir.
  6) Sağlığı geliştirmede sağlık eğitimin önemi anlar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Sağlığı geliştirme programlarının planlaması, uygulanması ve değerlendirilmesi sürecini yönetebilir.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Sağlığın Geliştirilmesi Giriş, Temel Kavramlar
2) Sağlığı Geliştirmenin Tarihi ve Sağlığın Geliştirilmesi ile İlgili Sağlık Bildirgeleri
3) Sağlığı Geliştirmede Kullanılan Model ve Teoriler
4) Sağlık Eğitimi
5) Sağlıkta Eşitsizlikler
6) Dezavantajlı Gruplarda Sağlığı Geliştirme
7) Ana Çocuk Sağlığını Geliştirme
8) Okul Sağlığının Geliştirilmesi
9) İş yerinde Sağlığın Geliştirilmesi
10) Yaşlı Bireylerde Sağlığı Geliştirme
11) Grup Sunumları
12) Grup Sunumları
13) Grup Sunumları
14) Grup Sunumları
Diğer Kaynaklar: 1.Fertman, CI., Allensworth, DD. (Ed.).(2010). Health Promotion Programs: From Theory to Practice.Sağlık Bakanlığı, 2012.

2. Gözüm, S. (Ed.).(2016).Okul Dönemindeki Çocukların Sağlığının Geliştirilmesi. Ankara: Vize Yayıncılık.

3.Snelling, A. (Ed.).(2014). Introduction to Health Promotion.Wiley: United States of America.

4. Erci, B. (Ed.).(2016). Halk Sağlığı Hemşireliği. Elazığ:Anadolu Nobel Tıp Kitabevleri.

5.Güler Ç., Akın, L.(Ed.). (2012). Halk Sağlığı-Temel Bilgiler.Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Mesleki uygulamaların temeli olan kuram ve modelleri bilir. 3
2) Hemşirelik değerleri ve etik ilkelere uygun davranır.
3) Hemşirelik rollerine uygun beceriler sergiler.
4) Hemşirelik bakım sürecini etkin kullanır ve bakımda kanıta dayalı uygulamalara yer verir. 1
5) Hemşirelik uygulamaları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır.
6) Bilişim ve bakım teknolojilerini kullanır.
7) Bilimsel araştırma, proje ve inovasyona yönelik çalışmaların en az birinde yer alır. 2
8) Birey, aile ve toplumun sağlığının korunması, geliştirilmesi ve sürdürülmesi uygulamalarında etkin rol alır. 3 3 3 3 3 3 3
9) Disiplin içi ve disiplinler arası ekip iş birliği içerisinde çalışır. 2 1
10) Birey, aile, toplum ve meslektaşları ile etkili iletişim kurar.
11) Hemşirelik uygulamalarında eleştirel düşünme ve sorun çözme yaklaşımını kullanır.
12) Hemşireliğe yönelik çalışma alanlarında liderlik becerilerini kullanır.
13) En az bir yabancı dili kullanarak etkili iletişim kurar ve alanındaki gelişmeleri izler. 2
14) Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyerek mesleki gelişimini sürdürür. 3 3 2 2 2 1 1

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma 1 % 20
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar % 0
Final 1 % 60
Pratik Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Bütünleme Pratik % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Katılım % 0
Tartışma % 0
Toplam % 80
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 20
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 80

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 16 48
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması 16 16
Beyin Fırtınası 9 27
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) 8 24
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma 8 24
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma
GENEL SINAV (Final)
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 140
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 4