HEMŞIRELIK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HEM709
Ders İsmi: Acil ve Travma Hemşireliği
Ders Yarıyılı: 5. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Alan İçi Seçmeli
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Öğr. Gör. Feride SARUHAN AKGÜN

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilerin acil ve travma hemşireliği ile ilgili temel ilke ve kavramları bilmek, acil bakım uygulamalarına yönelik bilgi ve temel hemşirelik becerilerini kazandırmak, travma mekanizmasını tanımlamak,travma ekibinde hemşirenin sorumluluklarını bilmek ve travmalı hastanın hemşirelik bakımını planlamak amaçlanmaktadır.
Dersin Hedefi: Bu ders; acil hemşireliği ile ilgili temel kavramları, acil servis işleyişi, triyaj, temel ve ileri yaşam desteği uygulamaları, sok, travma ve sistemlere yönelik acil durumlarda acil hemşirelik bakımı uygulamalarını kapsar.
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) 1. Acil servis işleyişi hakkında bilgilere sahiptir. 2.Acil servise başvuran travmalı hastalara acil müdehale hakkında bilgileri uygular. 3.Acil servise başvuran travma hastalarına müdahale konusunda kazanılan teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır. 4.Hemşirelik uygulamalarında, ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) 1.Hemşirelik uygulamalarında, ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. 2.Bilginin sürekli değiştiği sağlık hizmetinde yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) 1.Hemşirelik alanıyla ilgili özel yetkinlik gerektiren bir çalışmayı edindiği bilgi ve beceriler ışığında bağımsız olarak yürütür.
  2) 1.Hemşirelik alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler oluşturabilir.
  3) 1.Hemşirelik alanındaki güncel, ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izlemek, bilimsel çalışmalar yapmak ve sonuçlarını sistemli olarak aktarabilir.
  4) 1.Acil ve kritik durumları fark edebilir, triyaj uygulayabilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Acil Hemşiresinin Görev, Yetki ve Sorumlulukları
2) Fiziksel Tanılama ve Acil Serviste Triyaj
3) Çocukta ve Yetişkinde Temel Desteği
4) Çocuk ve Yetişkinde İleri Yaşam Desteği
5) Kardiyolojik aciller, Temel EKG
6) Şok
7) Ara Sınav
8) Travma Hastasının Birincil ve İkincil Değerlendirmesinde Güncel Hemşirelik Yaklaşımı
9) Penetran Yaralanmalarda Güncel Hemşirelik Yaklaşımı
10) Künt ve Blast Travmalarda Güncel Hemşirelik Yaklaşımı
11) Afet Tıbbı ve Afetlerde Güncel Hemşirelik Yaklaşımı
12) Konu Tekrarı ve kahoot uygulaması 1
13) Konu Tekrarı ve kahoot uygulaması 2
14) Genel Sınav
Diğer Kaynaklar: Duran L. (2019). Sheey'nin Acil Hemşireliği İlkeleri ve Uygulaması. Palme Yayınevi Ankara.
• Özel, G., Özel Akbuğa, B., 2018, İlk ve Acil Yardım Teknikerliği Paramedik, Güneş Tıp Kitabevleri
• Tokem Y., Sucu Dağ G., Dölek M. (2017). Bir Bakışta Acil Hemşireliği, Çukurova Nobel Tıp, Adana.
• Ekşi A., Gümüşsoy S. (2020). Hastane Öncesi Acil Sağlık Hizmetlerinde Travma. Ema Tıp Kitabevi, İstanbul.
• Aksoy G, Kanan N, Akyolcu N. (2017) Cerrahi Hemşireliği. Cilt I, Nobel Tıp Kitabevleri 2.Baskı, İstanbul.
• Aksoy G, Kanan N, Akyolcu N. (2017) Cerrahi Hemşireliği. Cilt II, Nobel Tıp Kitabevleri 2.Baskı, İstanbul.
• Çelik S, Usta Yeşilbalkan Ö. (2015) Dahili ve Cerrahi Hastalıklar Hemşireliği. Medical-Surgical Nursing 3. Basımdan Çeviri. Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
• Sayek İ. (2009). Temel Cerrahi El Kitabı. Güneş Tıp Kitabevleri, 1. Basım, Ankara.
• Gersch C., Heimgartner N.M., Rebar C.R., Willis L.M. (2016). Medical-Surgical Nursing Made Incredibly Easy, eBook, Lippincott Williams and Wilkins, 4th ed.
• Eti Aslan F, Karadakovan A. (2014) Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım, Nobel Tıp Kitabevleri, 3. Basım, Adana.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Hemşireliğin temel alanının gerektirdiği ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir 3 3 3 3 3
2) Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür 3 2 2 2 2
3) Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. 3 3 3 3 3
4) Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. 2
5) Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar 3 3
6) Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler. 2
7) Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır 1
8) Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. 3 3 3 3 3
9) Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar. 1
10) Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası toplantı ve eğitimlere katılır. 1
11) Sağlık ekibinin üyesi olarak disiplinler arası işbirliği yapar. 3
12) Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar 2
13) Toplumsal değerler ve yasal düzenlemelere uygun davranır 3 3 3 3 3
14) Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. 2
15) Bütüncül Sağlık Bakım Felsefesine inanır 2

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar % 0
Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 0
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 0
Toplam % 0