HEMŞIRELIK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HEM703
Ders İsmi: Palyatif Bakım Hemşireliği
Ders Yarıyılı: 3. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Alan İçi Seçmeli
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Öğr. Gör. Zahide AKSOY

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders palyatif bakımın amacı, felsefesi ve ilkelerini, palyatif bakım ekibinin rol ve sorumluluklarını bilmesi, hasta ve ailesinin palyatif bakım gereksinimlerini saptayabilmesi, palyatif bakım hastalarının semptomlarını yönetebilmeyi, bakım süreci, yas dönemiyle etkin baş etme yöntemlerinin uygulanmasında gerekli bilgi ve beceriyi kazandırmayı ve palyatif bakım hemşireliğinin rol, görev ve sorumluluklarını bilmeyi amaçlamaktadır.
Dersin Hedefi: Palyatif bakım hemşireliğinin rol, görev ve sorumluluklarını bilmek ve palyatif bakım hastalarının semptomlarını yönetebilmek.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Palyatif bakım alan hasta ve ailesinin gereksinimlerini tanımlar, bakımını planlar ve uygulayabilir.
  2) İyi ölüm ve yas sürecini bilir.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Palyatif bakım hastalarının semptomlarını tanılayabilir ve yönetebilir.
  2) Palyatif bakımı etik boyutuyla ele alabilir.
  3) Palyatif bakımda transkültürel yaklaşımın önemini bilir ve uygulayabilir.
  4) Palyatif bakımda özel beslenme türlerini bilir ve yönetebilir.
  5) Palyatif bakımda transkültürel yaklaşımın önemini bilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Palyatif Bakım Hemşireliği
2) Türkiye’de Palyatif Bakım Hizmetlerinde Mevcut Durum ve Planlamalar ​
3) Palyatif Bakımda Hastane Enfeksiyonlarının Kontrol ve Önlenmesi
4) Palyatif Bakımda Değerlendirme
5) Palyatif Bakımda Beslenme
6) Gastroistestinal Sistem ile İlgili Semptomların Yönetimi
7) Kardiyovasküler Sistemle İlgili Semptomların Yönetimi
8) Ürogenital Sistem İle İlgili Semptomların Yönetimi
9) Hematolojik Sistem İle İlgili Semptomların Yönetimi
10) İmmun Sistem İle İlgili Semptomların Yönetimi
11) Solunum Sistemi İle İlgili Semptomların Yönetimi
12) Cilt İle ilgili Semptomların Yönetimi (Basınç yaraları)
13) Palyatif Bakımda Özel Bakım Gerektiren Uygulamalar (Kolostomi, trakeostomi, perkütan endoskopik gastrostomi, port katater vb.)
14) Palyatif Bakımda Etik ve Yasal Boyutlar
15) Ölüm ve Yas Süreci
16) Palyatif Bakım ve Transkültürel Yaklaşım
Diğer Kaynaklar: Palyatif Bakım ve Hemşirelik, Editörler: Hüsna Özveren, Emel Gülnar, Akademisyen Kitabevi, 2021
Palyatif Bakım Hemşireliği El Kitabı, Editörler: Kadriye KAHVECİ,Orhan KOÇ,Hurişah AKSAKAL, 2018
Palyatif Bakımın Temelleri, Editörler: Dr. Kadriye KAHVECİ,Dr. Cihan DÖGER, Nobel Kitabevi, 2019
Palliative Care Nursing: Quality Care to the End of Life, Editör: Marianne Matzo,Springer Publishing Company, 2018
Palyatif Bakım, Cihan Alp, yetkin Yayınları, 2023

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

4

2

5

3

7

6

Program Kazanımları
1) Hemşireliğin temel alanının gerektirdiği ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir 3 3 3 3 3
2) Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür 3 3 2 3
3) Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. 3 3 3 3 2 3
4) Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. 3 3 3 3
5) Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar 3 3 3
6) Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler. 3
7) Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır
8) Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. 3 2 3 3
9) Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar. 1
10) Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası toplantı ve eğitimlere katılır.
11) Sağlık ekibinin üyesi olarak disiplinler arası işbirliği yapar. 2 3 2
12) Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar 3 3 3
13) Toplumsal değerler ve yasal düzenlemelere uygun davranır 3 3
14) Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. 1 1 3 3 3
15) Bütüncül Sağlık Bakım Felsefesine inanır 2 3 3

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar % 0
Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 0
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 0
Toplam % 0

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 16 48
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma
ARA SINAV (Vize)
Genel Sınava Hazırlanma
GENEL SINAV (Final)
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 48
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 1