GASTRONOMI VE MUTFAK SANATLARI (İNGILIZCE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: IKU-I-211
Ders İsmi: Utopian Dystopian Literature
Ders Yarıyılı: 3. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 2
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Non-Departmental Elective
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Deniz KARACA

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: "Bu ders, antik çağdan modern zamana kadar ütopya ve distopya edebiyatının evrimini keşfedecektir. Her bir metnin dönemin ideallerini ve korkularını nasıl yansıttığını, Platon’dan günümüz medyasına kadar uzanan eserler üzerinde analiz edeceğiz. Ana sorular arasında şunlar yer alıyor: Ütopyalar insan arzuları hakkında neyi ortaya koyar? Distopyalar toplumsal kaygıları nasıl yansıtır? Bu eserler günümüz dünyası ve geleceğimiz hakkında bize ne söyleyebilir?
Dersin Hedefi: Dersin sonunda öğrenciler:

Başlıca ütopya ve distopya metinlerini analiz edebileceklerdir.
Farklı eserlerde idealizm, kontrol, özgürlük ve bireysellik temalarını karşılaştırabileceklerdir.
Ütopya ve distopya edebiyatının toplum üzerindeki etkisini değerlendirebileceklerdir.
Günümüz medyasındaki modern distopyaları yorumlayabileceklerdir.
Metinlerin etik, politik ve toplumsal sonuçları hakkında eleştirel argümanlar geliştirebileceklerdir.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Tarihsel bağlamları incelemek: Ütopya ve distopya anlatılarının gelişiminde tarihsel ve kültürel bağlamların etkisini antik çağdan günümüze kadar anlamak.
  2) Medya uyarlamalarıyla eleştirel olarak ilgilenmek: Filmler ve TV dizileri gibi çağdaş medyanın klasik ütopya ve distopya temalarını günümüz sosyal sorunlarını ele almak için nasıl yeniden yorumladığını değerlendirmek
  3) Farklı bakış açılarını sentezlemek: Toplum değerlerini yansıtan ve sorgulayan edebiyatın rolü hakkında çeşitli metinlerden edinilen bakış açılarını birleştirerek bilgili görüşler oluşturma becerisini geliştirmek.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Ütopya ve distopya kavramlarına genel bakış • Temel metinler ve temalara giriş
2) Okumalar: • Platon’un Devlet adlı eseri (Mağara Alegorisi; Kitap II ve IV’ten seçilmiş bölümler) Konular: • Platon’un ideal toplumu ve filozof kral • Mağara Alegorisi ve insan algısı
3) Okumalar: • Thomas More’un Ütopya adlı eseri (Kitap I tamamı) Konular: • İdeal bir toplumun hicivsel incelenmesi • More’un eserindeki politik ve sosyal eleştiriler
4) Okumalar: • Jonathan Swift’in Gulliver’in Gezileri adlı eserinden seçilmiş bölümler Konular: • Fantastik dünyalar aracılığıyla insan doğasına eleştiriler
5) Okumalar: • George Orwell’in 1984 adlı eseri (Bölüm 1-10) Konular: • Gözetim ve kontrol temalarına giriş
6) Okumalar: • George Orwell’in 1984 adlı eseri (Bölüm 11-son) Konular: • Orwell’in totalitarizm üzerine distopik vizyonu
7) Okumalar: • Aldous Huxley’nin Cesur Yeni Dünya adlı eseri (tüm roman) Konular: • Teknoloji, kontrol ve bireyselliğin kaybı
8) Arasınav
9) Okumalar: • Ray Bradbury’nin Fahrenheit 451 adlı eseri (tüm roman) Konular: • Sansür ve bilgi koruma
10) Okumalar: • Omelas’ı Terk Edenler (kısa hikaye) Konular: • Ütopya toplumlarında etik ikilemler
11) Okumalar: • Damızlık Kızın Öyküsü (seçilen bölümler) Konular: • Distopik toplumlarda güç ve kontrol
12) İzlemeler: • Black Mirror dizisinden seçilmiş bölümler (örneğin, “Nosedive” ve “White Christmas”) Konular: • Teknoloji ve toplumla ilgili modern endişeler
13) Okumalar: • Yevgeny Zamyatin’in Biz adlı eseri (tüm roman) Konular: • Bireysellik ve kolektivizm incelemesi • Orwell ve Huxley üzerindeki etkisi
14) Okumalar: • Yevgeny Zamyatin’in Biz adlı eseri (tüm roman) Konular: • Bireysellik ve kolektivizm incelemesi • Orwell ve Huxley üzerindeki etkisi
15) Konular: • Ütopya ve distopya anlatıları üzerine son değerlendirmeler
16) Final Sınavı
Diğer Kaynaklar: Huxley, A. (1932). Brave New World. London: Chatto & Windus.

More, T. (1516). Utopia. (R. M. Adams, Trans.). New York: W.W. Norton & Company. (Original work published 1516).

Orwell, G. (1949). 1984. New York: Secker & Warburg.

Plato. (c. 380 BCE). The Republic. (B. Jowett, Trans.). New York: Dover Publications. (Original work published c. 380 BCE).

Zamyatin, Y. (1924). We. (M. Ginsburg, Trans.). New York: E. P. Dutton.






Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Gastronomi alanındaki eğitim kaynaklarını ve mutfak araç gereçlerini tanır.
2) Bir yiyecek-içecek işletmesindeki personelin çalışma alanlarını ve sorumluluklarını tanımlar.
3) Çalışma ortamındaki iş güvenliği kurallarını tanımlar.
4) Yemek pişirmenin ardında yatan fiziksel ve kimyasal olayları anlayarak kullandığı yöntemlerin gıda üzerindeki etkisini önceden bilir.
5) Yaratıcı menüler geliştirir
6) Yiyecek içecek sektöründe gerekli temel kuramsal bilgileri kullanarak kişiye özel menüler geliştirir.
7) Milli mutfak kültürünü tanıyarak tanıtımını yapar.
8) Mesleki etik ve sağlık kuralları çerçevesinde menüler tasarlar.
9) Mutfakta yemeğin reçetesinden sunumuna kadar her konuda sorumluluk alır.
10) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştir, bilgiyi etkin bir biçimde kullanır.
11) Türkçeyi doğru kullanarak anadiline hakim olur.
12) Ekip çalışması ve zaman yönetimi kavramlarını tanır.
13) Yemek pişirme tekniklerini geliştirir.
14) Gastronomi alanıyla ilgili bir işletmenin pazarlama ve maliyet analizi gibi iktisadi faaliyetlerini yürütür.

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Pratik Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Bütünleme Pratik % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Katılım % 0
Tartışma % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 28
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) 14 28
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 1 2
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 1 2
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 62
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 2