İŞLETME | |||||
---|---|---|---|---|---|
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | IKU-H-312 | ||||||||
Ders İsmi: | Uluslararası İnsancıl Hukuk | ||||||||
Ders Yarıyılı: | 8. Yarıyıl / Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | Yok | ||||||||
Dersin Türü: | Alan Dışı Seçmeli | ||||||||
Dersin Düzeyi: |
|
||||||||
Dersi Veren(ler): | Şener Çelik |
Dersin Amacı: | Bu derste, uluslararası hukukun en teknik alanlarından olan uluslararası insancıl hukukun (silahlı çatışma hukuku) kapsamı, tarihsel gelişimi, güvenceye aldığı haklar, taraflara yüklediği sorumluluklar, yazılı kaynakları, teamülleri ve temel ilkeleri öğretilecektir. Bu kavramların ve temel hukuk ilkelerinin, özellikle uluslararası insancıl hukukun temel düzenleyici anlaşması olan Cenevre Sözleşmeleri'nde ne şekilde kodifiye edildiği incelenecek, uluslararası nitelikteki silahlı çatışmalar ve uluslararası nitelikte olmayan silahlı çatışamlarda nasıl uygulandığı, hangi maddelerin, kime, ne tür hak ve sorumlulukları sağladığı belirlenecektir. Sonuç olarak, öğrencilerin sözkonusu ilke ve normları sözleşme kapsamındaki maddelere göre değerlendirerek kavraması amaçlanmıştır. |
Dersin Hedefi: | Dersin hedefi, öğrencilerin uluslararası insancıl hukukun amacını, sağladığı güvenceleri, temel kaynakları anlama becerisi edinmesine yardımcı olmak; bu alandaki ilkeleri ve normaları hukuki kavramlar kullanarak açıklama yeteneği kazandırmaktır. |
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Öğrenciler bu dersin sonunda uluslararası insancıl hukuku doğru olarak tanımlayabilir. |
||
2) Temel kaynakları inceledikleri vakalara göre yorumlayabilirler. |
||
3) Öğrendikleri temel bilgileri kullanarak, uluslararası nitelikte olan ve olmayan silahlı çatışmaları analiz edebilirler. |
||
4) Silahlı çatışmalarda hangi ilke, norm, sözleşme maddesi ve teamüllerin ihlal edildiğini hukuki argümanlarla tartışarak değerlendirebilirler. |
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) |
Hafta | Konu | ||
1) | Uluslararası İnsancıl Hukuka Giriş. Uluslararası İnsancıl Hukukun Tanımı. Uluslararası İnsancıl Hukukun Tarihsel Gelişimi. | ||
2) | Haklı Savaş ve Savaş Hukuku. Savaşın meşruiyeti. Gerekçeleri. Uluslararası nitelikte olan ve olmayan silahlı çatışmaların temel ilkeleri. | ||
3) | İnsancıl Hukukun Temel İlkeleri. Ayırt Etme İlkesi. Askeri Gereklilik İlkesi. Orantılılık İlkesi. | ||
4) | İnsani Davranış İlkesi. Adil Yargılanma Hakkı. Uluslararası Ceza Hukuku Düzenlemesi. Önemli Davalar. | ||
5) | Kültürel Varlıkların Korunması. Kültürel varlık tanımı. Maddi ve maddi olmayan kültürel varlıklar. Temel düzenlemeler. Örnek ihlaller. | ||
6) | İç Savaşlarda Hukuki Statü Sorunu. Uluslararası Çatışmalarda Hukuki Statü. Uluslararası Olmayan Çatışmalarda Hukuki Statü. Muhasamata Doğrudan Katılma. | ||
7) | Savaş Suçları ve Uluslararası Ceza Hukuku. Ceza Hukuku Kavramı. İnsancıl Hukuk ile Ortak Yönü. Uluslararası Ceza Hukukunun Kaynakları. Uluslararası Ceza Mahkemeleri. | ||
8) | Ara sınav | ||
9) | Postmodern Savaş, Teknoloji ve Hedefli-Öldürme. Savaşın 21. yüzyılda yeni anlamı. Yeni savaş ve savunma teknolojileri. Operasyonel ve hukuki açıdan hedefli-öldürme. | ||
10) | Siber Saldırılar ve Meşru Müdafa. Saldırı suçu olarak siber saldırı fiili. Hukuki sonuçları. | ||
11) | Yapay Zeka ve Uluslararası Hukukta Sorumluluk. Otonom silah sistemlerinin kullanımı. Saldırı suçu kapsamında analiz. Sorumluluk ilkesi kapsamında değerlendirme. | ||
12) | Vaka Çalışması: Suriye | ||
13) | Vaka Çalışması: Afganistan | ||
14) | Vaka Çalışması: Ukrayna | ||
15) | Genel Değerlendirme | ||
16) | Final sınavı | ||
|
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
|||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||||||
1) Temel finansman ilkelerine ve kurallarına, analitik finans araçlarına ve finans fonksiyonunun işletmenin fonksiyonel yapısı içerisindeki önemine ilişkin bilgi birikimine sahip olur. | |||||||||||||||||||
2) İşletmenin stratejik amaçları doğrultusunda çalışanlara liderlik yapılarak onların güdülenmesine ve üretimin koordine edilmesine yönelik yönetimin temel ilkelerini kavrar. | |||||||||||||||||||
3) İş yaşamında bulunan insanlar arasında var olan biçimsel ve biçimsel olmayan ilişkilerin doğasını anlar. | |||||||||||||||||||
4) Finansal ve yönetsel muhasebe araçları ve teknikleri konusunda uygulanabilir bilgi birikimine sahip olur. | |||||||||||||||||||
5) İş ve ticaret kanunları tarafından çerçevelenen Türk hukuk sistemine ilişkin uygulamaya dönük bilgi birikimine sahip olur. | |||||||||||||||||||
6) Bir işletmeyi tüm fonksiyonel birimleri açısından değerlendirir. | |||||||||||||||||||
7) Karşılaşabileceği vakaları analiz eder. | |||||||||||||||||||
8) İşletmede karşılaştığı sorunlara çözümler üretir. | |||||||||||||||||||
9) Bir işletmede veya herhangi bir bölümüyle ilgili alınacak kararlarda matematiksel ve analitik düşüncesini kullanarak sayısal verileri işler ve anlamlı hale getirir. | |||||||||||||||||||
10) Ulusal ve uluslararası boyutlarda sosyal, ekonomik ve hukuki yapıların ve değişimlerin işletme ve ekonomi üzerindeki etkilerini analiz eder. | |||||||||||||||||||
11) Mevcut iş çevresi içerisinde ürün ve/veya hizmetlerin başarılı bir şekilde pazarlanmasına, fiyatlandırılmasına, dağıtımına ve müşteri memnuniyetine yönelik pazarlama stratejileri geliştirir. | |||||||||||||||||||
12) Profesyonel iş yaşamında etkili olabilmek için gerekli olan liderlik ve karar alma becerilerini geliştirir. | |||||||||||||||||||
13) Bilgi işlem araçlarını amacına uygun şekilde organize eder. | |||||||||||||||||||
14) Yaşam boyu öğrenme isteği ve gelişme yeteneğine sahip olur. | |||||||||||||||||||
15) Disiplin içi ve disiplinler arası boyutlarda bireysel ve takım halinde çalışma yapar. | |||||||||||||||||||
16) İşletmecilik ile ilgili güncel ve gelişen eğilimleri mesleki İngilizce yeterliliğine sahip olarak takip eder. | |||||||||||||||||||
17) İşletme alanındaki güncel haber ve vakaları bilir, takip eder. | |||||||||||||||||||
18) İşletme ve ticaret alanındaki hukuki gelişmeleri ve yenilikleri bilir. | |||||||||||||||||||
19) Profesyonel boyuttaki işe alım ve kendini geliştirmeyle ilgili yeniliklerden haberdar olur. |
Soru-Cevap | |
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi | |
Laboratuvar | |
Sayısal Problem Çözme | |
Alan çalışması | |
Grup Çalışması / Ödevi | |
Bireysel Ödev | |
WEB Tabanlı Öğrenme | |
Staj | |
Yerinde Uygulama | |
Proje Hazırlama | |
Rapor Yazma | |
Seminer | |
Süpervizyon | |
Sosyal Faaliyet | |
Mesleki Faaliyet | |
Mesleki Gezi | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) | |
Okuma | |
Tez Hazırlama | |
Arazi Çalışması | |
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri | |
Diğer | |
Logbook | |
Röportaj ve sözlü görüşme | |
Araştırma | |
Film izleme | |
Kaynakça oluşturma | |
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme | |
Fotoğraf çekimi | |
Eskiz çizimi | |
Harita üzerinde işaretleme | |
Harita okuma | |
Doku örneği alma | |
Malzeme arşivi oluşturma | |
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | % 0 | |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Uygulama Sınavı | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | % 0 | |
Sunum | % 0 | |
Projeler | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Alan Çalışması | % 0 | |
Makale Kritik | % 0 | |
Makale Yazma | % 0 | |
Modül Grup Çalışması | % 0 | |
Beyin Fırtınası | % 0 | |
Rol Oynama + Dramatize Etme | % 0 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışma | % 0 | |
Ön Çalışma, Pekiştirme | % 0 | |
Uygulama Tekrarı vb. | % 0 | |
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) | % 0 | |
Proje Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Rapor Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Sözlü Sınav | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Kanaat Notu | % 0 | |
Kurul-Committee | % 0 | |
Yazma Ödev Dosyası | % 0 | |
Portfolyo | % 0 | |
Take-Home Sınav | % 0 | |
Seyir Defteri | % 0 | |
Tartışma | % 0 | |
Katılım | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Süresi | 16 | 32 |
Laboratuvar | ||
Uygulama | ||
Uygulama Sınavı | ||
Derse Özgü Staj | ||
Alan Çalışması | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | ||
Makale Kritik | ||
Makale Yazma | ||
Modül Grup Çalışması | ||
Beyin Fırtınası | ||
Rol Oynama + Dramatize Etme | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) | ||
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) | ||
Proje Hazırlama + Sunma | ||
Rapor Hazırlama + Sunma | ||
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınavlara Hazırlanma | ||
ARA SINAV (Vize) | 1 | 2 |
Genel Sınava Hazırlanma | ||
GENEL SINAV (Final) | 1 | 2 |
Katılım | ||
Tartışma | ||
Portfolyo | ||
Take-Home Sınav | ||
Seyir Defteri | ||
Toplam İş Yükü | 36 | |
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) | 1 |