HEMŞIRELIK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HEM306
Ders İsmi: Geriatri Hemşireliği
Ders Yarıyılı: 6. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Gör. Sultan Yurtsever Çelik

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı;
-Öğrencilere yaşlı bireylerin yaşlanma süreci ile birlikte yaşamış oldukları sağlık sorunları, tedavi yaklaşımları ve hemşirelik bakımı konusunda yeterli bilgi ve beceriyi kazandırmak,
-Geriatri hemşireliği ile ilgili ulusal ve uluslararası alandaki ilerlemeler konusunda farkındalık kazanmış hemşireler yetiştirmek.
Dersin Hedefi: Yaşlı ve yaşlılıkla ilgili temel kavramları ve ülkemizde yaşlıların sağlık göstergelerini bilir ve tartışır.
Geriatri hemşireliği ilkelerini bilir.
Bakımda geriatrik hemşireliği ilkelerini kullanır.
Yaşlı bireylerde ilaç yönetim ilkelerine, ilaç uygulamasının önemini ve etkilerini bilir ve değişiklikleri izler.
Temel geriatrik sendromlar ve yaşlı bireye etkilerini belirleyebilir.
Yaşlı bireylerde sağlığı geliştirmeyi bilir.
Yaşlı bireylerde erken tanı ve taramaları bilir.

Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Öğrenci normal yaşlanma sürecini ve yaşlı bireyin özelliklerini açıklayabilir.
  2) Öğrenci yaşlı bireyin bakımı ile ilgili temel ve güncel bilgiyi açıklayabilir.
  3) -Öğrenci yaşlı bireyin sağlığını etkileyen biyo-psiko-sosyal değişiklikleri açıklayabilir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Öğrenci yaşlı bireyin bütüncül değerlendirmesini yapabilme becerisini kazanır.
  2) Öğrenci yaşlı bireyde görülen sorunların azaltılmasına yönelik önlemler alabilir.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Öğrenci geriatri hemşireliğinin ilkelerini bilir.
  2) Öğrenci yaşlı bireyde sağlığı geliştirme, koruma ve hastalıkların yönetimine yönelik sağlık eğitimini yapar.
  3) Öğrenci yaşlı bireyin bakımında hemşirelik sürecini uygular.
  4) Öğrenci Ulusal ve Uluslararası Yaşlılık Politikaları'nı bilir ve tartışabilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Dünya’da ve Türkiye’de Geriatri Hemşireliği
2) Yaşlılıkla ile İlgili Temel Kavramlar ve Yaşlılığa İlişkin Fizyolojik ve Psikolojik Değişiklikler
3) Yaşlı Bireyin Bütüncül Değerlendirilmesi
4) Yaşlı Bireylerde Ağrı
5) Yaşlılıkta İlaç Kullanımı ve Çoklu İlaç Kullanımı ile İlişkili Sorunların Önlenmesi
6) Yaşlıların İhmali ve İstismarına Yönelik Stratejiler
7) Yaşlılık ve İletişim
8) Yaşlı Bireylerde Ev Kazaları ve Düşmelerin Önlenmesi
9) Yaşlı Bireylerde Demans ve Depresyonda Bakım
10) Yaşlı Bireylerde Deliryum ve Bakım
11) Yaşlı Ayrımcılığı
12) Yaşlılıkta Kronik Hastalıkların Yönetimi
13) Geriatrik Rehabilitasyon ve Yaşlılıkta Uğraşı Terapisi
14) Ulusal ve Uluslararası Yaşlılık Politikaları -Yaşlı Bireylerde Sağlığın Korunması ve Geliştirilmesi
Diğer Kaynaklar: 1. Yaşlı Sağlığı Hemşireliği (2023). Editörler, Saime Erol, Fatma Nevin Şişman. I. Baskı, Nobel Yayıncılık, Ankara.
2. Akdemir N. (2022). Temel Geriatri ve Hemşirelik Bakımı. TÜED Eğitim Yayını. Ankara. 3. Kapucu S. (2019). Geriatri Hemşireliği. Hipokrat Kitapevi. Ankara. 4. Karadakovan A. (Çeviri Editörü) Yaşlı Bakımı Hemşireliği. Nobel Akademi Yayıncılık, Ankara, 2015.
5. Dedeli Ö. Olgun S. Geriatrik Bakım İlkeleri. (Edt. Gülten Kaplan) Nobel Tıp Kitapevi Ltd. Şti. İstanbul 2013. 6. Erol Ö, Fındık Ü.Y, Özcan Ş, Şelimen D. ve ark. Geriatrik Hasta ve Hemşirelik Bakımı, Alter Yayıncılık, 2010
7. Eliopoulos C, Gerontological Nursing, Lippinctt Williams&Wilkins, 7 th.ed.,2010.
8. Wallace M, Grossman S.C, Gerontological Nurse Certification Review, 2008
9. Karadeniz G, Yaşlıda Evde Bakım, Göktuğ Yayıncılık,2007

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Program Kazanımları
1) Mesleki uygulamaların temeli olan kuram ve modelleri bilir. 3 3 3 3 3 3 3 3 3
2) Hemşirelik değerleri ve etik ilkelere uygun davranır. 3 3 3 3 3 3 3 3 3
3) Hemşirelik rollerine uygun beceriler sergiler. 3 3 3 3 3 3 3 3 3
4) Hemşirelik bakım sürecini etkin kullanır ve bakımda kanıta dayalı uygulamalara yer verir. 3 3 3 3 3 3 3 3 3
5) Hemşirelik uygulamaları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. 3 3 3 3 3 3 3 3 3
6) Bilişim ve bakım teknolojilerini kullanır. 3 3 3 3 3 3 3 3 3
7) Bilimsel araştırma, proje ve inovasyona yönelik çalışmaların en az birinde yer alır. 3 3 3 3 3 3 3 3 3
8) Birey, aile ve toplumun sağlığının korunması, geliştirilmesi ve sürdürülmesi uygulamalarında etkin rol alır. 3 3 3 3 3 3 3 3 3
9) Disiplin içi ve disiplinler arası ekip iş birliği içerisinde çalışır. 3 3 3 3 3 3 3 3 3
10) Birey, aile, toplum ve meslektaşları ile etkili iletişim kurar. 3 3 3 3 3 3 3 3 3
11) Hemşirelik uygulamalarında eleştirel düşünme ve sorun çözme yaklaşımını kullanır. 3 3 3 3 3 3 3 3 3
12) Hemşireliğe yönelik çalışma alanlarında liderlik becerilerini kullanır. 3 3 3 3 3 3 3 3 3
13) En az bir yabancı dili kullanarak etkili iletişim kurar ve alanındaki gelişmeleri izler. 2 2 2 2 2 2 2 2 2
14) Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyerek mesleki gelişimini sürdürür. 3 3 3 3 3 3 3 3 3

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Pratik Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Bütünleme Pratik % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Katılım % 0
Tartışma % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 16 44
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik 14 28
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması 13 26
Beyin Fırtınası 13 13
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) 1 3
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) 1 3
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma 6 12
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 1 2
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 133
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 4