HEMŞIRELIK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HEM302
Ders İsmi: Halk Sağlığı Hemşireliği-Uygulamalı Ders (Kd-UD)
Ders Yarıyılı: 6. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
4 8 10 10
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: HEM102 - Hemşirelik Esasları-Uygulamalı Ders (Kd-UD)
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. Seher YURT

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, öğrencinin Halk Sağlığı Hemşireliği ile ilgili temel bilgi ve kavramları, sağlık bakım sistemleri, birey, aile ve toplum sağlığının korunması, sürdürülmesi ve geliştirilmesi, küresel halk sağlığı sorunlarının kontrolü, sağlık eğitimi, danışmanlık hizmetleri ve halk sağlığı uygulamaları hakkında bilgi ve beceriler kazanmasını amaçlar.
Dersin Hedefi: Halk sağlığı hemşireliğinin temel bilgi, kavram ve ilkeleri bilmek.
Toplum gruplarının temel dinamiklerini bilmek ve sorunlarının farkında varabilmek.
Birey, aile ve toplum gruplarının sağlığını koruma, sürdürme ve geliştirmeye yönelik halk sağlığı uygulamalarını bilmek ve bunları toplum gruplarına hizmet sunulan alanlarda (okul, işyeri, evde bakım vb.) kullanabilmek.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Halk sağlığını tanımlar. 2.Toplum sağlığını geliştirmede halk sağlığı hemşireliğinin önemini açıklar. 3. Çocuk, kadın ve yaşli sağlığına yönelik hemşirelik uygulamalarını açıklar. 4. Ev, okul ve iş sağlığına yönelik hemşirelikuygulamalarını açıklar."
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Sağlık politikalarının halk sağlığı uygulamalarına etkilerini değerlendirir. 2. Çocuk, kadın ve yaşlıların sağlık gereksinimlerini OMAHA sistemi ile belirler ve bireye özgü hemşirelik bakım planını uygular. 3. Bulaşıcı hastalıklardan korunma yöntemlerini uygular.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Ev, okul ve iş sağlığına yönelik hemşirelik hizmetlerini bilimsel, kültürel ve mesleki etik ilkelere uygun yürütür. 2. Toplumun sağlık düzeyini yükseltmek amacıyla sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verir. 3. Mesleği ile ilgili görev, hak ve sorumluluklarını düzenleyen mevzuatı bilir, değişiklikleri takip eder ve uygular.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Giriş, Tanışma, Dersin Tanıtımı, Dünyada ve Ülkemizde Halk Sağlığı Hemşireliğinde Tarihsel Gelişimi, Temel Kavramlar ve Halk Sağlığı Hemşireliği Tanımı, Felsefesi, Rolleri ve Hizmet Alanları
2) Türkiye’de Sağlık Örgütlenmesi ve Temel Sağlık Hizmetleri.
3) Toplum Tanılama
4) Erken Tanı ve Taramalar
5) Sağlığın Geliştirilmesi
6) Toplumda Dezavantajlı Gruplarda Halk Sağlığı Hemşiresinin Rol ve Fonksiyonları
7) Aile Sağlığı ve Hemşireliği
8) Evde Bakım
9) Okul Sağlığı ve Hemşireliği
10) İş Sağlığı ve Hemşireliği
11) Yaşlı Sağlığı ve Hemşireliği
12) Birinci Basamakta Kronik Hastalıkların Yönetimi
13) Çevre Sağlığı, İklim ve Sağlığa Etkileri
14) Olağan Dışı Durumlar/Afetlerde Hemşirelik
Diğer Kaynaklar: 1. Erci B (2020). Halk Sağlığı Hemşireliği, Nobel Tıp Kitapevi. 3.baskı.
2. Schneider, M. J. (2006). Introduction to Public Health. (2 nd Edition) Jones and Bartlett Publishers. ISBN 978-0763730000.
3. Smith M.C., Maurer F.A. (2000). Community Health Nursing.(2 nd Edition) W.B. Saunders Company. ISBN 0- 7216-7469-0.
2. Güler Ç, Akın L. (2013)Halk Sağlığı Temel Bilgiler. Hacettepe Üniversitesi Yayınları. Eskişehir.
3. Öztek Z, Kubilay G. (2008). Toplum Sağlığı Hemşireliği. Palme Yayıncılık.
4. Türkiye Sağlıkta Dönüşüm Programı (2008). Sağlık Bakanlığı Yayını. Ankara.
5. Halk Sağlığı Hemşireliği Dersi Uygulama Rehberi (2005). İstanbul Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
6. Erefe İ. Halk Sağlığı Hemşireliği El Kitabı (1998). Vehbi Koç Vakfı Yayınları, İstanbul.
7. Öztürk Y, Günay O (2010). Halk Sağlığı Genel Bilgiler, Erciyes Üniversitesi Yayınları, Kayseri.
8. Öztek, Z., Kubilay, G. (2008). Toplum Sağlığı Hemşireliği. Palme Yayıncılık. ISBN 975-8982-087.
9. Stanhope M, Lancaster J (2012).PublicHealthNursing,Elsevier,USA.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Mesleki uygulamaların temeli olan kuram ve modelleri bilir. 3 3 3
2) Hemşirelik değerleri ve etik ilkelere uygun davranır. 3 3 3
3) Hemşirelik rollerine uygun beceriler sergiler. 3 3 3
4) Hemşirelik bakım sürecini etkin kullanır ve bakımda kanıta dayalı uygulamalara yer verir. 3 3 3
5) Hemşirelik uygulamaları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. 3 3 3
6) Bilişim ve bakım teknolojilerini kullanır. 3 3 3
7) Bilimsel araştırma, proje ve inovasyona yönelik çalışmaların en az birinde yer alır. 3 3 3
8) Birey, aile ve toplumun sağlığının korunması, geliştirilmesi ve sürdürülmesi uygulamalarında etkin rol alır. 3 3 3
9) Disiplin içi ve disiplinler arası ekip iş birliği içerisinde çalışır. 3 3 3
10) Birey, aile, toplum ve meslektaşları ile etkili iletişim kurar. 3 3 3
11) Hemşirelik uygulamalarında eleştirel düşünme ve sorun çözme yaklaşımını kullanır. 3 3 3
12) Hemşireliğe yönelik çalışma alanlarında liderlik becerilerini kullanır. 3 3 3
13) En az bir yabancı dili kullanarak etkili iletişim kurar ve alanındaki gelişmeleri izler. 3 3 3
14) Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyerek mesleki gelişimini sürdürür. 3 3 3

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj 1 % 20
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 40
Pratik Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Bütünleme Pratik % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası 1 % 20
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Katılım % 0
Tartışma % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 56
Laboratuvar 13 52
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj 1 8
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) 14 14
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma 14 28
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 7 21
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 14 14
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım 14 14
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 209
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 6