HEMŞIRELIK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HEM204
Ders İsmi: Epidemiyoloji ve Bulaşıcı Hastalıklar
Ders Yarıyılı: 4. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 2
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Öğr. Gör. Ezgi ÖNAL

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencinin hastalıkların toplumdaki dağılışı, yayılışı ve buna etki eden faktörleri öğrenmesi, hastalık kavramını epidemiyolojik ölçütlerle değerlendirmesi, bulaşıcı hastalıklar hakkında bilgi sahibi olması, bulaşıcı hastalıklarda hemşirenin sorumlulukları, bulaşıcı hastalıklarla mücadele hakkında bilgi ve beceri sahibi olmalarıdır.
Dersin Hedefi: Öğrenciye epidemiyolojiye ilişkin temel kavramlar ve epidemiyolojik araştırmalar konusunda bilgi kazandırmak, bulaşıcı hastalıklar ve hemşirenin sorumlululukları hakkında bilgi ve beceri kazandırmaktır.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Hastalıkların toplumdaki dağılışını, yayılışını ve buna etki eden faktörleri bilir.
  2) Bulaşıcı hastalıkları bilir.
  3) Bulaşıcı hastalıklarda hemşirenin sorumluluklarını bilir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Bulaşıcı hastalıklarla mücadele ve yönetimi hakkında beceri sahibidir.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Hastalık kavramını epidemiyolojik ölçütlerle değerlendirir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Epidemiyolojinin Tanımı ve Tarihsel Gelişimi, Epidemiyolojiye İlişkin Temel Kavramlar
2) Epidemiyolojik Araştırma Yöntemleri
3) Bulaşıcı Hastalıklar ve Temel Kavramlar
4) Bulaşıcı Hastalıklarda Sürveyans ve Bulaşıcı Hastalık Bildirim Sistemi
5) Hastane Enfeksiyonları ve Enfeksiyon Kontrolü
6) Enfeksiyondan Korunmada Bağışıklama
7) Solunum Yolu ile Bulaşan Hastalıklar ve Hemşirelik Bakımı
8) Sindirim Yolu ile Bulaşan Hastalıklar ve Hemşirelik Bakımı
9) Kan Yolu ile Bulaşan Hastalıklar ve Hemşirelik Bakımı
10) Deri Yolu ile Bulaşan Hastalıklar ve Hemşirelik Bakımı
11) Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar ve Hemşirelik Bakımı
12) Covid-19 ve Hemşirelik Bakımı
13) Dersin Değerlendirilmesi
Diğer Kaynaklar: 1. Friis, R. H., & Sellers, T. A. (2014). Epidemiology for public health practice. Jones & Bartlett Publishers.
2. Gillam, S., Yates, J., & Badrinath, P. (Eds.). (2012). Essential public health: theory and practice. Cambridge University Press.
3. Güven Tezcan S. (2017). Temel Epidemiyoloji, Ankara: Hipokrat Kitabevi.
4. Güler Ç., Akın L (2015). Halk Sağlığı Temel Bilgiler, Haccettepe Üniversitesi Yayınları , Ankara
5. Kramer A., Kretzschmar M., Krickeberg K.(2010) Modern Infectious Disease Epidemiology. Springer

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Mesleki uygulamaların temeli olan kuram ve modelleri bilir. 2 2 3 2 3
2) Hemşirelik değerleri ve etik ilkelere uygun davranır. 1 1 3 3 3
3) Hemşirelik rollerine uygun beceriler sergiler. 2 2 3 3 3
4) Hemşirelik bakım sürecini etkin kullanır ve bakımda kanıta dayalı uygulamalara yer verir. 2 2 3 3 3
5) Hemşirelik uygulamaları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. 1 1 3 3 3
6) Bilişim ve bakım teknolojilerini kullanır. 2 1 2 3 3
7) Bilimsel araştırma, proje ve inovasyona yönelik çalışmaların en az birinde yer alır. 1 2 2 2 1
8) Birey, aile ve toplumun sağlığının korunması, geliştirilmesi ve sürdürülmesi uygulamalarında etkin rol alır. 3 3 3 3 3
9) Disiplin içi ve disiplinler arası ekip iş birliği içerisinde çalışır. 3 1 3 3 2
10) Birey, aile, toplum ve meslektaşları ile etkili iletişim kurar. 3 2 3 3 2
11) Hemşirelik uygulamalarında eleştirel düşünme ve sorun çözme yaklaşımını kullanır. 3 2 3 3 3
12) Hemşireliğe yönelik çalışma alanlarında liderlik becerilerini kullanır. 3 3 3 3 3
13) En az bir yabancı dili kullanarak etkili iletişim kurar ve alanındaki gelişmeleri izler. 2 1 1 1 1
14) Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyerek mesleki gelişimini sürdürür. 3 3 3 3 3

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Pratik Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Bütünleme Pratik % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Katılım % 0
Tartışma % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 28
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası 7 7
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) 14 14
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 7 7
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 14 14
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 72
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 2