HEMŞIRELIK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HEM102
Ders İsmi: Hemşirelik Esasları-Uygulamalı Ders (Kd-UD)
Ders Yarıyılı: 2. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
4 8 10 10
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Öğr. Gör. Feride SARUHAN AKGÜN

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Hemşirelik esasları dersinin amacı, Öğrencinin hemşireliğin temel felsefesini ve sağlık sistemi içinde hemşirenin rolünü ve öğrenci hemşire olarak kendi rolünü kavramasına yardımcı olmak, hemşirelik bakımında öğrencinin bilimsel, bütüncü ve etik yaklaşımla birey, aile ve toplum sağlığını geliştirme, koruma ve iyileştirmeye yönelik hemşirelik rollerine ilişkin bilgi , tutum, beceri kazanması ve geliştirmesini sağlamaktır.
Dersin Hedefi: 1.Hemşireliğin temel kavramları ve hemşirelikte profesyonelleşmeyi bilir.
2.Yaşam Aktivitelerine Dayalı Hemşirelik Modeli’ ni bilir ve hemşirelik süreci ile ilişkisini kavrar.
3.Kişisel Temizlik ve Giyinme, Vücut Sıcaklığının Kontrolü, Solunum, Beslenme, Boşaltım, Uyku ve Dinlenme, Cinselliği İfade Etme, Ölüm Aktiviteleri, Oral ve Parenteral İlaç Uygulamaları kapsamında yer alan hemşirelik becerilerini bilir, uygular ve mesleki uygulamalarında kullanır.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Hemşirelik / sağlık bakımında temel kuram, kavram, ilke ve yöntemlere ilişkin bilgileri öğrenir. Hemşirelik uygulamalarına ilişkin etik kuralları ve hemşirelikte profesyonel değerleri benimser.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Bireyin sağlık bakım ortamına kabulunden eve gönderilmesine kadar olan süreçte temel hemşirelik uygulamalarını gerçekleştirir. Yaşam modeline dayalı hemşirelik modeli doğrultusunda sağlıklı/hasta bireyin bakım sürecini gerçekleştirir.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Yaşam modeline dayalı hemşirelik modeli doğrultusunda sağlıklı/hasta bireyin bakım sürecini gerçekleştirir.
  2) Hemşirelik bakımı verirken problem çözme ve planlı bakım verme yeteneğini kazanır.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Derse giriş, Yaşam Aktiviteleri Modeli
2) Hemşirelik süreci I: veri toplama ve değerlendirme (yaşam belirtilerinin ölçülmesi), hemşirelik tanısı
3) Hemşirelik süreci II: planlama, uygulama ve değerlendirme/iletişim etkinliği
4) Güvenli ortam: hasta güvenliği ve enfeksiyon kontrolü
5) Kişisel hijyen ve giyinme (sıcak-soğuk uygulama)
6) Hareket Gereksinimi
7) İlaç uygulaması I
8) ARA SINAV
9) İlaç Uygulaması II (İnfüzyonlar)
10) Solunum Gereksinimi
11) Gastrointestinal (Beslenme Gereksinimi)
12) Boşaltım Gereksinimi (idrar ve bağırsak)
13) Uyku ve dinlenme, Ölüm ve Ölmekte Olan Hastanın Bakımı
14) Beden imajı ve cinsellik
15) FİNAL
Diğer Kaynaklar: 1.Akçay Ay Fatma ,Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler, Nobel Tıp Kitapevi, Mart 2022, 8. Baskı
2.Hemşirelik Tanıları El Kitabı - 2022- Nobel Tıp Kitabevleri
3.Göz Fügen , Erkan Medine ,Uyurdağ Nermin, İnvaziv Girişimler ve Hemşirelik Uygulamaları, Nobel Tıp Kitapevi, Temmuz 2013, 1. Baskı
4.ATABEK Aştı, Türkinaz, KARADAĞ Ayişe. Hemşirelik Esasları, Hemşirelik bilim ve sanatı. Akademi Basın ve Yayıncılık, Şubat 2012, İstanbul
5.Craven, R, F., Hirnle, C, J.: Fundamentals of Nursing. Human Health and Function. Lippincott. Fourth Edition.(2003) Taylor, C., Lillis, C., Lemone, P.: Fundamentals of Nursing. Lippincott Company, Philadelphia, Second edition (2007)

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Hemşireliğin temel alanının gerektirdiği ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir
2) Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür
3) Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
4) Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır.
5) Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar
6) Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler.
7) Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır
8) Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir.
9) Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar.
10) Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası toplantı ve eğitimlere katılır.
11) Sağlık ekibinin üyesi olarak disiplinler arası işbirliği yapar.
12) Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar
13) Toplumsal değerler ve yasal düzenlemelere uygun davranır
14) Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
15) Bütüncül Sağlık Bakım Felsefesine inanır

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar % 0
Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 0
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 0
Toplam % 0