HEMŞIRELIK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HEM206
Ders İsmi: Hemşirelikte İletişim Becerileri
Ders Yarıyılı: 4. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 2
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Gör. Çağlar Şimşek

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Sağlık ve hastalıkta birey ve ailenin gereksinimlerini dikkate alarak, insana özgü yaşantılara duyarlılık hisseden, hastalığa ve duruma yönelik tepkileri anlamlandırabilen, empati yapabilen ve danışmanlık verebilen hemşireler yetiştirmektir.
Dersin Hedefi: İletişimin insan ilişkilerindeki önemini kavrayarak, kişisel ve mesleki yaşamında başarılı, üretken, mutlu ve doyumlu olabilmesi için gerekli ilke, yöntem ve tekniklerle istenilen davranışları geliştirebilmeleri ve hemşirelik uygulamalarında kullanabilmeleridir.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) 1 Birey ve ailenin hastalık durumuna tepkilerini ve gereksinimlerini tanılayabilme 2 Temel iletişim becerilerini kullanarak ve insana özgü duyarlılıkla başedilmesi güç iletişim durumlarını yönetebilme 3 Yönetilmesi güç iletişim durumları ile karşılaştığında kendi bilişlerinin ve gereksinimlerinin farkında olma 4 Terapötik iletişim, yardım becerileri ve danışmanlık ilkelerine uygun olarak birey ve ailenin gereksinimlerini karşılayabilme 5 Birey ve ailenin yaşadığı sıkıntılı durumlara yardım etmekten anlam bulma
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) 1 Birey ve ailenin hastalık durumuna tepkilerini ve gereksinimlerini tanılayabilme 2 Temel iletişim becerilerini kullanarak ve insana özgü duyarlılıkla başedilmesi güç iletişim durumlarını yönetebilme 3 Yönetilmesi güç iletişim durumları ile karşılaştığında kendi bilişlerinin ve gereksinimlerinin farkında olma 4 Terapötik iletişim, yardım becerileri ve danışmanlık ilkelerine uygun olarak birey ve ailenin gereksinimlerini karşılayabilme 5 Birey ve ailenin yaşadığı sıkıntılı durumlara yardım etmekten anlam bulma
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) 1 Birey ve ailenin hastalık durumuna tepkilerini ve gereksinimlerini tanılayabilme 2 Temel iletişim becerilerini kullanarak ve insana özgü duyarlılıkla başedilmesi güç iletişim durumlarını yönetebilme 3 Yönetilmesi güç iletişim durumları ile karşılaştığında kendi bilişlerinin ve gereksinimlerinin farkında olma 4 Terapötik iletişim, yardım becerileri ve danışmanlık ilkelerine uygun olarak birey ve ailenin gereksinimlerini karşılayabilme 5 Birey ve ailenin yaşadığı sıkıntılı durumlara yardım etmekten anlam bulma

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Derse Giriş - Dersin Amaç ve Hedeflerinin Açıklanması.
2) İletişim Kavramı ve İletişimi Etkileyen Faktörler - Geribildirim
3) İletişim Türleri ve Şekilleri
4) Algı/Önyargı, Empati, Sempati
5) Hemşire Hasta iletişimi, Terapotik İletişim
6) Görüşme teknikleri / Anamnez alma Teknikleri
7) Çocuk, Aile İletişimi
8) Ağlayan /Anksiyeteli bireye yaklaşım
9) Öfkeli bireye yaklaşım ve baş etme stratejileri
10) Tedaviyi reddeden hastaya yaklaşım ve yasal bilgilendirme
11) Özel durumu olan bireylerle iletişim
12) Terminal Dönem ve Yasa hazırlık sürecinde İletişim
13) Vaka/Film Tartışması- Role Play
14) Vaka/Film Tartışması- Role Play
Diğer Kaynaklar: 1. Arnold, E.C., Underman Boggs, K. (2016) Interpersonal relationship: professional communication skills for nurses. Elsevier, USA.
2. Kocaman, N. (2010) Sağlık bakım profesyonelleri ve hasta iletişimi. Klinik Beceriler: Sağlığın Değerlendirilmesi, Hasta Bakım ve Takibi. 161-195.
3. Üstün,B., Akgün,E., Partlak,N., (2005). Hemşirelikte İletişim Becerileri Öğretimi, Okullar Yayınevi, İzmir
4. Sheldon, F.K., Foust, J. (2013). Communication for nurses: talking with patients. Jones & Barlet company. USA
5. Riley, J.B., (2012). Communication in Nursing. Elsevier, Mosby, USA.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Hemşireliğin temel alanının gerektirdiği ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir 3 3 3
2) Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür 3 3 3
3) Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. 3 3 3
4) Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. 3 3 3
5) Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar 3 3 3
6) Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler. 3 3 3
7) Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır 3 3 3
8) Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. 3 3 3
9) Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar. 3 3 3
10) Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası toplantı ve eğitimlere katılır. 3 2 2
11) Sağlık ekibinin üyesi olarak disiplinler arası işbirliği yapar. 3 2 3
12) Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar
13) Toplumsal değerler ve yasal düzenlemelere uygun davranır
14) Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
15) Bütüncül Sağlık Bakım Felsefesine inanır

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 13 26
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 13
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası 13 13
Rol Oynama + Dramatize Etme 14 14
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) 14 14
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma
ARA SINAV (Vize)
Genel Sınava Hazırlanma 13 13
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 94
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 3