HEMŞIRELIK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HEM203
Ders İsmi: Hemşirelikte Farmakoloji
Ders Yarıyılı: 3. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Öğr. Gör. Reyhan ÖZÇELİK

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Farmakolojide genel terimleri, farmakoloji terminolojisi ve ilaçlar hakkında bilginin kavranması
Dersin Hedefi: Hasta üzerinde kullanılan ilaçları bilme ve hastaya güvenle uygulayabilme
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Hemşirelikte kullanılan ilaçlar hakkında uygulamalı bilgilere sahip olabilme
  2) Heşirelikte kullanılan ilave ilaçlar hakkında uygulamalı bilgilere sahip olabilme
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Hemşirelikte kullanılan ilaçları güvenle kullanabilme
  2) Hemşirelikte kullanılan ilaçların hasta üzerinde oluşturduğu etkileri ve yan etkileri tanıyabilme
  3) Hemşirelikte kullanılan ilaçların hasta üzerinde oluşturduğu olumsuz etkilere yönelik çözüm önerileri geliştirebilme
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Hemşirelikte kullanılan ilaçlar konusunda karşılaşılan sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme
  2) Hemşirelikte kullanılan ilaç uygulamalarına ilişkin etik değerlere sahip olabilme

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Farmakolojiye giriş, Farmasötik şekiller ve İlaç uygulama yolları
2) Genel Farmakoloji I (İlaçların emilimi ve İlaçların dağılımı)
3) Genel Farmakoloji II (İlaçların metabolizması ve İlaçların atılımı
4) Genel Farmakoloji III (Farmakodinamik kavramlar: İlaçların etki mekanizmaları, İlaçların etkisini değiştiren faktörler, İlaç etkileşmeleri)
5) Otonom Sinir Sistemi I (Parasempatik Sistem, parasempatomimetik ve parasempatolitik İlaçlar)
6) Otonom Sinir Sistemi II (Sempatik Sistem, sempatomimetik ve sempatolitik İlaçlar)
7) Kardiyovasküler Sistem Farmakolojisi
8) Kardiyovasküler Sistem Farmakolojisi
9) Endokrin Sistem Farmakolojisi
10) Santral Sinir Sistemi Farmakolojisi
11) Gastrointestinal ve Solunum Sistem Farmakolojisi
12) Antibakteriyel ve diğer Kemoterapötik Ajanlar
13) İlaç doz hesaplama yöntemleri ve hesaplama örnekleri
14) Konuların Gözden Geçirilmesi ve Tekrar
Diğer Kaynaklar: Kayaalp, O.S., 2013, Klinik Farmakolojinin Esasları, Pelikan Kitabevi                     Tusdata, 2020,Klinisyen Vaka Soruları Farmakolojisi, Tusdata Yayınevi
Whalen K., 2015, Lippincott Illustrated Reviews Farmakoloji, Nobel Tıp Yayınevi

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

Program Kazanımları
1) Hemşireliğin temel alanının gerektirdiği ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir 2 2 2 2 1 1 1
2) Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür 2 2
3) Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. 2 2 3
4) Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. 3 2
5) Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar
6) Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler. 3
7) Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır 2 2
8) Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir.
9) Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar.
10) Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası toplantı ve eğitimlere katılır.
11) Sağlık ekibinin üyesi olarak disiplinler arası işbirliği yapar.
12) Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar
13) Toplumsal değerler ve yasal düzenlemelere uygun davranır
14) Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. 3
15) Bütüncül Sağlık Bakım Felsefesine inanır

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar % 0
Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 0
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 0
Toplam % 0

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 13 26
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması 7 21
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) 5 15
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 5 15
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 6 18
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 97
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 3