KLINIK PSIKOLOJI (TEZLI) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | KPS505 | ||||||||
Ders İsmi: | Psikofarmakoloji | ||||||||
Ders Yarıyılı: | 1. Yarıyıl / Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | Yok | ||||||||
Dersin Türü: | Alan İçi Seçmeli | ||||||||
Dersin Düzeyi: |
|
||||||||
Dersi Veren(ler): | Dr.Öğr.Üyesi Anıl GÜNDÜZ - Dr.Öğr.Üyesi Erkal ERZİNCAN |
Dersin Amacı: | Bu dersin sonunda öğrenciler; Psikofarmakolojinin temel ilkelerini öğrenir. Farklı maddelerin sinir sistemi üzerindeki etkileri hakkında bilgi sahibi olur.Farklı maddelerin duygu, düşünce, davranış ve algı üzerindeki etkilerini öğrenir.Farklı türdeki maddeler ve nörotransmiterler arasındaki etkileşimi öğrenir. Bağımlılık yapıcı maddeler hakkında bilgi sahibi olur. |
Dersin Hedefi: | Tedavide ekip ilişkisini kavratmak, psikiyatrik hastalıklarda uygulanan ilaç tedavisi- beyin etkileşimi, ilaç kullanımı ile ortaya çıkabilecek yan etkileri psikolojik değerlendirme ve tedavi sürecinde kullanmak hedeflenmiştir. |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) 1- Psikofarmakolojinin temel ilkelerini öğrenir.
2-Farklı maddelerin sinir sistemi üzerindeki etkileri hakkında bilgi sahibidir.
3-Bağımlılık yapıcı maddeler hakkında bilgi sahibidir.
|
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) 1-Hastalık etkisine aracılık eden kimyasal nörotransmisyon mekanizmalarını tartışır.
2-Duygudurum bozukluklarının tedavisinde kullanılan ilaçların psikofarmakolojisini tartışır.
3-Anksiyete bozukluklarının tedavisinde kullanılan ilaçların psikofarmakolojisini tartışır.
4-Psikotik bozuklukların tedavisinde kullanılan ilaçların psikofarmakolojisini tartışır.
5-Bellek ve dikkat bozukluklarının tedavisinde kullanılan ilaçların psikofarmakojisini tartışır..
6-Kötüye kullanılan ilaçların psikofarmakolojisini tartışır.
7-Cinsel işlev bozuklukları ve tedavisinde kullanılan ilaçların psikofarmakolojisini tartışır.
|
||
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) 1-Psikiyatrist yönlendirmesi yapar.
2-İlaçların etki mekanizmalarını bilir.
3-İlaç kullanımı konusunda farkındalık yaratır.
4-İlaç kullanımının danışan üzerindeki olası etkilerinin farkındadır.
|
Hafta | Konu | ||
1) | Kimyasal nörotransmisyonunu ilkeleri | ||
2) | İlaç etkisinin hedefleri olarak reseptörler ve enzimler - Tek bir reseptörün organizasyonu - İyon kanalları - Transport taşıyıcıları, aktif transport pompaları - İkinci haberci sistemleri - İyon regülasyonu - Gen regülasyonu - İlaç etki bölgeleri olarak reseptörler - İlaç etki bölgeleri olarak enzimler | ||
3) | Hastalık etkilerinin aracısı olarak kimyasal nörotransmisyon - Nörobiyoloji - Sinaptik nörotransmisyon, duygusal bozukluklara nasıl aracılık eder. - Moleküler nörobiyoloji ve psikiyatrik bozukluklar - Nöronal plastisite ve psikiyatrik bozukluklar - Nörotransmisyon yokluğu ve anormal nörotransmisyonun beyin sağlığına zararları. | ||
4) | Duygudurum bozukluklarının tanımı ve depresresyonun biyolojik temeli | ||
5) | Depresyon tedavisinde kullanılan ilaçların ve psikofarmakolojisi | ||
6) | Bipolar bozukluk tedavisinde kullanılan lityum ve diğer ilaçların psikofarmakolojisi | ||
7) | Anksiyete tanımı ve anksiyetenin biyolojik temelleri | ||
8) | Anksiyete tedavisinde kullanılan ilaçlar ve psikofarmakolojisi | ||
9) | Obsesif kompulsif bozuklu, panik bozukluk ve fobik bozukluk temelleri ve tedavilerinde kullanılan ilaçlar ve psikofarmakolojisi | ||
10) | Psikotik bozukluk ve Şizofreninin biyolojik temelleri | ||
11) | Antipsikotik ilaçlar ve farmakolojisi | ||
12) | Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğunun temelleri ve tedavisinde kullanılan ilaçların farmakolojisi | ||
13) | Bellek bozuklukları , kolinerjik nörotransmisyon üzerine etkileri ve Alzheimer hastalığı tedavisinde kullanılan ilaçların farmakolojisi | ||
14) | Kötüye kullanılan ilaçların (kokain, amfetamin, fensiklidin, esrar, kannabinoidler, nikotin, opiyatlar, alkol) psikofarmakolojisi - Cinsel işlevle ilişkili psikofarmakoloji | ||
|
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
|||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||||
1) Klinik Psikoloji alanına dair temel kuramsal bilgilere sahip olmak. | ||||||||||||||||
2) Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar. | ||||||||||||||||
3) Klinik psikoloji alanında en güncel bilgilere nasıl ulaşacağını bilir, literatürü tarayabilir. | ||||||||||||||||
4) Klinik psikoloji alanında yürüttüğü çalışmalarda etik prensipleri benimsemek. | ||||||||||||||||
5) Sosyal ve Davranış Bilimlerinde temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere sahiptir. | ||||||||||||||||
6) Klinik psikoloji ile ilgili edindiği bilgileri analiz edebilir, yorumlayabilir. | ||||||||||||||||
7) Klinik psikoloji alanında edindiği bilgiler ile farklı disiplinlerin bağlantısını kurabilir. | ||||||||||||||||
8) Klinik psikoloji alanında karşılaştığı herhangi bir soruna bireysel olarak veya ekip içinde çözüm önerileri getirebilmek. | ||||||||||||||||
9) Klinik psikoloji alanında bir çalışma yürütebilir ve çalışma esnasında ortaya çıkan sorunlara çözüm önerileri getirebilir. | ||||||||||||||||
10) Klinik psikoloji alanında edindiği bilgilerin güncel olup olmadığını takip eder. | ||||||||||||||||
11) Klinik psikoloji alanında ortaya çıkan yeni terapi yöntemlerini takip eder, edindiği bilgileri sorgular. | ||||||||||||||||
12) Klinik psikoloji alanındaki uluslararası yayınları takip eder. | ||||||||||||||||
13) Klinik psikoloji alanı ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri, yazılı ve sözlü olarak aktarır. | ||||||||||||||||
14) Alanla ilgili bilgi ve uygulamaları, sosyal sorumluluk yaklaşımı çerçevesinde proje ve etkinliklere dönüştürür. | ||||||||||||||||
15) Klinik psikoloji alanındaki uygulamalarda etik prensiplere uygun hareket eder. | ||||||||||||||||
16) Klinik psikoloji alanında süpervizyon sürecini tamamlamak ve uygulamadaki etik sorumlulukların farkında olmak. |
Soru-Cevap | |
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi | |
Laboratuvar | |
Sayısal Problem Çözme | |
Alan çalışması | |
Grup Çalışması / Ödevi | |
Bireysel Ödev | |
WEB Tabanlı Öğrenme | |
Staj | |
Yerinde Uygulama | |
Proje Hazırlama | |
Rapor Yazma | |
Seminer | |
Süpervizyon | |
Sosyal Faaliyet | |
Mesleki Faaliyet | |
Mesleki Gezi | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) | |
Okuma | |
Tez Hazırlama | |
Arazi Çalışması | |
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri | |
Diğer | |
Logbook | |
Röportaj ve sözlü görüşme | |
Araştırma | |
Film izleme | |
Kaynakça oluşturma | |
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme | |
Fotoğraf çekimi | |
Eskiz çizimi | |
Harita üzerinde işaretleme | |
Harita okuma | |
Doku örneği alma | |
Malzeme arşivi oluşturma | |
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | % 0 | |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Uygulama Sınavı | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | % 0 | |
Sunum | % 0 | |
Projeler | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Alan Çalışması | % 0 | |
Makale Kritik | % 0 | |
Makale Yazma | % 0 | |
Modül Grup Çalışması | % 0 | |
Beyin Fırtınası | % 0 | |
Rol Oynama + Dramatize Etme | % 0 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışma | % 0 | |
Ön Çalışma, Pekiştirme | % 0 | |
Uygulama Tekrarı vb. | % 0 | |
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) | % 0 | |
Proje Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Rapor Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Sözlü Sınav | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Kanaat Notu | % 0 | |
Kurul-Committee | % 0 | |
Yazma Ödev Dosyası | % 0 | |
Portfolyo | % 0 | |
Take-Home Sınav | % 0 | |
Seyir Defteri | % 0 | |
Tartışma | % 0 | |
Katılım | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Süresi | 14 | 42 |
Laboratuvar | ||
Uygulama | ||
Uygulama Sınavı | ||
Derse Özgü Staj | ||
Alan Çalışması | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | ||
Makale Kritik | ||
Makale Yazma | ||
Modül Grup Çalışması | 14 | 42 |
Beyin Fırtınası | 14 | 42 |
Rol Oynama + Dramatize Etme | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) | ||
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) | ||
Proje Hazırlama + Sunma | ||
Rapor Hazırlama + Sunma | 8 | 24 |
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınavlara Hazırlanma | 5 | 12 |
ARA SINAV (Vize) | 1 | 1 |
Genel Sınava Hazırlanma | 6 | 15 |
GENEL SINAV (Final) | 1 | 2 |
Katılım | ||
Tartışma | ||
Portfolyo | ||
Take-Home Sınav | ||
Seyir Defteri | ||
Toplam İş Yükü | 180 | |
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) | 6 |