İŞLETME | |||||
---|---|---|---|---|---|
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | IKU-Z-218 | ||||||||
Ders İsmi: | Kültürlerarası Farklılıkların Yönetimi | ||||||||
Ders Yarıyılı: | 2. Yarıyıl / Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | Yok | ||||||||
Dersin Türü: | Üniversite Seçmeli | ||||||||
Dersin Düzeyi: |
|
||||||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Tuğçe Uraler |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, öğrencilerin küresel ve çok kültürlü ortamlarda etkili iletişim kurabilme, iş birliği yapabilme ve kültürel çeşitliliği yönetebilme becerilerini geliştirmelerini sağlamaktır. Öğrenciler, kültürel zekâ (CQ), duygusal zekâ (EQ) ve etik liderlik gibi temel kavramları öğrenerek farklı kültürel değer sistemleri arasında köprü kurmayı, çatışmaları yönetmeyi ve kapsayıcı stratejiler geliştirmeyi öğreneceklerdir. Ayrıca, bireysel sorumluluk ve mesleki etik çerçevesinde, farklılıkları avantaja dönüştürme yaklaşımıyla karar verme yetkinlikleri kazandırılması hedeflenmektedir. |
Dersin Hedefi: | Bu dersin hedefi, öğrencilerin farklı kültürel bağlamlarda etkili bir şekilde çalışabilme becerisi kazanmalarını sağlamaktır. Ders kapsamında öğrenciler, kültürlerarası iletişim stratejilerini değerlendirme, kültürel çeşitliliği yönetme, önyargıları ve stereotipleri analiz etme, ve çok kültürlü ortamlarda etik ve kapsayıcı kararlar alma konusunda yetkinlik kazanacaklardır. Öğrencilerin, kültürel farkındalık düzeylerini artırarak değişken kültürel yapıların sunduğu fırsatları yönetimsel avantajlara dönüştürmeleri hedeflenmektedir. |
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Bilgi (Knowledge)
- Öğrenci, kültür kuramlarının temel kavramlarını (örneğin Hofstede, Trompenaars, Hall) tanımlar ve karşılaştırır.
- Kültürlerarası farklılıkların iletişim, liderlik ve organizasyonel davranış üzerindeki etkilerini teorik çerçevede açıklar.
- Kültürel zekâ (CQ), duygusal zekâ (EQ) ve etik liderlik gibi kuramsal yaklaşımları analiz eder.
Beceri (Skills)
- Farklı kültürlere ait değer sistemlerini analiz ederek etkili iletişim ve etkileşim stratejileri geliştirir.
- Kültürler arası çatışmaları yönetmek için uygun çözüm ve müzakere tekniklerini uygular.
- Kültürel stereotipleri, önyargıları ve ayrımcılık biçimlerini değerlendirerek alternatif kapsayıcı yaklaşımlar üretir.
Yetkinlik (Competences)
- Çok kültürlü ortamlarda etik kararlar alarak bireysel ve sosyal sorumluluk bilinciyle hareket eder.
- Küresel iş ortamlarında liderlik becerilerini kültürel farkındalık temelinde kullanır.
- Yaşam boyu öğrenme yaklaşımıyla farklı kültürel yapıların sunduğu olanakları profesyonel gelişimi için değerlendirir.
|
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Bilgi (Cognitive Domain)
- Öğrenci, kültürel farklılıkların toplumsal ve örgütsel bağlamlardaki etkilerini açıklar.
- Kültürlerarası iletişim kuramlarını analiz ederek çeşitli yaklaşımları karşılaştırır.
- Kültürel stereotiplerin ve önyargıların oluşum süreçlerini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
- Kültürel çeşitliliği etkili şekilde yönetmeye yönelik stratejik modelleri sınıflandırır.
🛠️ Beceri (Practical Application)
- Gerçek yaşam senaryolarına dayalı olarak kültürlerarası çatışma çözüm tekniklerini uygular.
- Simülasyonlar veya vaka analizleri yoluyla kapsayıcı iletişim stratejileri geliştirir.
- Kültürel farklılıkları göz önünde bulundurarak bir iş ortamında etik karar verme sürecini kurgular.
- Kültürel zekâ bileşenlerini liderlik uygulamalarına entegre eder ve bu uygulamaları değerlendirir.
|
||
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Yetkinlik (Autonomy and Responsibility)
- Öğrenci, kültürler arası farklılıkların yönetimine yönelik kendi öğrenme hedeflerini belirler ve bu hedeflere ulaşmak için uygun kaynakları bağımsız şekilde kullanır.
- Kültürel çatışmalara ilişkin durumları analiz ederken etik ve profesyonel sorumluluk çerçevesinde kararlar alır.
- Çok kültürlü çalışma gruplarında aktif rol alarak farklı bakış açılarını sentezlemeye yönelik iş birliğine dayalı çözümler geliştirir.
- Küresel iş ortamlarında karşılaşılan kültürel zorluklara yönelik bireysel sorumluluk bilinciyle stratejik öneriler üretir.
- Yaşam boyu öğrenme perspektifiyle kültürel çeşitlilikten doğan fırsatları bireysel gelişimi ve liderlik kapasitesiyle ilişkilendirir.
|
||
2) Yetkinlik (Learning Competence)
- Öğrenci, kültürler arası etkileşimle ilgili alanlardaki güncel bilgi kaynaklarını belirleyerek eleştirel biçimde değerlendirir.
- Kendi öğrenme stratejilerini kültürel farklılıkları yönetme alanında geliştirme ve uygulama becerisi gösterir.
- Kültürel çeşitliliğin etkileri üzerine yaşam boyu öğrenme yaklaşımıyla araştırmalar yapar ve bu bilgileri uygulamaya aktarır.
- Kültürler arası iletişimde karşılaştığı sorunları çözmek üzere yeni bilgiler üretir ve mevcut yöntemleri yeniden yapılandırır.
- Kendi öğrenme süreçlerini gözden geçirerek çok kültürlü ortamlarda gelişim alanlarını belirler ve bu doğrultuda bireysel ilerleme sağlar.
|
||
3) İletişim ve Sosyal Yetkinlik (Communication and Social Competence)
- Öğrenci, farklı kültürel arka plana sahip bireylerle açık, saygılı ve etkili iletişim kurar.
- Kültürler arası ekip çalışmalarında aktif rol alarak iş birliğine dayalı yaklaşımlar geliştirir.
- Sosyal etkileşimlerde empatik dinleme, doğru geri bildirim verme ve kültürel duyarlılık sergileme yetkinliği gösterir.
- Kültürel çeşitliliği sosyal bütünleşmeyi destekleyen bir değer olarak yorumlar ve bu doğrultuda kapsayıcı iletişim stratejileri önerir.
- Farklı kültürlerin sosyal normlarını dikkate alarak sürdürülebilir ilişkiler kurar ve yönlendirici katkılar sağlar.
|
||
4) Yetkinlik (Field-Specific Competence)
- Öğrenci, kendi uzmanlık alanında kültürler arası iletişimin dinamiklerini tanımlar ve alana özgü uygulamalarla ilişkilendirir.
- Uluslararası ve çok kültürlü profesyonel ortamlarda kültürel duyarlılıkla hareket ederek alan bilgisini etkin biçimde kullanır.
- Kültürel çeşitliliğin yönetimine dair stratejileri, kendi alanındaki iş süreçlerine entegre eder.
- Alanına özgü etik ilkeleri, kültürel bağlamda değerlendirerek kapsayıcı karar alma süreçleri geliştirir.
- Kültürler arası etkileşimde karşılaşılan sorunlara, kendi uzmanlık alanının araçlarıyla çözüm önerileri sunar.
|
Hafta | Konu | ||
1) | Kültür ve Kültürler Arası Farklılıkların Kavramsal Çerçevesi | ||
2) | Kültürel Kuramlar ve Modeller | ||
3) | Kültürler Arası İletişim: Temel İlkeler | ||
4) | Kültürel Zekâ (CQ) ve Duygusal Zekâ (EQ) Yaklaşımları | ||
5) | Önyargılar, Stereotipler ve Ayrımcılık Biçimleri | ||
6) | Kültürel Çeşitlilik ve Kapsayıcı Yaklaşımlar | ||
7) | Kültürler Arası Çatışmalar: Nedenleri ve Çözüm Teknikleri | ||
8) | Etik Liderlik ve Kültürel Perspektifler | ||
9) | Kültürler Arası Takım Dinamikleri | ||
10) | Uluslararası ve Çok Kültürlü İş Ortamlarında Uygulamalar | ||
11) | Türkiye’de İş Kültürünün Analizi ve Temel Karakteristikleri | ||
12) | Yönetim Anlayışında Kültürler Arası Farklılıklar: Küresel İş Dünyasında Çeşitlilik ve Stratejiler | ||
13) | Asya ve Uzak Doğu Ülkelerinde Toplumsal ve Organizasyonel Kültür | ||
14) | Kültürler Arası Farklılıkların Yönetiminde Kullanılan Stratejiler | ||
|
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||||||
1) Temel finansman ilkelerine ve kurallarına, analitik finans araçlarına ve finans fonksiyonunun işletmenin fonksiyonel yapısı içerisindeki önemine ilişkin bilgi birikimine sahip olur. | |||||||||||||||||||
2) İşletmenin stratejik amaçları doğrultusunda çalışanlara liderlik yapılarak onların güdülenmesine ve üretimin koordine edilmesine yönelik yönetimin temel ilkelerini kavrar. | |||||||||||||||||||
3) İş yaşamında bulunan insanlar arasında var olan biçimsel ve biçimsel olmayan ilişkilerin doğasını anlar. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||
4) Finansal ve yönetsel muhasebe araçları ve teknikleri konusunda uygulanabilir bilgi birikimine sahip olur. | |||||||||||||||||||
5) İş ve ticaret kanunları tarafından çerçevelenen Türk hukuk sistemine ilişkin uygulamaya dönük bilgi birikimine sahip olur. | |||||||||||||||||||
6) Bir işletmeyi tüm fonksiyonel birimleri açısından değerlendirir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||
7) Karşılaşabileceği vakaları analiz eder. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||
8) İşletmede karşılaştığı sorunlara çözümler üretir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||
9) Bir işletmede veya herhangi bir bölümüyle ilgili alınacak kararlarda matematiksel ve analitik düşüncesini kullanarak sayısal verileri işler ve anlamlı hale getirir. | |||||||||||||||||||
10) Ulusal ve uluslararası boyutlarda sosyal, ekonomik ve hukuki yapıların ve değişimlerin işletme ve ekonomi üzerindeki etkilerini analiz eder. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||
11) Mevcut iş çevresi içerisinde ürün ve/veya hizmetlerin başarılı bir şekilde pazarlanmasına, fiyatlandırılmasına, dağıtımına ve müşteri memnuniyetine yönelik pazarlama stratejileri geliştirir. | |||||||||||||||||||
12) Profesyonel iş yaşamında etkili olabilmek için gerekli olan liderlik ve karar alma becerilerini geliştirir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||
13) Bilgi işlem araçlarını amacına uygun şekilde organize eder. | |||||||||||||||||||
14) Yaşam boyu öğrenme isteği ve gelişme yeteneğine sahip olur. | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | |||||||||||||
15) Disiplin içi ve disiplinler arası boyutlarda bireysel ve takım halinde çalışma yapar. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||
16) İşletmecilik ile ilgili güncel ve gelişen eğilimleri mesleki İngilizce yeterliliğine sahip olarak takip eder. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||
17) İşletme alanındaki güncel haber ve vakaları bilir, takip eder. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||
18) İşletme ve ticaret alanındaki hukuki gelişmeleri ve yenilikleri bilir. | |||||||||||||||||||
19) Profesyonel boyuttaki işe alım ve kendini geliştirmeyle ilgili yeniliklerden haberdar olur. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Soru-Cevap | |
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi | |
Laboratuvar | |
Sayısal Problem Çözme | |
Alan çalışması | |
Grup Çalışması / Ödevi | |
Bireysel Ödev | |
WEB Tabanlı Öğrenme | |
Staj | |
Yerinde Uygulama | |
Proje Hazırlama | |
Rapor Yazma | |
Seminer | |
Süpervizyon | |
Sosyal Faaliyet | |
Mesleki Faaliyet | |
Mesleki Gezi | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) | |
Okuma | |
Tez Hazırlama | |
Arazi Çalışması | |
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri | |
Diğer | |
Logbook | |
Röportaj ve sözlü görüşme | |
Araştırma | |
Film izleme | |
Kaynakça oluşturma | |
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme | |
Fotoğraf çekimi | |
Eskiz çizimi | |
Harita üzerinde işaretleme | |
Harita okuma | |
Doku örneği alma | |
Malzeme arşivi oluşturma | |
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | % 0 | |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Uygulama Sınavı | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | % 0 | |
Sunum | % 0 | |
Projeler | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Alan Çalışması | % 0 | |
Makale Kritik | % 0 | |
Makale Yazma | % 0 | |
Modül Grup Çalışması | % 0 | |
Beyin Fırtınası | % 0 | |
Rol Oynama + Dramatize Etme | % 0 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışma | % 0 | |
Ön Çalışma, Pekiştirme | % 0 | |
Uygulama Tekrarı vb. | % 0 | |
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) | % 0 | |
Proje Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Rapor Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Sözlü Sınav | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Pratik Final | % 0 | |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Bütünleme Pratik | % 0 | |
Kanaat Notu | % 0 | |
Kurul-Committee | % 0 | |
Yazma Ödev Dosyası | % 0 | |
Portfolyo | % 0 | |
Take-Home Sınav | % 0 | |
Seyir Defteri | % 0 | |
Katılım | % 0 | |
Tartışma | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Süresi | ||
Laboratuvar | ||
Uygulama | ||
Uygulama Sınavı | ||
Derse Özgü Staj | ||
Alan Çalışması | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | ||
Makale Kritik | ||
Makale Yazma | ||
Modül Grup Çalışması | ||
Beyin Fırtınası | 14 | 14 |
Rol Oynama + Dramatize Etme | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) | ||
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) | ||
Proje Hazırlama + Sunma | ||
Rapor Hazırlama + Sunma | ||
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınavlara Hazırlanma | 14 | 14 |
ARA SINAV (Vize) | 1 | 1 |
Genel Sınava Hazırlanma | 14 | 14 |
GENEL SINAV (Final) | 1 | 1 |
Katılım | ||
Tartışma | ||
Portfolyo | ||
Take-Home Sınav | ||
Seyir Defteri | ||
Toplam İş Yükü | 44 | |
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) | 1 |