İŞLETME
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: IKU-Z-218
Ders İsmi: Kültürlerarası Farklılıkların Yönetimi
Ders Yarıyılı: 2. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
1 0 1 1
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Dr. Tuğçe Uraler

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilerin küresel ve çok kültürlü ortamlarda etkili iletişim kurabilme, iş birliği yapabilme ve kültürel çeşitliliği yönetebilme becerilerini geliştirmelerini sağlamaktır. Öğrenciler, kültürel zekâ (CQ), duygusal zekâ (EQ) ve etik liderlik gibi temel kavramları öğrenerek farklı kültürel değer sistemleri arasında köprü kurmayı, çatışmaları yönetmeyi ve kapsayıcı stratejiler geliştirmeyi öğreneceklerdir. Ayrıca, bireysel sorumluluk ve mesleki etik çerçevesinde, farklılıkları avantaja dönüştürme yaklaşımıyla karar verme yetkinlikleri kazandırılması hedeflenmektedir.


Dersin Hedefi: Bu dersin hedefi, öğrencilerin farklı kültürel bağlamlarda etkili bir şekilde çalışabilme becerisi kazanmalarını sağlamaktır. Ders kapsamında öğrenciler, kültürlerarası iletişim stratejilerini değerlendirme, kültürel çeşitliliği yönetme, önyargıları ve stereotipleri analiz etme, ve çok kültürlü ortamlarda etik ve kapsayıcı kararlar alma konusunda yetkinlik kazanacaklardır. Öğrencilerin, kültürel farkındalık düzeylerini artırarak değişken kültürel yapıların sunduğu fırsatları yönetimsel avantajlara dönüştürmeleri hedeflenmektedir.

Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Bilgi (Knowledge) - Öğrenci, kültür kuramlarının temel kavramlarını (örneğin Hofstede, Trompenaars, Hall) tanımlar ve karşılaştırır. - Kültürlerarası farklılıkların iletişim, liderlik ve organizasyonel davranış üzerindeki etkilerini teorik çerçevede açıklar. - Kültürel zekâ (CQ), duygusal zekâ (EQ) ve etik liderlik gibi kuramsal yaklaşımları analiz eder. Beceri (Skills) - Farklı kültürlere ait değer sistemlerini analiz ederek etkili iletişim ve etkileşim stratejileri geliştirir. - Kültürler arası çatışmaları yönetmek için uygun çözüm ve müzakere tekniklerini uygular. - Kültürel stereotipleri, önyargıları ve ayrımcılık biçimlerini değerlendirerek alternatif kapsayıcı yaklaşımlar üretir. Yetkinlik (Competences) - Çok kültürlü ortamlarda etik kararlar alarak bireysel ve sosyal sorumluluk bilinciyle hareket eder. - Küresel iş ortamlarında liderlik becerilerini kültürel farkındalık temelinde kullanır. - Yaşam boyu öğrenme yaklaşımıyla farklı kültürel yapıların sunduğu olanakları profesyonel gelişimi için değerlendirir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Bilgi (Cognitive Domain) - Öğrenci, kültürel farklılıkların toplumsal ve örgütsel bağlamlardaki etkilerini açıklar. - Kültürlerarası iletişim kuramlarını analiz ederek çeşitli yaklaşımları karşılaştırır. - Kültürel stereotiplerin ve önyargıların oluşum süreçlerini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. - Kültürel çeşitliliği etkili şekilde yönetmeye yönelik stratejik modelleri sınıflandırır. 🛠️ Beceri (Practical Application) - Gerçek yaşam senaryolarına dayalı olarak kültürlerarası çatışma çözüm tekniklerini uygular. - Simülasyonlar veya vaka analizleri yoluyla kapsayıcı iletişim stratejileri geliştirir. - Kültürel farklılıkları göz önünde bulundurarak bir iş ortamında etik karar verme sürecini kurgular. - Kültürel zekâ bileşenlerini liderlik uygulamalarına entegre eder ve bu uygulamaları değerlendirir.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Yetkinlik (Autonomy and Responsibility) - Öğrenci, kültürler arası farklılıkların yönetimine yönelik kendi öğrenme hedeflerini belirler ve bu hedeflere ulaşmak için uygun kaynakları bağımsız şekilde kullanır. - Kültürel çatışmalara ilişkin durumları analiz ederken etik ve profesyonel sorumluluk çerçevesinde kararlar alır. - Çok kültürlü çalışma gruplarında aktif rol alarak farklı bakış açılarını sentezlemeye yönelik iş birliğine dayalı çözümler geliştirir. - Küresel iş ortamlarında karşılaşılan kültürel zorluklara yönelik bireysel sorumluluk bilinciyle stratejik öneriler üretir. - Yaşam boyu öğrenme perspektifiyle kültürel çeşitlilikten doğan fırsatları bireysel gelişimi ve liderlik kapasitesiyle ilişkilendirir.
  2) Yetkinlik (Learning Competence) - Öğrenci, kültürler arası etkileşimle ilgili alanlardaki güncel bilgi kaynaklarını belirleyerek eleştirel biçimde değerlendirir. - Kendi öğrenme stratejilerini kültürel farklılıkları yönetme alanında geliştirme ve uygulama becerisi gösterir. - Kültürel çeşitliliğin etkileri üzerine yaşam boyu öğrenme yaklaşımıyla araştırmalar yapar ve bu bilgileri uygulamaya aktarır. - Kültürler arası iletişimde karşılaştığı sorunları çözmek üzere yeni bilgiler üretir ve mevcut yöntemleri yeniden yapılandırır. - Kendi öğrenme süreçlerini gözden geçirerek çok kültürlü ortamlarda gelişim alanlarını belirler ve bu doğrultuda bireysel ilerleme sağlar.
  3) İletişim ve Sosyal Yetkinlik (Communication and Social Competence) - Öğrenci, farklı kültürel arka plana sahip bireylerle açık, saygılı ve etkili iletişim kurar. - Kültürler arası ekip çalışmalarında aktif rol alarak iş birliğine dayalı yaklaşımlar geliştirir. - Sosyal etkileşimlerde empatik dinleme, doğru geri bildirim verme ve kültürel duyarlılık sergileme yetkinliği gösterir. - Kültürel çeşitliliği sosyal bütünleşmeyi destekleyen bir değer olarak yorumlar ve bu doğrultuda kapsayıcı iletişim stratejileri önerir. - Farklı kültürlerin sosyal normlarını dikkate alarak sürdürülebilir ilişkiler kurar ve yönlendirici katkılar sağlar.
  4) Yetkinlik (Field-Specific Competence) - Öğrenci, kendi uzmanlık alanında kültürler arası iletişimin dinamiklerini tanımlar ve alana özgü uygulamalarla ilişkilendirir. - Uluslararası ve çok kültürlü profesyonel ortamlarda kültürel duyarlılıkla hareket ederek alan bilgisini etkin biçimde kullanır. - Kültürel çeşitliliğin yönetimine dair stratejileri, kendi alanındaki iş süreçlerine entegre eder. - Alanına özgü etik ilkeleri, kültürel bağlamda değerlendirerek kapsayıcı karar alma süreçleri geliştirir. - Kültürler arası etkileşimde karşılaşılan sorunlara, kendi uzmanlık alanının araçlarıyla çözüm önerileri sunar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Kültür ve Kültürler Arası Farklılıkların Kavramsal Çerçevesi
2) Kültürel Kuramlar ve Modeller
3) Kültürler Arası İletişim: Temel İlkeler
4) Kültürel Zekâ (CQ) ve Duygusal Zekâ (EQ) Yaklaşımları
5) Önyargılar, Stereotipler ve Ayrımcılık Biçimleri
6) Kültürel Çeşitlilik ve Kapsayıcı Yaklaşımlar
7) Kültürler Arası Çatışmalar: Nedenleri ve Çözüm Teknikleri
8) Etik Liderlik ve Kültürel Perspektifler
9) Kültürler Arası Takım Dinamikleri
10) Uluslararası ve Çok Kültürlü İş Ortamlarında Uygulamalar
11) Türkiye’de İş Kültürünün Analizi ve Temel Karakteristikleri
12) Yönetim Anlayışında Kültürler Arası Farklılıklar: Küresel İş Dünyasında Çeşitlilik ve Stratejiler
13) Asya ve Uzak Doğu Ülkelerinde Toplumsal ve Organizasyonel Kültür
14) Kültürler Arası Farklılıkların Yönetiminde Kullanılan Stratejiler
Diğer Kaynaklar: T. Acuner, T. İlhan, “21. Yüzyılda Yönetim Anlayışı ve Türk Yöneticilerin Bakış Açısı”, 10.
Ulusal Yönetim Organizasyon Kongresi Bildiri Kitabı, İstanbul, 23–25 Mayıs 2002, ss. 11, 12.
2001 yılı itibariyle İstanbul Sanayi Odasına kayıtlı olarak Türkiye’de faaliyet gösteren ilk 500 büyük firmada yapılan araştırma sonucunda Türk yönetim kültüründe yaşanan dönüşüme ilişkin değerlendirmeler yapılmıştır.

C. Aldemir, Y. Arbak, Ö. Özmen, U. Çakar, A. Porsuk, “Türkiye’de İşgörme Anlayışı: Tarihsel
Bir İkilem”, (23–25 Mayıs 2002), 10. Ulusal Yönetim Organizasyon Kongresi Bildiri Kitabı, İstanbul, ss. 20–24.

S. Köse, A. Ünal, “Türk Yönetim Kültürü Tarihi Açısından Çağdaş Türk İşletmelerinde Yönetim Değerleri”, 12. Yönetim ve Organizasyon Yönetim Kongresi Bildiriler, 2004, s.11.

Öğüt, A., Kocabacak, A. (2007). Küreselleşme Sürecinde Türk İş Kültüründe Yaşanan Dönüşümün Boyutları. Türkiyat Araştırmaları Dergisi.

Sargut, A.S. (2023). Kültürler Arası Farklılaşma ve Yönetim. İmge Kitabevi

Hofstede, G., Hofstede, G. J., & Minkov, M. (2010). Cultures and organizations: Software of the mind, third edition (3rd ed.). McGraw-Hill Professional.

Hofstede, G. (2001), Culture’s Consequences: Comparing Values, Behaviors, Institutions, and Organizations Across Nations, 2nd ed. Sage, Thousand Oaks, CA.

Paçacı, M., Erdemir, A. (2020). Kültür Boyutları Modeli Perspektifinden Türk Yönetim Kritiği. Atlas Journal

Barutçugil, İ. (2011). Kültürler Arası Yönetim. İstanbul: Kariyer Yayıncılık.

Silverthorne, C.P. (2005). Organizational Psychology in Cross-Cultural Perspective. New York: New York University Press




Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Temel finansman ilkelerine ve kurallarına, analitik finans araçlarına ve finans fonksiyonunun işletmenin fonksiyonel yapısı içerisindeki önemine ilişkin bilgi birikimine sahip olur.
2) İşletmenin stratejik amaçları doğrultusunda çalışanlara liderlik yapılarak onların güdülenmesine ve üretimin koordine edilmesine yönelik yönetimin temel ilkelerini kavrar.
3) İş yaşamında bulunan insanlar arasında var olan biçimsel ve biçimsel olmayan ilişkilerin doğasını anlar. 3 3 3 3 3 3
4) Finansal ve yönetsel muhasebe araçları ve teknikleri konusunda uygulanabilir bilgi birikimine sahip olur.
5) İş ve ticaret kanunları tarafından çerçevelenen Türk hukuk sistemine ilişkin uygulamaya dönük bilgi birikimine sahip olur.
6) Bir işletmeyi tüm fonksiyonel birimleri açısından değerlendirir. 3 3 3 3 3 3
7) Karşılaşabileceği vakaları analiz eder. 3 3 3 3 3 3
8) İşletmede karşılaştığı sorunlara çözümler üretir. 3 3 3 3 3 3
9) Bir işletmede veya herhangi bir bölümüyle ilgili alınacak kararlarda matematiksel ve analitik düşüncesini kullanarak sayısal verileri işler ve anlamlı hale getirir.
10) Ulusal ve uluslararası boyutlarda sosyal, ekonomik ve hukuki yapıların ve değişimlerin işletme ve ekonomi üzerindeki etkilerini analiz eder. 3 3 3 3 3 3
11) Mevcut iş çevresi içerisinde ürün ve/veya hizmetlerin başarılı bir şekilde pazarlanmasına, fiyatlandırılmasına, dağıtımına ve müşteri memnuniyetine yönelik pazarlama stratejileri geliştirir.
12) Profesyonel iş yaşamında etkili olabilmek için gerekli olan liderlik ve karar alma becerilerini geliştirir. 3 3 3 3 3 3
13) Bilgi işlem araçlarını amacına uygun şekilde organize eder.
14) Yaşam boyu öğrenme isteği ve gelişme yeteneğine sahip olur. 3 3 3 2 3 3
15) Disiplin içi ve disiplinler arası boyutlarda bireysel ve takım halinde çalışma yapar. 3 3 3 3 3 3
16) İşletmecilik ile ilgili güncel ve gelişen eğilimleri mesleki İngilizce yeterliliğine sahip olarak takip eder. 3 3 3 3 3 3
17) İşletme alanındaki güncel haber ve vakaları bilir, takip eder. 3 3 3 3 3 3
18) İşletme ve ticaret alanındaki hukuki gelişmeleri ve yenilikleri bilir.
19) Profesyonel boyuttaki işe alım ve kendini geliştirmeyle ilgili yeniliklerden haberdar olur. 3 3 3 3 3 3

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Pratik Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Bütünleme Pratik % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Katılım % 0
Tartışma % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası 14 14
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 14 14
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 14 14
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 44
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 1