İŞLETME
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: IKU-I-316
Ders İsmi: Türkiye'de Bağcılık ve Şarap Kültürü
Ders Yarıyılı: 4. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Alan Dışı Seçmeli
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Dilek Ceyhan

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, öğrencilerin Türkiye’de bağcılık ve şarap kültürünü tarihsel, coğrafi, ekonomik ve kültürel yönleriyle tanımalarını amaçlar. Ders kapsamında bağcılığın temelleri, üzüm çeşitleri, şarap üretim süreçleri ve Türkiye’de şarapçılığın gelişimi ele alınacaktır.

Öğrenciler;
Türkiye’de bağcılığın tarihçesini ve coğrafi dağılımını açıklayabilir.
Şarap üretim süreçlerini ve temel şarap türlerini ayırt edebilir.
Türkiye’nin üzüm çeşitleri ve şarapçılık bölgeleri hakkında bilgi sahibi olur.
Şarap tadımı ve eşleştirme prensiplerini öğrenir.
Bağcılığın ekonomi ve turizmle ilişkisini kavrar.
Dersin Hedefi: Bu ders, öğrencilerin Türkiye’de bağcılık ve şarap kültürünü tarihsel, coğrafi, ekonomik ve kültürel yönleriyle tanımalarını amaçlar. Ders kapsamında bağcılığın temelleri, üzüm çeşitleri, şarap üretim süreçleri ve Türkiye’de şarapçılığın gelişimi ele alınacaktır.

Öğrenciler;
Türkiye’de bağcılığın tarihçesini ve coğrafi dağılımını açıklayabilir.
Şarap üretim süreçlerini ve temel şarap türlerini ayırt edebilir.
Türkiye’nin üzüm çeşitleri ve şarapçılık bölgeleri hakkında bilgi sahibi olur.
Şarap tadımı ve eşleştirme prensiplerini öğrenir.
Bağcılığın ekonomi ve turizmle ilişkisini kavrar.
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Türkiye’de bağcılığın tarihsel gelişimini ve kültürel önemini açıklar. Bağcılık ve şarapçılığın temel kavramlarını ve terminolojisini tanımlar.
  2) Türkiye’nin bağcılık bölgelerini ve bu bölgelerde yetiştirilen üzüm çeşitlerini karşılaştırır.
  3) Şarap üretim sürecinin aşamalarını (hasat, fermantasyon, olgunlaştırma ve şişeleme) detaylandırır.
  4) Şarap türleri ve özellikleri hakkında bilgi sahibi olur ve sek, dömisek, tatlı, beyaz, roze ve kırmızı şarapları ayırt eder.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Bağcılığın ekolojik, iklimsel ve toprak yapısı açısından şarap kalitesine etkilerini analiz eder.
  2) Şarap tadımı ve duyusal analiz tekniklerini öğrenerek tat, koku ve doku açısından değerlendirme yapar.
  3) Şarap ve yemek eşleştirme prensiplerini analiz ederek doğru eşleşmeleri önerir.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Bağcılık ve şarap üretimi ile ilgili güncel mevzuat ve etik kurallar hakkında bilgi sahibi olur.
  2) Türkiye’de şarap turizmi ve şarapçılıkla ilgili işletmelerin sektördeki rolünü inceler.
  3) Yerel ve küresel şarap endüstrisini takip ederek, Türkiye’nin şarap sektöründeki yerini analiz eder.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Bağcılık ve Şarap Kültürüne Genel Bakış
2) Türkiye’de Bağcılığın Tarihi
3) Bağcılıkta Temel Kavramlar
4) Türkiye’nin Üzüm Çeşitleri ve Bağ Bölgeleri
5) Şarap Üretim Süreci I: Hasat ve Fermantasyon
6) Şarap Üretim Süreci II: Olgunlaştırma ve Şişeleme
7) Türkiye’de Şarap Üreticileri ve Pazar Dinamikleri
8) Ara Sınav
9) Şarap Türleri ve Temel Özellikleri
10) Şarap Tadımı: Duyusal Analiz Teknikleri
11) Yemek ve Şarap Eşleştirme Prensipleri
12) Şarap Kültürü, Etik ve Yasalar
13) Bağcılık, Şarap Turizmi ve Ekonomi
14) Genel Değerlendirme
Diğer Kaynaklar: Robinson, J., & Harding, J. (2015). The Oxford companion to wine (4th ed.). Oxford University Press.

Johnson, H., & Robinson, J. (2019). The world atlas of wine (8th ed.). Mitchell Beazley.

Ağaoğlu, Sabit (1999). Bilimsel Ve Uygulamalı Bağcılık. Kavaklıdere Eğitim Yayınları.

Patrick E. McGovern (2009). Ancient Wine: The Search for the Origins of Viniculture.

Robinson, J., Harding, J., & Vouillamoz, J. (2012). Wine Grapes: A Complete Guide to 1,368 Vine Varieties, Including Their Origins and Flavours.

Clarke, O. (2015). Essential Wine Tasting: The Complete Practical Winetasting Course.

Semerci, A. (2015). Türkiye Bağcılığının Genel Durumu.

Hall, C. M., Sharples, L., Cambourne, B., & Macionis, N. (Eds.). (2000). Wine Tourism Around the World: Development, Management and Markets.

Gündoğan, G. ve Yankı, M. (2021). Türkiye Önoturizm Rehberi.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Program Kazanımları
1) Temel finansman ilkelerine ve kurallarına, analitik finans araçlarına ve finans fonksiyonunun işletmenin fonksiyonel yapısı içerisindeki önemine ilişkin bilgi birikimine sahip olur.
2) İşletmenin stratejik amaçları doğrultusunda çalışanlara liderlik yapılarak onların güdülenmesine ve üretimin koordine edilmesine yönelik yönetimin temel ilkelerini kavrar.
3) İş yaşamında bulunan insanlar arasında var olan biçimsel ve biçimsel olmayan ilişkilerin doğasını anlar.
4) Finansal ve yönetsel muhasebe araçları ve teknikleri konusunda uygulanabilir bilgi birikimine sahip olur.
5) İş ve ticaret kanunları tarafından çerçevelenen Türk hukuk sistemine ilişkin uygulamaya dönük bilgi birikimine sahip olur.
6) Bir işletmeyi tüm fonksiyonel birimleri açısından değerlendirir.
7) Karşılaşabileceği vakaları analiz eder.
8) İşletmede karşılaştığı sorunlara çözümler üretir.
9) Bir işletmede veya herhangi bir bölümüyle ilgili alınacak kararlarda matematiksel ve analitik düşüncesini kullanarak sayısal verileri işler ve anlamlı hale getirir.
10) Ulusal ve uluslararası boyutlarda sosyal, ekonomik ve hukuki yapıların ve değişimlerin işletme ve ekonomi üzerindeki etkilerini analiz eder.
11) Mevcut iş çevresi içerisinde ürün ve/veya hizmetlerin başarılı bir şekilde pazarlanmasına, fiyatlandırılmasına, dağıtımına ve müşteri memnuniyetine yönelik pazarlama stratejileri geliştirir.
12) Profesyonel iş yaşamında etkili olabilmek için gerekli olan liderlik ve karar alma becerilerini geliştirir.
13) Bilgi işlem araçlarını amacına uygun şekilde organize eder.
14) Yaşam boyu öğrenme isteği ve gelişme yeteneğine sahip olur.
15) Disiplin içi ve disiplinler arası boyutlarda bireysel ve takım halinde çalışma yapar.
16) İşletmecilik ile ilgili güncel ve gelişen eğilimleri mesleki İngilizce yeterliliğine sahip olarak takip eder.
17) İşletme alanındaki güncel haber ve vakaları bilir, takip eder.
18) İşletme ve ticaret alanındaki hukuki gelişmeleri ve yenilikleri bilir.
19) Profesyonel boyuttaki işe alım ve kendini geliştirmeyle ilgili yeniliklerden haberdar olur.

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 13 26
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 1 2
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 1 2
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 32
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 1