İŞLETME
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: IKU-Y-222
Ders İsmi: Mekan ve İnsan
Ders Yarıyılı: 1. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
1 0 1 1
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Dr. Osman ŞİMŞEK

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Ders Amacı:
Bu dersin amacı, mekânın insan ve toplum üzerindeki etkilerini anlamak ve bu iki kavram arasındaki ilişkiyi incelemek üzerine kuruludur. Aşağıda, genel bir çerçeve sunulmuştur, ancak dersin içeriği ve odak noktaları öğretim programına göre değişebilir.
Dersin Amaçları:
1. Mekân-İnsan İlişkisinin Anlaşılması: Dersin temel amacı, mekânın insanlar üzerindeki psikolojik, sosyolojik ve kültürel etkilerini incelemektir. Mekânların bireylerin kimliklerine, toplumsal örüntülerine ve sosyal etkileşimler üzerindeki rollerine odaklanır.
2. Fiziksel ve Sosyal Mekân Dinamiklerinin İncelenmesi: Mekânın fiziksel yapısının (örneğin, şehir planlaması, mimari) ve sosyal boyutlarının (örneğin, kamusal alanlar, mahalleler) bireylerin davranışlarını ve toplumsal yapıları nasıl etkilediği tartışılır.
3. Mekânın inşası ve Kullanım Bilincinin Geliştirilmesi: Mekânın inşasında kullanılan unsurlar ve stratejilere yönelik bireyin bilinç kazanması hedeflenir. Özellikle kamusal alanın inşasındaki dinamikler ele alınır.
4. Kültürel ve Tarihsel Perspektiften Mekânın İncelenmesi: Mekânın tarihsel ve kültürel gelişimi ele alınarak, farklı dönemlerde ve farklı kültürlerde mekânın nasıl algılandığı ve kullanıldığına dair bir anlayış kazandırmak amaçlanır.
Dersin Hedefi: Dersin Hedefleri:
1. Analitik Düşünme Becerisi Kazandırmak: Mekânın bireyler ve toplumlar üzerindeki etkilerini analiz edebilme becerisi kazandırmak.
2. Çevresel ve Sosyal Farkındalık Geliştirmek: Öğrencilere, çevresel ve sosyal sorunlar karşısında mekânın rolünü anlama ve bu konularda farkındalık geliştirme becerisi kazandırmak.
3. Mekânsal Problemleri Çözme Becerisi: Öğrencilerin, çeşitli mekânsal problemlere (örneğin, kentsel planlama sorunları, kamusal alanların kullanımı) yaratıcı ve işlevsel çözümler geliştirmesini sağlamak.
4. Tasarım Süreçlerine Katılımı Teşvik Etmek: Öğrencilere, mekân tasarımı ve düzenlenmesi süreçlerinde aktif rol alma becerisi kazandırmak, farklı mekânlar için uygun tasarım ve çözüm önerileri sunabilme yetkinliği kazandırmak.
5. Disiplinlerarası Yaklaşımı Teşvik Etmek: Dersin hedeflerinden biri, mimarlık, sosyoloji, şehir planlama gibi disiplinlerin kesişim noktasında düşünebilmeyi teşvik ederek, öğrencilere geniş bir bakış açısı kazandırmaktır.
Bu dersin sonunda, öğrenciler mekân ve insan arasındaki karşılıklı ilişkinin kamusal ve gündelik yaşama etkilerini derinlemesine anlayabilecek, farklı mekânlar için sosyal, kültürel ve fiziksel boyutları göz önünde bulundurarak analiz yapabilecek yetkinliğe sahip olabilecekler.
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) 1. Teorik Dersler ve Okumalar • Yol: Haftalık dersler ve akademik makalelerle desteklenen okumalar, öğrencilere mekân ve insan ilişkisine dair temel teorik bilgi sağlar. Bu kaynaklar, konunun sosyolojik, psikolojik ve kültürel boyutlarını anlamalarına yardımcı olur. • Kazanım: Öğrenciler, mekânsal kavramları, mekâna dair tarihsel ve teorik perspektifleri derinlemesine anlar.
  2) 2. Tartışma ve Grup Çalışmaları • Yol: Sınıf içi tartışmalar ve grup çalışmaları, öğrencilerin farklı bakış açılarını paylaşmalarını ve konuları eleştirel bir şekilde analiz etmelerini sağlar. • Kazanım: Öğrenciler, farklı mekân anlayışlarını eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirerek sorun çözme becerileri geliştirir.
  3) 3. Yerinde Gözlem ve Analiz Çalışmaları • Yol: Mekânsal deneyimlerin anlaşılması için aktarılan mekâna dair gözlemler ve saha çalışmalarıyla, öğrenciler çevrelerini analiz eder ve öğrendiklerini gerçek dünyadaki örneklerle karşılaştırırlar. • Kazanım: Öğrenciler, mekânları yerinde gözlemleyerek, teorik bilgilerini pratikte kullanma becerisi kazanır. Mekânsal farkındalık ve eleştirel düşünme yetenekleri gelişir.
  4) 4. Disiplinler Arası Öğrenme • Yol: Öğrencilere, dönem boyunca mekân ve insan ilişkisine dair aktarılacak olan disiplinler arası kuram ve bilgilerin aktarılması, mekâna dair alternatif ve yaratıcı çözümler sunmaya katkı sunar. • Kazanım: Öğrenciler, mekânsal problemlere yönelik yaratıcı çözüm önerileri geliştirebilir ve bu süreçte eleştirel düşünme becerilerini geliştirir.
  5) 5. Dijital Mekân ve Simülasyonlar • Yol: Dijital gelişmelere paralel olarak inşa edilen dijital mekânların analizi ve olanakları tartışalacaktır. • Kazanım: Öğrenciler, dijital mekânın aktif kullanımına ve bu mekânın inşasına etki eden unsurlara dair bilinç ve beceri geliştirme.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) 1. Hafta: Giriş ve Temel Kavramlar • Konu: Mekân ve insan ilişkisine giriş. Mekân, çevre ve insan arasındaki temel etkileşimler. • Amaç: Dersin genel tanıtımı, temel kavramlar (mekân, yer, çevre) ve dersin ana hedeflerinin sunulması.
2) 2. Hafta: Mekânın Sosyolojik ve Psikolojik Boyutları • Konu: Mekânın birey ve topluluklar üzerindeki sosyolojik ve psikolojik etkileri. • Amaç: Mekânın insanlar üzerinde nasıl algılandığını ve toplumsal yapıları nasıl etkilediğini anlamak.
3) 3. Hafta: Mekânın Tarihsel Gelişimi • Konu: Farklı dönemlerde mekân kavramının nasıl evrildiği, tarihsel süreçte mekân ve toplumsal ilişkiler. • Amaç: Mekânın tarih boyunca insanlar üzerindeki etkisinin anlaşılması.
4) 4. Hafta: Şehir Planlama ve Kentleşme Süreci • Konu: Şehir planlaması, kentleşme ve mekânın insan yaşamını nasıl şekillendirdiği. • Amaç: Kentsel mekânın insan davranışları üzerindeki etkilerini incelemek.
5) 5. Hafta: Mekânsal Adalet ve Erişim • Konu: Mekânsal adalet, sosyal eşitsizlikler ve farklı toplulukların mekânlara erişim sorunları. • Amaç: Mekânsal adalet kavramının anlaşılması ve mekânsal eşitsizliklerin topluma etkisi.
6) 6. Hafta: Kamusal Mekânlar ve Toplumsal Etkileşim • Konu: Kamusal mekânlar, meydanlar, parklar ve bu alanların toplumsal etkileşimdeki rolü. • Amaç: Kamusal mekânların sosyal hayat üzerindeki etkisini anlamak.
7) 7. Hafta: Mekân Tasarımı ve Kültürel Faktörler • Konu: Farklı kültürlerin mekânları nasıl şekillendirdiği, kültürel farklılıkların mekân üzerindeki etkisi. • Amaç: Mekânın kültürel boyutlarını incelemek ve tasarımda kültürel faktörlerin rolünü anlamak.
8) 8. Hafta: Mekânın Algılanması ve Deneyimlenmesi • Konu: İnsanların mekânları nasıl algıladığı ve deneyimlediği üzerine psikolojik yaklaşımlar. • Amaç: Mekânsal algı ve insanın çevresel farkındalığı üzerine bir anlayış geliştirmek.
9) 9. Hafta: Mekânda Sosyal Davranışlar • Konu: Mekânın sosyal davranışlar üzerindeki etkisi, kalabalıklar ve bireysel davranışlar. • Amaç: Mekânın insan davranışlarına nasıl şekil verdiğini analiz etmek.
10) 10. Hafta: Mekânsal Planlama ve Sürdürülebilirlik • Konu: Mekân tasarımında sürdürülebilirlik, ekolojik faktörler ve çevresel etki. • Amaç: Sürdürülebilir mekânların nasıl tasarlanması gerektiğini anlamak.
11) 11. Hafta: Dijital Teknolojiler ve Mekân • Konu: Dijitalleşme ve yeni teknolojilerin mekân tasarımına ve kullanımına etkisi. • Amaç: Dijital teknolojilerin mekânsal deneyimi nasıl değiştirdiğini keşfetmek.
12) 12. Hafta: Mekânsal Problemler ve Çözüm Önerileri • Konu: Kentsel dönüşüm, mekânsal planlamadaki sorunlar ve çözüm yaklaşımları. • Amaç: Mekânsal problemlere yönelik yaratıcı çözüm önerileri geliştirmek.
13) 13. Hafta: Mekân ve Kimlik • Konu: Mekânın bireysel ve toplumsal kimlik üzerindeki etkisi. • Amaç: Mekân ve kimlik ilişkisini kültürel ve sosyal perspektiften incelemek.
14) 14. Hafta : Genel Değerlendirme • Dersin genel değerlendirmesi • Katılımcıların görüş ve önerileri
Diğer Kaynaklar: LEFEBVRE, H. (2016). Şehir Hakkı. İstanbul: Sel Yayıncılık.
URRY, J. (1999). Mekanları Tüketmek. İstanbul : Ayrıntı Yayınları.
HARVEY, D. (2003), Sosyal Adalet ve Şehir (çev. Mehmet Moralı), Metis Yayınları, İstanbul.
YIRTCI, H. (2005). Çağdaş Kapitalizmin Mekânsal Örgütlenmesi. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınlar. İstanbul
TUAN, Y., F. (1977). Space and Place: The Perspective of Experience. University of Minnesota Press.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Temel finansman ilkelerine ve kurallarına, analitik finans araçlarına ve finans fonksiyonunun işletmenin fonksiyonel yapısı içerisindeki önemine ilişkin bilgi birikimine sahip olur.
2) İşletmenin stratejik amaçları doğrultusunda çalışanlara liderlik yapılarak onların güdülenmesine ve üretimin koordine edilmesine yönelik yönetimin temel ilkelerini kavrar.
3) İş yaşamında bulunan insanlar arasında var olan biçimsel ve biçimsel olmayan ilişkilerin doğasını anlar.
4) Finansal ve yönetsel muhasebe araçları ve teknikleri konusunda uygulanabilir bilgi birikimine sahip olur.
5) İş ve ticaret kanunları tarafından çerçevelenen Türk hukuk sistemine ilişkin uygulamaya dönük bilgi birikimine sahip olur.
6) Bir işletmeyi tüm fonksiyonel birimleri açısından değerlendirir.
7) Karşılaşabileceği vakaları analiz eder.
8) İşletmede karşılaştığı sorunlara çözümler üretir.
9) Bir işletmede veya herhangi bir bölümüyle ilgili alınacak kararlarda matematiksel ve analitik düşüncesini kullanarak sayısal verileri işler ve anlamlı hale getirir.
10) Ulusal ve uluslararası boyutlarda sosyal, ekonomik ve hukuki yapıların ve değişimlerin işletme ve ekonomi üzerindeki etkilerini analiz eder.
11) Mevcut iş çevresi içerisinde ürün ve/veya hizmetlerin başarılı bir şekilde pazarlanmasına, fiyatlandırılmasına, dağıtımına ve müşteri memnuniyetine yönelik pazarlama stratejileri geliştirir.
12) Profesyonel iş yaşamında etkili olabilmek için gerekli olan liderlik ve karar alma becerilerini geliştirir.
13) Bilgi işlem araçlarını amacına uygun şekilde organize eder.
14) Yaşam boyu öğrenme isteği ve gelişme yeteneğine sahip olur.
15) Disiplin içi ve disiplinler arası boyutlarda bireysel ve takım halinde çalışma yapar.
16) İşletmecilik ile ilgili güncel ve gelişen eğilimleri mesleki İngilizce yeterliliğine sahip olarak takip eder.
17) İşletme alanındaki güncel haber ve vakaları bilir, takip eder.
18) İşletme ve ticaret alanındaki hukuki gelişmeleri ve yenilikleri bilir.
19) Profesyonel boyuttaki işe alım ve kendini geliştirmeyle ilgili yeniliklerden haberdar olur.

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 13 13
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) 13 13
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 7 7
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 14 14
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 49
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 1