İŞLETME
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: IKU-G-319
Ders İsmi: Dijital Ekonomi
Ders Yarıyılı: 6. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Alan Dışı Seçmeli
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Dr. Tuğçe Uraler

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilere dijital teknolojilerin ekonomi üzerindeki dönüştürücü etkilerini analiz etme yetkinliği kazandırmaktır. Öğrenciler, dijitalleşmenin iş modelleri, üretim süreçleri, tüketici davranışları, veri ekonomisi ve platform temelli piyasalar üzerindeki etkilerini anlayacaklardır. Ayrıca dijital ekonomi ile bağlantılı olarak ortaya çıkan yeni düzenleme ihtiyaçları, etik sorunlar ve sürdürülebilirlik tartışmaları da değerlendirilecektir. Ders, öğrencilere dijital çağın ekonomik dinamiklerini eleştirel bir bakışla değerlendirme ve çözüm üretme becerisi kazandırmayı hedeflemektedir.


Dersin Hedefi: Bu dersin hedefleri şunlardır:
- Öğrencilere dijital ekonominin temel ilkeleri ve küresel etkileri hakkında sağlam bir teorik altyapı kazandırmak.
- Dijitalleşmenin neden olduğu ekonomik dönüşümü, platform temelli piyasalar, algoritmik fiyatlama ve dijital emek gibi başlıklar çerçevesinde anlamalarını ve eleştirel şekilde değerlendirmelerini sağlamak.
- Veri, otomasyon ve bağlantılılık temelli ekonomik modelleri ve iş uygulamalarını analiz edebilme becerisi geliştirmek.
- Dijital ekonomi ile birlikte ortaya çıkan düzenleyici, etik ve toplumsal sorunlara yönelik farkındalık oluşturmak.
- Ekonomi, teknoloji, hukuk ve sosyal bilimleri bir arada ele alan disiplinler arası bir düşünme biçimini teşvik etmek.
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler: - Dijital ekonominin temel kavramlarını, teorik çerçevesini ve tarihsel gelişimini açıklar. - Dijitalleşmenin ekonomik modeller, üretim süreçleri ve iş yapış biçimleri üzerindeki etkilerini analiz eder. - Platform ekonomisi, veri temelli iş modelleri ve dijital emek gibi güncel dijital ekonomi fenomenlerini yorumlar. - Dijital pazar yapılarında fiyatlandırma, rekabet ve tüketici davranışlarını değerlendirir. - Yapay zekâ, blokzincir ve nesnelerin interneti gibi yeni teknolojilerin ekonomik etkilerini çözümler. - Dijital ekonomide ortaya çıkan etik, hukuki ve sosyal sorunlara yönelik eleştirel bakış geliştirir. - Politika yapıcılar, özel sektör ve kullanıcılar açısından dijital dönüşümün farklı etkilerini karşılaştırır. - Dijital ekonomiyle ilgili güncel gelişmeleri izleyerek yaşam boyu öğrenme motivasyonu gösterir. - Kendi alanıyla dijital teknolojiler arasında ilişki kurarak disiplinlerarası düşünme becerisi geliştirir. - Dijital ekonomi alanında akademik veya uygulamalı araştırma yürütmek için temel yöntem ve kaynakları kullanır.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler: Bilişsel Beceriler (Theoretical / Cognitive Skills): - Dijital ekonominin temel kavramlarını, tarihçesini ve kuramsal yaklaşımlarını tanımlar. - Dijitalleşmenin geleneksel ekonomik modeller üzerindeki etkilerini açıklar. - Platform ekonomisi, veri ekonomisi, algoritmik fiyatlama gibi güncel dijital uygulamaları analiz eder. - Dijital ekonominin hukuki, etik ve sosyal sonuçlarını eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. - Dijital ekonomi ile ilgili politikaları ve düzenlemeleri yorumlar ve karşılaştırır. 🛠️ Uygulamalı Beceriler (Applied / Practical Skills): - Dijital piyasaları analiz etmek için temel veri okuryazarlığı ve görselleştirme tekniklerini uygular. - Platform bazlı iş modellerine ilişkin örnek vaka analizleri gerçekleştirir. - Dijital teknolojilerin (ör. yapay zekâ, blokzincir) ekonomik etkilerini modelleyebilmek için temel yöntemleri kullanır. - Dijital girişimciliğe yönelik stratejiler geliştirir ve sunar. - Grup çalışmaları ve proje bazlı uygulamalarla dijital ekonomiye dair özgün çözüm önerileri geliştirir. Dilersen bu öğrenme çıktılarının İngilizce versiyonunu da ekleyebilirim ya da her çıktıyı TYYÇ (Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi) ile ilişkilendirecek bir yeterlilik matrisi oluşturabilirim. Sunum ya da Bologna ders bilgi paketi hazırlıyorsan birlikte tamamlayabiliriz 📘💻 - Dijital ekonominin temel kavramlarını, tarihçesini ve kuramsal yaklaşımlarını tanımlar. - Dijitalleşmenin geleneksel ekonomik modeller üzerindeki etkilerini açıklar. - Platform ekonomisi, veri ekonomisi, algoritmik fiyatlama gibi güncel dijital uygulamaları analiz eder. - Dijital ekonominin hukuki, etik ve sosyal sonuçlarını eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. - Dijital ekonomi ile ilgili politikaları ve düzenlemeleri yorumlar ve karşılaştırır. Uygulamalı Beceriler (Applied / Practical Skills): - Dijital piyasaları analiz etmek için temel veri okuryazarlığı ve görselleştirme tekniklerini uygular. - Platform bazlı iş modellerine ilişkin örnek vaka analizleri gerçekleştirir. - Dijital teknolojilerin (ör. yapay zekâ, blokzincir) ekonomik etkilerini modelleyebilmek için temel yöntemleri kullanır. - Dijital girişimciliğe yönelik stratejiler geliştirir ve sunar. - Grup çalışmaları ve proje bazlı uygulamalarla dijital ekonomiye dair özgün çözüm önerileri geliştirir.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler: - Bireysel olarak çalışarak dijital ekonomiye ilişkin güncel bir konuyu araştırır ve akademik kurallara uygun şekilde raporlar. - Grup içi sorumluluk üstlenerek proje tabanlı dijital ekonomi uygulamalarını planlar ve yürütür. - Dijital ekonomide karşılaşılan ekonomik, etik ve teknolojik sorunlara yönelik çözüm önerileri geliştirerek karar alma süreçlerinde sorumluluk alır. - Kendi öğrenme ihtiyaçlarını belirleyerek yaşam boyu öğrenme ilkeleri doğrultusunda bağımsız bilgi edinme becerisi gösterir. - Dijital ekonomiyle ilgili güncel gelişmeleri takip ederek bu bilgileri iş ya da akademik ortamlarda sorumluluk bilinciyle kullanır. - Dijital ekonomi temelli bir problem durumunda bireysel veya ekip halinde araştırma yapma sorumluluğunu üstlenir.
  2) Dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler: - Dijital ekonomi alanındaki hızlı değişimlere uyum sağlayarak sürekli öğrenmeye açık olduklarını gösterir. - Yeni dijital teknolojiler ve ekonomik eğilimler hakkında bilgi edinme yollarını araştırır ve öğrenme süreçlerini bağımsız olarak yönetir. - Dijital ekonomiyle ilgili disiplinlerarası kaynakları analiz ederek kendi öğrenme stratejilerini geliştirir. - Bilgi teknolojilerinin sunduğu olanaklardan yararlanarak öğrenme süreçlerini etkili biçimde planlar ve uygular. - Karmaşık dijital ekonomi konularında bilgi edinme sürecinde eleştirel düşünme ve çözüm üretme becerisi gösterir. - Yaşam boyu öğrenme ve mesleki gelişimin gerekliliğini içselleştirir.
  3) Dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler: - Dijital ekonomiyle ilgili kavramları, analizleri ve çözüm önerilerini sözlü ve yazılı olarak açık, tutarlı ve akademik bir dille ifade eder. - Dijital dönüşüm süreçlerinde paydaşlarla (kamu, özel sektör, STK) etkili iletişim kurar ve disiplinlerarası bir yaklaşımla iş birliği geliştirir. - Takım çalışmasına aktif biçimde katılarak ortak proje ve sunumlarda sorumluluk alır. - Dijital ekonomiye ilişkin sosyal etkileri değerlendirerek toplumsal farkındalık geliştirir. - Ulusal ve uluslararası ölçekte dijitalleşmenin yol açtığı ekonomik dönüşümlere eleştirel bir yaklaşımla katkı sunar. - Farklı kültürlerden ve disiplinlerden gelen bireylerle etkili iletişim kurarak çok kültürlü ortamlarda fikir alışverişinde bulunur.
  4) Dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler: - Dijital ekonomi alanındaki kuramsal bilgileri kendi uzmanlık alanında kullanır ve yeni bağlamlarda uygular. - Dijital dönüşümün sektörel, ekonomik ve toplumsal etkilerini değerlendirme konusunda alan bilgisine dayalı bütünsel bir bakış açısı geliştirir. - Dijital platformlar, veri temelli iş modelleri ve yeni ekonomik yapıların özelliklerini tanımlar ve karşılaştırır. - Dijital ekonomi ile ilgili temel yasal düzenlemeleri, etik kodları ve sektörel standartları uzmanlık düzeyinde yorumlar. - Dijital ekonomiye özgü sorunları alanındaki bilgileriyle analiz eder, çözüm önerileri geliştirir ve bu çözümleri uygulamaya aktarır. - Kendi uzmanlık alanını dijital ekonomi uygulamalarıyla ilişkilendirerek sektörel yenilikleri izler ve yorumlar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Dijital Ekonomiye Giriş: Kavramlar, Tarihçe ve Kapsam
2) Dijitalleşme ve Ekonomik Dönüşüm: Küresel Eğilimler ve İtici Güçler
3) Platform Ekonomisi: İş Modelleri, Ağ Etkileri ve Piyasa Dinamikleri
4) Veri Ekonomisi: Büyük Veri, Değer Zincirleri ve Mülkiyet Sorunları
5) Algoritmik Fiyatlama ve Yapay Zekâ Tabanlı Karar Alma
6) GIG Ekonomisi ve Dijital Emek Piyasaları
7) Blokzincir Teknolojisi ve Kripto Paraların Ekonomik Bağlamı
8) Dijital Altyapılar ve Bağlantılılık Ekonomisi
9) Bilgi Teknolojisi ve Dijital Ekonomi: Yeni Dünya Düzeninde Dönüşüm
10) Tedarik Zinciri Yönetimi ve Kurumsal Kaynak Planlama
11) Dijital Girişimcilik ve İnovasyon Ekosistemleri
12) Dijital Ekonomide Etik, Mahremiyet ve Siber Güvenlik
13) Dijitalleşmenin Sosyoekonomik Etkileri: Eşitsizlik ve Kapsayıcılık
14) Gelecek Yönelimleri: Yeşil Dijital Ekonomi, Yapay Zekâ Yönetişimi ve Sürdürülebilirlik
Diğer Kaynaklar: 1-The Digital Economy, Tim Jordan, 2020
2-Dijital Ekonomi: Blokzinciri ve Finansal Sistem, Gonca Atıcı, 2023, Nobel Yayıncılık
3-Dijital Ekonomi ve Yeni Çalışma Biçimleri, 2020, Özgür Hakan Çavuş, Makale
4-Özbay, R. D., & Yılmaz Genç, S. (2023). Dijital Ekonomi: Sistematik Bir Literatür Araştırması. JOEEP: Journal of Emerging Economies and Policy, 8(2), 606-618.
5-Karaçor, Z.; Güvenek, B. & Karadoğan, E. (2020). “Ekonominin Değişen Maskesi: Dijital Ekonomi”, Journal Of Social, Humanities and Administrative Sciences, 6(34):2140-2149.
Çavuş, Ö.H., (2020). Dijital Ekonomiler ve Yeni Çalışma Biçimleri. Yönetim ve Çalışma Dergisi.
European Commission. (2010). A strategy for smart, sustainable and inclusive growth
Park, J., Jun, S., Kim, J.Y. (2022). Methodology for Data Analysis of Digital Transformation (Version 1). United Nations ESCAP, Information and Communications Technology and Disaster Risk Reduction Division
Turban, E., McLean, E., Wetherbe, J. (2004). Information Technology for Management-Transforming Organizations in the Digital Economy (4th Edition).

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Temel finansman ilkelerine ve kurallarına, analitik finans araçlarına ve finans fonksiyonunun işletmenin fonksiyonel yapısı içerisindeki önemine ilişkin bilgi birikimine sahip olur. 3 3 3 3 3 3
2) İşletmenin stratejik amaçları doğrultusunda çalışanlara liderlik yapılarak onların güdülenmesine ve üretimin koordine edilmesine yönelik yönetimin temel ilkelerini kavrar. 3 3 3 3 3 3
3) İş yaşamında bulunan insanlar arasında var olan biçimsel ve biçimsel olmayan ilişkilerin doğasını anlar.
4) Finansal ve yönetsel muhasebe araçları ve teknikleri konusunda uygulanabilir bilgi birikimine sahip olur. 3 3 3 3 3 3
5) İş ve ticaret kanunları tarafından çerçevelenen Türk hukuk sistemine ilişkin uygulamaya dönük bilgi birikimine sahip olur.
6) Bir işletmeyi tüm fonksiyonel birimleri açısından değerlendirir. 3 3 3 3 3 3
7) Karşılaşabileceği vakaları analiz eder.
8) İşletmede karşılaştığı sorunlara çözümler üretir. 3 3 3 3 3 3
9) Bir işletmede veya herhangi bir bölümüyle ilgili alınacak kararlarda matematiksel ve analitik düşüncesini kullanarak sayısal verileri işler ve anlamlı hale getirir. 3 3 3 3 3 3
10) Ulusal ve uluslararası boyutlarda sosyal, ekonomik ve hukuki yapıların ve değişimlerin işletme ve ekonomi üzerindeki etkilerini analiz eder. 3 3 3 3 3 3
11) Mevcut iş çevresi içerisinde ürün ve/veya hizmetlerin başarılı bir şekilde pazarlanmasına, fiyatlandırılmasına, dağıtımına ve müşteri memnuniyetine yönelik pazarlama stratejileri geliştirir.
12) Profesyonel iş yaşamında etkili olabilmek için gerekli olan liderlik ve karar alma becerilerini geliştirir.
13) Bilgi işlem araçlarını amacına uygun şekilde organize eder. 3 3 3 3 3 3
14) Yaşam boyu öğrenme isteği ve gelişme yeteneğine sahip olur. 3 3 3 3 3 3
15) Disiplin içi ve disiplinler arası boyutlarda bireysel ve takım halinde çalışma yapar.
16) İşletmecilik ile ilgili güncel ve gelişen eğilimleri mesleki İngilizce yeterliliğine sahip olarak takip eder. 3 3 3 3 3 3
17) İşletme alanındaki güncel haber ve vakaları bilir, takip eder.
18) İşletme ve ticaret alanındaki hukuki gelişmeleri ve yenilikleri bilir.
19) Profesyonel boyuttaki işe alım ve kendini geliştirmeyle ilgili yeniliklerden haberdar olur.

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Pratik Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Bütünleme Pratik % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Katılım % 0
Tartışma % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 28
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik 14 14
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) 14 14
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 7 14
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 7 18
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 90
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 3