İŞLETME | |||||
---|---|---|---|---|---|
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | IKU-I-314 | ||||||||
Ders İsmi: | Yöneticilik ve Liderlik | ||||||||
Ders Yarıyılı: | 4. Yarıyıl / Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | Yok | ||||||||
Dersin Türü: | Alan Dışı Seçmeli | ||||||||
Dersin Düzeyi: |
|
||||||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Tuğçe Uraler |
Dersin Amacı: | Öğrencilerin, örgütsel yapılar içinde etkili yöneticilik ve liderlik uygulamalarını kavramalarını; stratejik karar alma süreçlerinde yönetsel sorumluluk üstlenmelerini; birey, grup ve organizasyon düzeyinde liderlik davranışlarını analiz ederek çağdaş yönetim yaklaşımları doğrultusunda çözüm üretebilmelerini; kültürel ve etik ilkeler temelinde liderlik modelleri geliştirmelerini sağlamak. Bu ders amacı, aşağıdaki alan yeterlilikleriyle uyumludur: - Bilgi: Yönetim teorileri ve liderlik yaklaşımlarına ilişkin kuramsal bilgi - Beceri: Analitik düşünme, karar alma, problem çözme, iletişim ve iş birliği becerileri - Yetkinlik: Sorumluluk alma, bağımsız hareket etme, etik ve kültürel duyarlılık, yaşam boyu öğrenmeye katkı |
Dersin Hedefi: | Bu ders; öğrencilere, çağdaş yönetim ve liderlik kuramlarını kavratmayı; örgütsel süreçlerde etkili yöneticilik rollerini ve liderlik stillerini analiz edebilme becerisi kazandırmayı; birey, grup ve organizasyon düzeyinde karar verme, iletişim ve motivasyon stratejilerini uygulama yeterliliği kazandırmayı hedefler. Öğrencilerin kültürel farklılıkları, etik değerleri ve değişen iş dünyası dinamiklerini dikkate alarak liderlik potansiyellerini geliştirmeleri amaçlanmaktadır. |
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Bilgi (Kuramsal Bileşen)
- Yönetim ve liderlik kuramlarını açıklayabilir ve tarihsel gelişimini yorumlayabilir.
- Klasik, modern ve çağdaş yönetim teorilerini birbirleriyle karşılaştırabilir.
- Liderlik tiplerini, yaklaşımlarını ve organizasyonel bağlamdaki etkilerini analiz edebilir.
Beceri (Olgusal Bileşen)
- Farklı yönetim stillerinin uygulamalardaki sonuçlarını örneklerle açıklayabilir.
- Problem çözme, karar alma ve çatışma yönetimi tekniklerini vaka analizlerinde uygulayabilir.
- Grup dinamikleri ve motivasyon süreçlerini yönetsel bağlamda değerlendirebilir.
Yetkinlik (Sosyal, Otonomi, Sorumluluk)
- Liderlik rolünü üstlenerek grup çalışmalarında etkin bir biçimde görev alabilir.
- Etik ilkeler ve kültürel çeşitlilik doğrultusunda liderlik davranışları sergileyebilir.
- Mesleki gelişim için yaşam boyu öğrenmeye yönelik planlar oluşturabilir.
|
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Bilişsel Bileşenler (Knowledge / Understanding)
- Yönetim ve liderlik teorilerini tanımlar, tarihsel gelişimlerini açıklar.
- Yönetim yaklaşımları ile liderlik modelleri arasındaki farkları analiz eder.
- Karar alma, motivasyon ve iletişim süreçlerinin kuramsal temellerini açıklar.
- Örgütsel yapıların ve kültürel çeşitliliğin liderlik süreçlerine etkisini değerlendirir.
Uygulamalı Bileşenler (Practical Skills / Application)
- Gerçek vaka analizleri üzerinden farklı liderlik stillerinin sonuçlarını karşılaştırır.
- Takım çalışmalarında yönetici ve lider rollerini üstlenerek stratejik karar alma süreçlerini uygular.
- Etkili iletişim, çatışma çözümü ve motivasyon tekniklerini grup etkileşimlerinde kullanır.
- Liderlik performansını ölçmek üzere kendine ve başkalarına yönelik geri bildirim stratejileri geliştirir.
- Etik karar alma ve kültürel hassasiyet gerektiren yönetim senaryolarını çözümlemeye yönelik eylem planları oluşturur.
|
||
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Yetkinlik (Bağımsız Çalışabilme & Sorumluluk)
- Kendi öğrenme sürecini yönlendirebilir, kişisel gelişimi için stratejik hedefler belirleyebilir.
- Belirli bir yönetim veya liderlik problemi üzerinde bireysel olarak çalışarak çözüm önerileri geliştirebilir.
- Organizasyonel karar alma süreçlerinde inisiyatif alarak bireysel katkı sağlayabilir.
- Liderlik rolü üstlenerek grup çalışmalarında yönlendirici ve koordinatör pozisyonunda görev alabilir.
- Karmaşık görev ve projeleri bağımsız olarak planlayıp sonuçlandırabilir.
- Etik sorumluluk bilinciyle hareket ederek yönetimsel kararlarda hesap verebilirlik ve açıklık ilkesine bağlı kalabilir.
- Sorumluluğu dahilindeki görevlerde başkalarına rehberlik edebilir ve gerektiğinde destek sağlayabilir.
|
||
2) Yetkinlik (Öğrenme Yetkinliği)
- Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin ilke ve stratejileri tanımlar, bireysel öğrenme hedefleri belirler.
- Kendi öğrenme ihtiyaçlarını analiz ederek mesleki gelişim alanlarını belirler.
- Geri bildirim alma ve verme yoluyla öğrenme performansını sürekli geliştirir.
- Alanıyla ilgili bilimsel ve profesyonel gelişmeleri takip eder ve değerlendirir.
- Öğrenme sürecini planlayarak zaman yönetimi, öz-düzenleme ve motivasyon stratejilerini uygular.
- Problem çözme ve karar alma süreçlerinde öğrenilenleri yeni durumlara uyarlayabilir.
- Yönetim ve liderlik alanında bilgiye ulaşma yollarını eleştirel bir bakışla değerlendirir.
|
||
3) Yetkinlik (İletişim ve Sosyal Yetkinlik)
- Farklı kültür ve disiplinlerden gelen bireylerle etkili ve açık iletişim kurabilir.
- Yazılı, sözlü ve dijital iletişim araçlarını etkin biçimde kullanarak yönetimsel fikirleri paylaşabilir.
- Liderlik ortamlarında empatik dinleme ve yapıcı geri bildirim tekniklerini uygular.
- Takım içinde rol paylaşımı ve iş birliği süreçlerini koordine edebilir.
- Çatışma çözümünde sosyal becerilerini kullanarak grup içinde uzlaşma sağlayabilir.
- Etkileşimli toplantılar ve müzakereler yoluyla kurumsal ilişkiler geliştirebilir.
- Kültürlerarası iletişim becerileriyle ulusal ve uluslararası profesyonel ağlarda yer alabilir.
|
||
4) Yetkinlik (Alana Özgün Yetkinlik)
- Yönetim ve liderlik alanındaki güncel kuramları, uygulamaları ve araştırmaları takip eder ve akademik/mesleki bağlamda değerlendirir.
- Örgüt yönetimi ve liderlik alanında disipline özgü terminolojiyi doğru ve etkili biçimde kullanır.
- Yönetim ve liderlik sorunlarına yönelik özgün çözüm önerileri geliştirir ve gerekçelendirilmiş kararlar alabilir.
- Alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası yasal düzenlemeleri, etik kodları ve uygulama standartlarını analiz edebilir.
- Kurum kültürü, değişim yönetimi ve liderlik süreçleri arasındaki ilişkileri disipliner düzlemde açıklayabilir.
- Liderlik uygulamalarında sosyal sorumluluk, etik duyarlılık ve sürdürülebilirlik ilkelerine uygun kararlar alabilir.
- Yönetim alanındaki dijital araçları, veri analizi yöntemlerini ve stratejik planlama tekniklerini etkin biçimde kullanabilir.
|
Hafta | Konu | ||
1) | Yönetim ve Liderlik Kavramlarına Giriş – Tanımlar, Kavramlar, Tarihsel Süreç | ||
2) | Yönetim Süreci: Planlama, Organize Etme, Yöneltme ve Kontrol | ||
3) | Yönetim Yaklaşımları: Klasik, Neo-Klasik, Modern ve Çağdaş Kuramlar | ||
4) | Liderlik Kuramları ve Modelleri – Özellikler, Durumsallık ve Dönüşümcü Liderlik | ||
5) | Liderlik Stilleri ve Yönetim İlişkisi – Otoriter, Demokratik, Katılımcı Yaklaşımlar | ||
6) | Karar Alma Süreçleri – Rasyonel, Sezgisel ve Analitik Yöntemler | ||
7) | Motivasyon ve Çatışma Yönetimi – Yönetimsel Perspektiften Psikolojik Dinamikler | ||
8) | Liderliğin Dört Boyutu: Etkili Bir Liderlik İçin Kapsamlı Bir Kılavuz | ||
9) | Liderlik Araştırmalarında Çağdaş Teorik Yaklaşımlar | ||
10) | Çoklu Zeka ve Liderlik: Farklı Zeka Türlerinin Yönetimdeki Rolü | ||
11) | Duygusal Zeka ve Duygusal Liderlik: Başarının Anahtarı | ||
12) | Kültürel Zekaya Sahip Liderlik: Küresel İş Dünyasında Başarının Anahtarı | ||
13) | Liderlik ve Güç Psikolojisi: Etkili Yönetim Sanatı | ||
14) | Liderlikte Dijital Dönüşüm – E-Liderlik, Dijital Takım Yönetimi | ||
|
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||||||
1) Temel finansman ilkelerine ve kurallarına, analitik finans araçlarına ve finans fonksiyonunun işletmenin fonksiyonel yapısı içerisindeki önemine ilişkin bilgi birikimine sahip olur. | |||||||||||||||||||
2) İşletmenin stratejik amaçları doğrultusunda çalışanlara liderlik yapılarak onların güdülenmesine ve üretimin koordine edilmesine yönelik yönetimin temel ilkelerini kavrar. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||
3) İş yaşamında bulunan insanlar arasında var olan biçimsel ve biçimsel olmayan ilişkilerin doğasını anlar. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||
4) Finansal ve yönetsel muhasebe araçları ve teknikleri konusunda uygulanabilir bilgi birikimine sahip olur. | |||||||||||||||||||
5) İş ve ticaret kanunları tarafından çerçevelenen Türk hukuk sistemine ilişkin uygulamaya dönük bilgi birikimine sahip olur. | |||||||||||||||||||
6) Bir işletmeyi tüm fonksiyonel birimleri açısından değerlendirir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||
7) Karşılaşabileceği vakaları analiz eder. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||
8) İşletmede karşılaştığı sorunlara çözümler üretir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||
9) Bir işletmede veya herhangi bir bölümüyle ilgili alınacak kararlarda matematiksel ve analitik düşüncesini kullanarak sayısal verileri işler ve anlamlı hale getirir. | |||||||||||||||||||
10) Ulusal ve uluslararası boyutlarda sosyal, ekonomik ve hukuki yapıların ve değişimlerin işletme ve ekonomi üzerindeki etkilerini analiz eder. | |||||||||||||||||||
11) Mevcut iş çevresi içerisinde ürün ve/veya hizmetlerin başarılı bir şekilde pazarlanmasına, fiyatlandırılmasına, dağıtımına ve müşteri memnuniyetine yönelik pazarlama stratejileri geliştirir. | |||||||||||||||||||
12) Profesyonel iş yaşamında etkili olabilmek için gerekli olan liderlik ve karar alma becerilerini geliştirir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||
13) Bilgi işlem araçlarını amacına uygun şekilde organize eder. | |||||||||||||||||||
14) Yaşam boyu öğrenme isteği ve gelişme yeteneğine sahip olur. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||
15) Disiplin içi ve disiplinler arası boyutlarda bireysel ve takım halinde çalışma yapar. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||
16) İşletmecilik ile ilgili güncel ve gelişen eğilimleri mesleki İngilizce yeterliliğine sahip olarak takip eder. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||
17) İşletme alanındaki güncel haber ve vakaları bilir, takip eder. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||
18) İşletme ve ticaret alanındaki hukuki gelişmeleri ve yenilikleri bilir. | |||||||||||||||||||
19) Profesyonel boyuttaki işe alım ve kendini geliştirmeyle ilgili yeniliklerden haberdar olur. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Soru-Cevap | |
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi | |
Laboratuvar | |
Sayısal Problem Çözme | |
Alan çalışması | |
Grup Çalışması / Ödevi | |
Bireysel Ödev | |
WEB Tabanlı Öğrenme | |
Staj | |
Yerinde Uygulama | |
Proje Hazırlama | |
Rapor Yazma | |
Seminer | |
Süpervizyon | |
Sosyal Faaliyet | |
Mesleki Faaliyet | |
Mesleki Gezi | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) | |
Okuma | |
Tez Hazırlama | |
Arazi Çalışması | |
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri | |
Diğer | |
Logbook | |
Röportaj ve sözlü görüşme | |
Araştırma | |
Film izleme | |
Kaynakça oluşturma | |
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme | |
Fotoğraf çekimi | |
Eskiz çizimi | |
Harita üzerinde işaretleme | |
Harita okuma | |
Doku örneği alma | |
Malzeme arşivi oluşturma | |
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | % 0 | |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Uygulama Sınavı | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | % 0 | |
Sunum | % 0 | |
Projeler | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Alan Çalışması | % 0 | |
Makale Kritik | % 0 | |
Makale Yazma | % 0 | |
Modül Grup Çalışması | % 0 | |
Beyin Fırtınası | % 0 | |
Rol Oynama + Dramatize Etme | % 0 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışma | % 0 | |
Ön Çalışma, Pekiştirme | % 0 | |
Uygulama Tekrarı vb. | % 0 | |
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) | % 0 | |
Proje Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Rapor Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Sözlü Sınav | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Pratik Final | % 0 | |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Bütünleme Pratik | % 0 | |
Kanaat Notu | % 0 | |
Kurul-Committee | % 0 | |
Yazma Ödev Dosyası | % 0 | |
Portfolyo | % 0 | |
Take-Home Sınav | % 0 | |
Seyir Defteri | % 0 | |
Katılım | % 0 | |
Tartışma | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Süresi | 16 | 30 |
Laboratuvar | ||
Uygulama | ||
Uygulama Sınavı | ||
Derse Özgü Staj | ||
Alan Çalışması | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | ||
Makale Kritik | ||
Makale Yazma | ||
Modül Grup Çalışması | ||
Beyin Fırtınası | ||
Rol Oynama + Dramatize Etme | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) | ||
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) | ||
Proje Hazırlama + Sunma | ||
Rapor Hazırlama + Sunma | ||
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınavlara Hazırlanma | 14 | 28 |
ARA SINAV (Vize) | 2 | 2 |
Genel Sınava Hazırlanma | 14 | 28 |
GENEL SINAV (Final) | 2 | 2 |
Katılım | ||
Tartışma | ||
Portfolyo | ||
Take-Home Sınav | ||
Seyir Defteri | ||
Toplam İş Yükü | 90 | |
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) | 3 |