İŞLETME
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: IKU-I-313
Ders İsmi: Osmanlı Kültür ve Medeniyet Tarihi
Ders Yarıyılı: 4. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Alan Dışı Seçmeli
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Dr. Aykut KAR

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Osmanlı Kültür ve Medeniyeti dersi, Osmanlı İmparatorluğu'nun zengin kültürel mirasını derinlemesine anlamayı amaçlamaktadır. Bu kapsamda, sanat, mimari, edebiyat ve müzik gibi çeşitli alanlardaki kültürel katkılar detaylı bir şekilde incelenecektir. Ayrıca, Osmanlı toplumunun sosyal yapısı, aile hayatı, eğitim sistemi ve gündelik yaşamı üzerine yoğunlaşarak, toplumun genel dinamikleri keşfedilecektir. Dinin Osmanlı devlet yapısındaki rolü ve tarikatların devletle olan ilişkileri değerlendirilecektir. Osmanlı eğitim ve bilim geleneği, medreseler ve bilim insanları üzerinden ele alınarak, bu alandaki gelişmeler anlaşılacaktır. Son olarak, Osmanlı İmparatorluğu'nun farklı kültürlerle olan etkileşimleri ve bu etkileşimlerin Osmanlı medeniyetine olan katkıları analiz edilecektir. Bu ders, öğrencilere Osmanlı kültür ve medeniyetine dair kapsamlı bir bilgi birikimi kazandırmayı hedeflemektedir.
Dersin Hedefi: Osmanlı Kültür ve Medeniyeti dersinin hedefi, öğrencilere Osmanlı İmparatorluğu'nun kültürel mirasını kapsamlı bir şekilde tanıtmak ve bu mirasın sanat, mimari, edebiyat ve müzik gibi alanlardaki katkılarını anlamalarını sağlamaktır. Ders, Osmanlı toplumunun sosyal yapısını, gündelik yaşamını ve dini dinamiklerini analiz etmeyi amaçlar. Ayrıca, Osmanlı eğitim ve bilim geleneği ile diğer kültürlerle olan etkileşimlerini değerlendirerek, Osmanlı medeniyetinin zenginliklerini ve karmaşıklıklarını takdir etmeyi hedefler.
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Dönem hakkında bilimsel araştırmaları inceler ve yorumlar
  2) dönem kaynak bilgisini geliştirir
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Klasik devir Osmanlı medeniyetinin oluşumunu kavrar
  2) Osmanlı medeniyetindeki değişimleri anlar
  3) Osmanlı medeniyetinin özelliklerini kavrar

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Klasik dönem Osmanlı medeniyeti çalışmalarına genel bir bakış ve değerlendirme
2) Klasik dönem Osmanlı medeniyetinin kaynakları ve bunların özellikleri
3) Klasik devir Osmanlı medeniyetinin oluşumu
4) Osmanlı sosyal hayatı ve toplum sistemi
5) Osmanlı sosyal hayatı ve toplum sistemi
6) Ara Sınav
7) Osmanlıda toplumlar arası birlikte yaşama tecrübesinin mahiyeti
8) Osmanlı düşünce hayatı (14-17. yüzyıllar): Tarihi arka plan, temel konular, problemler
9) Osmanlıda mimari ve sanat tarihi: (Mimari)
10) Osmanlıda bilim hayatı
11) Osmanlı Toplumunda Ekonomi Hayatı
12) Osmanlı Toplumunda Yönetim Hayatı
13) Osmanlıda toprak sistemi
14) Osmanlıda toprak sistemi
15) Osmanlı'da Sanat Akımları
16) GENEL KONU TEKRARI
Diğer Kaynaklar: İhsanoğlu E. (haz.) (1994). Osmanlı Devleti ve Medeniyeti Tarihi, 2 cilt, İstanbul: IRCICA.
İnalcık, H. (1993). Osmanlı İmparatorluğu-Toplum ve Ekonomi, İstanbul: Eren Yayıncılık.
Faroqhi, S. (1997). Osmanlı Kültürü ve Gündelik Yaşam. İstanbul: Tarih Vakfı.
Kafadar, C. (2009). Kim Var imiş biz burada yoğ iken, İstanbul: Metis.
İnalcık, Halil. Osmanlı İmparatorluğu: Klasik Çağ (1300-1600). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2009.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

5

4

Program Kazanımları
1) Temel finansman ilkelerine ve kurallarına, analitik finans araçlarına ve finans fonksiyonunun işletmenin fonksiyonel yapısı içerisindeki önemine ilişkin bilgi birikimine sahip olur. 1 1 1 2
2) İşletmenin stratejik amaçları doğrultusunda çalışanlara liderlik yapılarak onların güdülenmesine ve üretimin koordine edilmesine yönelik yönetimin temel ilkelerini kavrar. 2 1 1 3
3) İş yaşamında bulunan insanlar arasında var olan biçimsel ve biçimsel olmayan ilişkilerin doğasını anlar. 1 1 2 2 2
4) Finansal ve yönetsel muhasebe araçları ve teknikleri konusunda uygulanabilir bilgi birikimine sahip olur. 2 1 1
5) İş ve ticaret kanunları tarafından çerçevelenen Türk hukuk sistemine ilişkin uygulamaya dönük bilgi birikimine sahip olur. 2 2 1
6) Bir işletmeyi tüm fonksiyonel birimleri açısından değerlendirir. 1 2 2 1
7) Karşılaşabileceği vakaları analiz eder. 1 1 1 1 1
8) İşletmede karşılaştığı sorunlara çözümler üretir. 2 1
9) Bir işletmede veya herhangi bir bölümüyle ilgili alınacak kararlarda matematiksel ve analitik düşüncesini kullanarak sayısal verileri işler ve anlamlı hale getirir. 1 1 1 1 2
10) Ulusal ve uluslararası boyutlarda sosyal, ekonomik ve hukuki yapıların ve değişimlerin işletme ve ekonomi üzerindeki etkilerini analiz eder. 1 1 2 2
11) Mevcut iş çevresi içerisinde ürün ve/veya hizmetlerin başarılı bir şekilde pazarlanmasına, fiyatlandırılmasına, dağıtımına ve müşteri memnuniyetine yönelik pazarlama stratejileri geliştirir. 1 1 1 2 1
12) Profesyonel iş yaşamında etkili olabilmek için gerekli olan liderlik ve karar alma becerilerini geliştirir. 2 1 1 1
13) Bilgi işlem araçlarını amacına uygun şekilde organize eder. 1 1 1 1
14) Yaşam boyu öğrenme isteği ve gelişme yeteneğine sahip olur. 2 3 1 1 3
15) Disiplin içi ve disiplinler arası boyutlarda bireysel ve takım halinde çalışma yapar. 2 2 2 2 1
16) İşletmecilik ile ilgili güncel ve gelişen eğilimleri mesleki İngilizce yeterliliğine sahip olarak takip eder. 2 2 3 1 2
17) İşletme alanındaki güncel haber ve vakaları bilir, takip eder. 1 2 2 1 1
18) İşletme ve ticaret alanındaki hukuki gelişmeleri ve yenilikleri bilir. 1 1 1 1 1
19) Profesyonel boyuttaki işe alım ve kendini geliştirmeyle ilgili yeniliklerden haberdar olur. 3 2 2 2 1

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 16 32
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 16
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) 16 16
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 16 16
ARA SINAV (Vize) 2 2
Genel Sınava Hazırlanma 1 1
GENEL SINAV (Final) 9 9
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 92
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 3