HALK SAĞLIĞI HEMŞIRELIĞI (TEZLI)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HSH101
Ders İsmi: Halk Sağlığı Hemşireliği Uygulaması I
Ders Yarıyılı: 1. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
0 8 4 8
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. Seher YURT

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Halk Sağlığı Hemşireliğinin uygulama alanlarını bilmek ve bu alanlarda uzmanlık kazanmak.
Dersin Hedefi: Toplum sağlığına yönelik hemşirelik girişimleri ve becerilerini uygulayabilmek.
Sağlığı koruma ve geliştirme davranışları sergilemek.
Erken tanı ve taramaları bilmek.
Topluma yönelik sağlık programı geliştirebilmek.
Sağlık örgütlenmesi içerisindeki rolünü kavrayabilmek.
Sağlık eğitimi ve danışmanlık verebilmek.
Çocuk ve adolesan izlemi yapabilmek.
15-49 yaş kadın ve gebe izlemi yapabilmek.
Yaşlı ve kronik hastalığı olan bireylerin izlemini yapabilmek.

Dersin Veriliş Şekli:

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Halk sağlığı ve hemşirelik ile ilgili bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirmek ve derinleştirmek.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanmak. Alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturmak. Alanı ile ilgili birey, aile, grup ve toplumun sorunlarını çözmede vaka yöneticisi olarak rol almak.
  2) Halk sağlığı Hemşireliğinin temel ilkelerini sıralar, Birey, aile ve toplumun sağlık sorunlarını irdeler, Yaş gruplarına özel erken tanı ve tarama programlarını tartışır, Toplumda dezavantajlı grupların ihtiyaçlarını analiz eder, Afetler ve yol açtığı sorunları irdeler Türkiye'nin sağlık bakım sistemini tartışır
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgulamak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek. Alanıyla ilgili klinik rehberler ve klinik uygulama standartları geliştirmek. Alanında kazandığı bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilmek. Alanın gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Uygulama alanlarına yönelik bilgilendirme.
2) Halk sağlığı hemşireliği uygulama alanları- ASM
3) Halk sağlığı hemşireliği uygulama alanları- ASM
4) Halk sağlığı hemşireliği uygulama alanları-ASM
5) Halk Sağlığı Hemşireliği Uygulama Alanları- ASM
6) Halk sağlığı hemşireliği uygulama alanları- ASM
7) Halk sağlığı hemşireliği uygulama alanları- ASM
8) Halk sağlığı hemşireliği uygulama alanları- ASM
9) Erken tanı ve tarama uygulamaları
10) Toplum tanılama süreci
11) Toplum tanılama süreci-I
12) Sağlık programı planlama, uygulama ve değerlendirme süreci
13) Değerlendirme ve raporlandırma
14) Değerlendirme ve raporlandırma- I
Diğer Kaynaklar: 1. Stanhope, M., Lancaster, J. (2019). Public Health Nursing: Population-Centered Health Care in the Community, 10th Edition. USA: Mosby.
2. Fenstermacher, K., Hudson, B.T. (2004) Practice Guidelines for Family Nurse Practitioners. Third Edition. USA: Saunders.
3. Güler Ç, Akın L. (2006) Halk Sağlığı Temel Bilgiler. Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara, Hacettepe Üniversitesi Basım Evi.
4. Maurer, F.A., Smith, C.M. (2009) Community Public Health Nursing Practice Health for Families and Populations. Fourth Edition. USA: Saunders.
5. Mc Ewen, M. (2002) Community-Based Nursing An Introduction. USA: Saunders. 8. Giger, J., Haddad, L. (2020). Transcultural Nursing Assessment and Intervention. USA: Elsevier.
6. Stanhope, M., Lancaster, J. (2004) Community & Public Health Nursing. Sixth Edition. USA: Mosby.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

2

3

Program Kazanımları
1) Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır) 1-Halk Sağlığı hemşireliği ile ilgili kavramlar ve modeller konusunda bilgi sahibidir. 2. Halk sağlığı hemşireliği uygulama alanlarına yönelik mevzuat ve politikaları tartışabilir. 3. çağdaş rollerini tanımlayabilir. 4. Halk sağlığı hemşireliğinde yeni ve gelişmekte olan uygulamaların farkındadır ve bunları eleştirel bir yaklaşımla inceler ve adlandırır. 5- Halk sağlığı hemşireliğinin ilgi alanlarına yönelik konularda ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir ve bilgilerini farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgi oluşturabilir. 4- Bilimsel bilgiyi elde etme kaynaklarını bilir. 5. Bilimsel yöntemlerle bilgiyi üretir, yorumlar ve tartışır. 3 3 3
1) 1-Halk Sağlığı hemşireliği ile ilgili kavramlar ve modeller konusunda bilgi sahibidir. 2. Halk sağlığı hemşireliği uygulama alanlarına yönelik mevzuat ve politikaları tartışabilir. 3. çağdaş rollerini tanımlayabilir. 4. Halk sağlığı hemşireliğinde yeni ve gelişmekte olan uygulamaların farkındadır ve bunları eleştirel bir yaklaşımla inceler ve adlandırır. 5- Halk sağlığı hemşireliğinin ilgi alanlarına yönelik konularda ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir ve bilgilerini farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgi oluşturabilir. 4- Bilimsel bilgiyi elde etme kaynaklarını bilir. 5. Bilimsel yöntemlerle bilgiyi üretir, yorumlar ve tartışır. 3 3 3
2) 1. Mesleki uygulamalarında etik ilkelere uygun davranır. 2. Halk sağlığı ve hemşireliği ile ilgili problemleri çözmek için yöntem geliştirir ve bu yenilikçi yöntemleri uygular. 3. Toplumda çalıştığı gruplara yönelik profesyonel yetkinliklerini kullanır ve gerektiğinde disiplinlerarası çalışmaları yürütür. 3 3 3
2) 1.Mesleki uygulamalarında etik ilkelere uygun davranır. 2. Halk sağlığı ve hemşireliği ile ilgili problemleri çözmek için yöntem geliştirir ve bu yenilikçi yöntemleri uygular. 3. Toplumda çalıştığı gruplara yönelik profesyonel yetkinliklerini kullanır ve gerektiğinde disiplinlerarası çalışmaları yürütür. 3 3 3
3) 1. Alan çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanındaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır. 2. Halk sağlığı ve meslekle ilgili konularda politik kararlara katılımda aktif rol üstlenir. 1 1 2
3) 1.Alan çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanındaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır. 2. Halk sağlığı ve meslekle ilgili konularda politik kararlara katılımda aktif rol üstlenir. 1 1 2

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma 1 % 10
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj 7 56
Alan Çalışması 8 8
Sınıf Dışı Ders Çalışması 10 10
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma 12 12
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma
ARA SINAV (Vize)
Genel Sınava Hazırlanma 7 14
GENEL SINAV (Final) 1 2
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 102
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 3