Dersin Amacı: |
Bu ders, göçmenleri, mültecileri ve sığınmacıları etkileyecek sosyal politikalar ve programları; farklı göç deneyimlerine ilişkin sosyal hizmet uygulamalarını, uluslararası mültecilerin durumlarını, kültürlenme ve aile dinamikleri süreçlerini; uluslararası göçmenleri; etnik gruplar içindeki ve etnik gruplar arasındaki gerilimleri; sosyal hizmet müdahalelerindeki yeterliliği ve mülteciler ile göçmenlerin karşılaştığı baskı ve sosyal adalete ilişkin özel sorunları inceler. |
Dersin Hedefi: |
Bu derste, ırk, etnisite, kültür, sınıf, cinsiyet, cinsel yönelim, din, fiziksel ve zihinsel yetenek, yaş, ulusal köken bakımından farklılıklar gösteren göçmen, mülteci ve sığınmacı nüfusu ile ilgili sosyal hizmet uygulaması üzerinde durulmaktadır. |
Dersin Veriliş Şekli: |
Yüz yüze
|
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Göçmenlerin, mültecilerin ve sığınmacıların deneyimleri ve yaşam koşullarını etkileyen ulusal ve uluslararası sosyal, ekonomik ve politik faktörlerle ilgili bilgi, kavrayış ve becerileri açıklar.
|
2) Farklı göçmen gruplarına hedeflenen sosyal hizmet uygulama müdahalelerinin sağlanmasında önerilen değişim ve eleştirel olarak değerlendirme becerisini gösterir.
|
3) Dünya ve Türkiye’deki risk gruplarını tanır.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Hizmetten yararlanan yurtdışı doğumlularla yaptıkları uygulamalarda onların kültür ve dillerine uygun teknikler kullanır.
|
2) Dışlanmış, haklarından mahrum edilmiş ve /veya dezavantajlı göçmen nüfusuna karşı uygulanan sosyal adaletsizlik ve baskılarla baş etmede sosyal hizmet değerlerini kritik etme ve kullanma yeteneğine sahip olur.
|
3) İstihdam edildiği alanlarda ve/veya bilimsel mecrada mevcut sosyal hizmet uygulamalarının iyileştirilmesine, geliştirilmesine yönelik çalışmalar yapar.
|
4) Görev, yetki, hak ve sorumluluklarını, mesleki etik, insan hakları ve sosyal adalet ilkeleri çerçevesinde yürütür.
|
Yetkinlikler
(Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık faaliyetlerin yürütülmesinde bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
2) Alanına yenilik getiren bilgi, düşünce, uygulama veya teknolojilerin hayata geçirilmesinde risk ve sorumluluk alır.
|
3) Çalışmalarını disiplinler, uzmanlıklar ve kurumlar arası işbirliğinin gerektirdiği ekip çalışması ilkelerine uygun olarak gerçekleştirir.
|
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
DERSİN TANITIMI VE DERS YÖNTEMİ HAKKINDA ÖĞRENCİLERİN BİLGİLENDİRİLMESİ.
GÖÇLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLARIN AÇIKLANMASI. |
2) |
GÖÇ KURAMLARI |
3) |
GÖÇ: ENTEGRASYON VE SOSYAL DIŞLANMA |
4) |
TÜRKİYE’DE GÖÇ, GÖÇMEN VE SIĞINMACILAR: TARİHSEL GELİŞİMİ
|
5) |
TÜRKİYE’DE GÖÇMEN VE SIĞINMACILARA YÖNELİK YASAL DÜZENLEMELER |
6) |
GÖÇMEN VE SIĞINMACILARLA SOSYAL HİZMETLER: KADIN, ÇOCUK VE AİLE, YAŞLILAR |
7) |
GÖÇMEN VE SIĞINMACILARLA SOSYAL HİZMETLER: SAĞLIK |
8) |
SINAV |
9) |
GÖÇMEN VE SIĞINMACILARLA SOSYAL HİZMETLER: VAKA ÖRNEKLERİ |
10) |
GÖÇMEN VE SIĞINMACILARLA SOSYAL HİZMETLER: VAKA ÖRNEKLERİ |
11) |
GÖÇMEN VE SIĞINMACILARLA SOSYAL HİZMETLER: VAKA ÖRNEKLERİ |
12) |
GÖÇMEN VE SIĞINMACILARLA SOSYAL HİZMETLER: VAKA ÖRNEKLERİ |
13) |
GÖÇMEN VE SIĞINMACILARLA SOSYAL HİZMETLER: VAKA ÖRNEKLERİ |
14) |
GÖÇMEN VE SIĞINMACILARLA SOSYAL HİZMETLER: VAKA ÖRNEKLERİ |
15) |
TARTIŞMA VE GENEL TEKRAR |
16) |
SINAV |
Diğer Kaynaklar: |
Buz,S. ve Çevik, H. (Der.) (2020) Göç ve Entegrasyon Uygulama Alanları, Pollitikalar ve Paydaşlar. Ankara: Nika Yayınları
Gencer, E.T., Güzel, B. (Der.) (2023) Göç: Göçmenlerle Çalışma ve Sosyal Hizmet (Gözden geçirilmiş 2. Basım). Ankara: Nobel
Zubaroğlu Yanardağ, M., Erkoç, B. (2023) Göç ve Sosyal Hizmet. Ankara: Akademisyen Kitabevi
Massey, D. S., Arango, J., vd. (2014) “Uluslararası Göç Kuramlarının Bir Değerlendirilmesi”, Göç Dergisi Cilt:1, Sayı:1, S.11-46.
Ihlamur-Öner, S. Ve Şirin Öner, N.A (Der.) (2012) Küreselleşme Çağında Göç: Kavramlar, Tartışmalar İstanbul: İletişim. |
|
Soru-Cevap |
|
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi |
|
Laboratuvar |
|
Sayısal Problem Çözme |
|
Alan çalışması |
|
Grup Çalışması / Ödevi |
|
Bireysel Ödev |
|
WEB Tabanlı Öğrenme |
|
Staj |
|
Yerinde Uygulama |
|
Proje Hazırlama |
|
Rapor Yazma |
|
Seminer |
|
Süpervizyon |
|
Sosyal Faaliyet |
|
Mesleki Faaliyet |
|
Mesleki Gezi |
|
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) |
|
Okuma |
|
Tez Hazırlama |
|
Arazi Çalışması |
|
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri |
|
Diğer |
|
Logbook |
|
Röportaj ve sözlü görüşme |
|
Araştırma |
|
Film izleme |
|
Kaynakça oluşturma |
|
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme |
|
Fotoğraf çekimi |
|
Eskiz çizimi |
|
Harita üzerinde işaretleme |
|
Harita okuma |
|
Doku örneği alma |
|
Malzeme arşivi oluşturma |
|
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme |
|