SOSYAL HIZMET (TEZSIZ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SOH111
Ders İsmi: Göçmenler ve Sosyal Hizmet
Ders Yarıyılı: 2. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Alan İçi Seçmeli
Dersin Düzeyi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi Nazlı Uçar

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, göçmenleri, mültecileri ve sığınmacıları etkileyecek sosyal politikalar ve programları; farklı göç deneyimlerine ilişkin sosyal hizmet uygulamalarını, uluslararası mültecilerin durumlarını, kültürlenme ve aile dinamikleri süreçlerini; uluslararası göçmenleri; etnik gruplar içindeki ve etnik gruplar arasındaki gerilimleri; sosyal hizmet müdahalelerindeki yeterliliği ve mülteciler ile göçmenlerin karşılaştığı baskı ve sosyal adalete ilişkin özel sorunları inceler.
Dersin Hedefi: Bu derste, ırk, etnisite, kültür, sınıf, cinsiyet, cinsel yönelim, din, fiziksel ve zihinsel yetenek, yaş, ulusal köken bakımından farklılıklar gösteren göçmen, mülteci ve sığınmacı nüfusu ile ilgili sosyal hizmet uygulaması üzerinde durulmaktadır.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Göçmenlerin, mültecilerin ve sığınmacıların deneyimleri ve yaşam koşullarını etkileyen ulusal ve uluslararası sosyal, ekonomik ve politik faktörlerle ilgili bilgi, kavrayış ve becerileri açıklar.
  2) Farklı göçmen gruplarına hedeflenen sosyal hizmet uygulama müdahalelerinin sağlanmasında önerilen değişim ve eleştirel olarak değerlendirme becerisini gösterir.
  3) Dünya ve Türkiye’deki risk gruplarını tanır.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Hizmetten yararlanan yurtdışı doğumlularla yaptıkları uygulamalarda onların kültür ve dillerine uygun teknikler kullanır.
  2) Dışlanmış, haklarından mahrum edilmiş ve /veya dezavantajlı göçmen nüfusuna karşı uygulanan sosyal adaletsizlik ve baskılarla baş etmede sosyal hizmet değerlerini kritik etme ve kullanma yeteneğine sahip olur.
  3) İstihdam edildiği alanlarda ve/veya bilimsel mecrada mevcut sosyal hizmet uygulamalarının iyileştirilmesine, geliştirilmesine yönelik çalışmalar yapar.
  4) Görev, yetki, hak ve sorumluluklarını, mesleki etik, insan hakları ve sosyal adalet ilkeleri çerçevesinde yürütür.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık faaliyetlerin yürütülmesinde bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
  2) Alanına yenilik getiren bilgi, düşünce, uygulama veya teknolojilerin hayata geçirilmesinde risk ve sorumluluk alır.
  3) Çalışmalarını disiplinler, uzmanlıklar ve kurumlar arası işbirliğinin gerektirdiği ekip çalışması ilkelerine uygun olarak gerçekleştirir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) DERSİN TANITIMI VE DERS YÖNTEMİ HAKKINDA ÖĞRENCİLERİN BİLGİLENDİRİLMESİ. GÖÇLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLARIN AÇIKLANMASI.
2) GÖÇ KURAMLARI
3) GÖÇ: ENTEGRASYON VE SOSYAL DIŞLANMA
4) TÜRKİYE’DE GÖÇ, GÖÇMEN VE SIĞINMACILAR: TARİHSEL GELİŞİMİ
5) TÜRKİYE’DE GÖÇMEN VE SIĞINMACILARA YÖNELİK YASAL DÜZENLEMELER
6) GÖÇMEN VE SIĞINMACILARLA SOSYAL HİZMETLER: KADIN, ÇOCUK VE AİLE, YAŞLILAR
7) GÖÇMEN VE SIĞINMACILARLA SOSYAL HİZMETLER: SAĞLIK
8) SINAV
9) GÖÇMEN VE SIĞINMACILARLA SOSYAL HİZMETLER: VAKA ÖRNEKLERİ
10) GÖÇMEN VE SIĞINMACILARLA SOSYAL HİZMETLER: VAKA ÖRNEKLERİ
11) GÖÇMEN VE SIĞINMACILARLA SOSYAL HİZMETLER: VAKA ÖRNEKLERİ
12) GÖÇMEN VE SIĞINMACILARLA SOSYAL HİZMETLER: VAKA ÖRNEKLERİ
13) GÖÇMEN VE SIĞINMACILARLA SOSYAL HİZMETLER: VAKA ÖRNEKLERİ
14) GÖÇMEN VE SIĞINMACILARLA SOSYAL HİZMETLER: VAKA ÖRNEKLERİ
15) TARTIŞMA VE GENEL TEKRAR
16) SINAV
Diğer Kaynaklar: Buz,S. ve Çevik, H. (Der.) (2020) Göç ve Entegrasyon Uygulama Alanları, Pollitikalar ve Paydaşlar. Ankara: Nika Yayınları

Gencer, E.T., Güzel, B. (Der.) (2023) Göç: Göçmenlerle Çalışma ve Sosyal Hizmet (Gözden geçirilmiş 2. Basım). Ankara: Nobel

Zubaroğlu Yanardağ, M., Erkoç, B. (2023) Göç ve Sosyal Hizmet. Ankara: Akademisyen Kitabevi

Massey, D. S., Arango, J., vd. (2014) “Uluslararası Göç Kuramlarının Bir Değerlendirilmesi”, Göç Dergisi Cilt:1, Sayı:1, S.11-46.

Ihlamur-Öner, S. Ve Şirin Öner, N.A (Der.) (2012) Küreselleşme Çağında Göç: Kavramlar, Tartışmalar İstanbul: İletişim.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Program Kazanımları

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Pratik Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Bütünleme Pratik % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Katılım % 0
Tartışma % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 13 39
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 49
Makale Kritik 13 65
Makale Yazma 5 15
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 7 7
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 13 13
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 190
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 6