SOSYAL HIZMET (TEZSIZ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SOH108
Ders İsmi: Bilimsel Araştırma Teknikleri
Ders Yarıyılı: 2. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi Nazlı Uçar

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrenciye bilimsel bir araştırma yapma becerisini kazandırmaktır. Bu amaca yönelik olarak özellikle, sosyal bilimcilerin nasıl araştırma önerisi hazırladıkları, nasıl veri topladıkları, verilerini nasıl organize ettikleri, kodladıkları, analiz ettikleri ve sundukları üzerinde durulmaktadır.
Dersin Hedefi: Bu ders kapsamında öğrencilere nicel ve nitel araştırma yöntemleri üzerinden sosyal bilimin temelleri, araştırma tasarımı, verilerin toplanması ve veri analizi öğretilmesi hedeflenmektedir. Bu dersi alan öğrenciler;
• Sosyal bilimlerde araştırma yöntemlerine hâkim bir şekilde araştırma yapabilecek gerekli donanıma sahip olur.
• Araştırma tasarlama becerisi kazanır.
• Alanı ile ilgili edindiği bilgi ve beceriler düzeyindeki düşüncelerini ve önerilerini ilgililere yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetisi kazanır.
Dersin Veriliş Şekli:

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) 1. Araştırma terminolojisini ve kavramlarını tanımlar. 2. Bilimsel bilgi elde etmede kullanılan yöntemleri açıklar. 3. Niteliksel araştırma tasarımının temel yapı taşlarını tarif eder.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) 1. Güncel sosyal hizmet alanındaki literatürü takip eder. 2. Sosyal hizmetin gelişiminde sosyal bilimsel araştırmanın rolünü tespit eder. 3. Sosyal bilimlerde kullanılan nicel ve nitel teknikleri ayırt eder. 4. Araştırma sonuçlarını raporlar.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) 1. Nicel ve nitel sosyal araştırma yöntemlerini uygular. 2. İyi araştırma soruları hazırlar. 3. Uygun araştırmayı tasarlar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) DERSİN TANITIMI VE DERS YÖNTEMİ HAKKINDA ÖĞRENCİLERİN BİLGİLENDİRİLMESİ.
2) BİLİMSEL ARAŞTIRMAYA GİRİŞ: BİLİMSEL ARAŞTIRMANIN ÖNEMİ VE BİLİMSEL METODUN UNSURLARI
3) SOSYAL BİLİMLERDE FARKLI YÖNTEMSEL YAKLAŞIMLAR
4) BİLİMSEL ARAŞTIRMADA ETİK VE ARAŞTIRMANIN ADIMLARI
5) ARAŞTIRMA KONUSUNUN BELİRLENMESİ
6) LİTERATÜR TARAMA
7) ARAŞTIRMA KONUSUNUN VE PROBLEMİNİN SINIRLANDIRILMASI
8) SINAV
9) EVREN VE ÖRNEKLEM SEÇİMİ
10) NİCEL ARAŞTIRMA MODELLERİ
11) NİCEL ARAŞTIRMADA VERİLERİN TOPLANMASI: ANKET OLUŞTURMA
12) NİTEL ARAŞTIRMADA VERİ TOPLAMA -I: GÖZLEM VE ODAK GRUP GÖRÜŞMESİ
13) NİTEL ARAŞTIRMADA VERİ TOPLAMA -II: DERİNLEMESİNE GÖRÜŞME VE YARI YAPILANDIRILMIŞ SORU FORMU HAZIRLAMA
14) NİTEL ARAŞTIRMADA VERİ TOPLAMA -III: DOKÜMAN VE MATERYAL İNCELEME
15) NİTEL VE NİCEL ARAŞTIRMADA VERİ ANALİZİ
16) SINAV
Diğer Kaynaklar: Neuman, L. (2011) Toplumsal Araştırma Yöntemleri 1-2 Cilt, İstanbul: Yayınodası Yayıncılık.
Saldamlı, A. ve Can, İ. I. (2019) Bilimsel Araştırma ve Sunum Teknikleri. Ankara: Detay Yayıncılık.

Dural Peker, H. ve Karasu, M. (ed.) (2023) Nitel Araştırma Yöntemleri Psikolojide Uygulama Yöntemleriyle. Ankara: Nobel
Creswell, W. J. (2013) Nitel Araştırma Yöntemleri Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni. Ankara: Siyasal Kitap

Merriam, S. B. (2018). Nitel Araştırma: Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber. Ankara: Nobel.

Güçlü, E. (2019) Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri Teknik Yaklaşım ve Uygulama. Ankara: Nika Yayınevi

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Pratik Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Bütünleme Pratik % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Katılım % 0
Tartışma % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 42
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 42
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) 14 42
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 7 14
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 14 28
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma 13 26
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 196
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 6