İŞLETME
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ISF703
Ders İsmi: Toplam Kalite Yönetimi
Ders Yarıyılı: 7. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Alan İçi Seçmeli
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Ayça Can Kırgız ÖZER

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilere kalite ve toplam kalite yönetimi (TKY) kavramlarını tanıtarak, kalite yönetim sistemlerinin temel prensiplerini ve bu prensiplerin işletmelerdeki uygulamalarını öğretmektir. Öğrenciler, toplam kalite yönetiminin araçları ve teknikleri hakkında bilgi sahibi olacak, ayrıca kalite kültürü, kalite çemberleri ve etik ile ilgili kavramları öğreneceklerdir. Ders boyunca, istatistiksel kontrol teknikleri ve kalite yönetimi süreçlerinde kullanılan yöntemler de incelenecektir. Bu sayede öğrenciler, organizasyonlarda kaliteyi artırmak için gerekli yöntemleri uygulama becerisine sahip olacaklardır.
Dersin Hedefi: Bu dersin hedefi, öğrencilere toplam kalite yönetimi felsefesini kavratarak, kaliteyi yönetme ve iyileştirme konusunda gerekli teorik ve pratik bilgileri sağlamaktır. Öğrenciler, kalite yönetimi araçlarını ve tekniklerini kullanarak kaliteyi değerlendirme ve kontrol etme becerilerini geliştireceklerdir. Ayrıca, kalite yönetimi süreçlerinde etik değerlerin nasıl bir rol oynadığını anlayacak ve kalite kültürünün yaygınlaştırılması için gerekli adımları belirleyebileceklerdir.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Kalite Yönetiminin Temel İlkelerini Tanımlar: Öğrenci, kalite yönetimi ve Toplam Kalite Yönetimi'nin temel ilkelerini tanımlayarak, kalite kavramının iş süreçlerindeki yerini ve organizasyonel başarıya etkisini açıklayabilir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) TKY Teknik ve Araçlarını Uygular: Öğrenci, TKY’de kullanılan teknik ve araçları pratik iş sorunlarını çözme ve süreç iyileştirme çalışmalarında etkin bir şekilde kullanabilir.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Kalite İyileştirme Süreçlerini Yönetir: Öğrenci, sürekli iyileştirme döngüsünü (PDCA) planlama, uygulama ve değerlendirme becerisine sahip olur ve bu süreci iş süreçlerine entegre edebilir.
  2) Müşteri Odaklılık Stratejilerini Geliştirir: Öğrenci, müşteri ihtiyaç ve beklentilerini belirleyerek, müşteri memnuniyetini artırmaya yönelik stratejiler geliştirebilir.
  3) Liderlik ve Takım Çalışmasının TKY’ye Katkısını Analiz Eder: Öğrenci, TKY kapsamında organizasyonel kültür ve liderliğin rolünü analiz ederek kalite kültürünün sürdürülebilirliğini sağlayacak takım çalışması ve liderlik becerilerini sergileyebilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Kalite ve Toplam Kalite Kavramına Giriş
2) Toplam Kalite Yönetiminin Prensipleri
3) Toplam Kalite Yönetiminin Uygulamaları
4) Toplam Kalite Yönetiminin Araçları
5) Toplam Kalite Yönetiminin Teknikleri
6) Toplam Kalite Yönetiminin Planlama Araçları
7) Ara Sınav
8) Kalitenin Temel Araçları
9) İstatistik Temel Kavramları & Değişkenler İçin Kontrol Çizelgeleri
10) Kalite Çemberi
11) Kalite Kültürü, Toplam Kalite Yönetimi ve Etik
12) Kalitenin Öncüleri ve Felsefeleri
13) Toplam Kalite Yönetimi Uygulamasında Kullanılan Yöntemler
14) Final
Diğer Kaynaklar: 1- Quality Control. Dale H. Besterfield, 8th Edition, Prentice Hall, New Jersey, 2009.
2- Çelik, Adnan (2010). Toplam Kalite Yönetimi, Gazi Kitabevi, Ankara.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Temel finansman ilkelerine ve kurallarına, analitik finans araçlarına ve finans fonksiyonunun işletmenin fonksiyonel yapısı içerisindeki önemine ilişkin bilgi birikimine sahip olur. 1 1 1 1 1
2) İşletmenin stratejik amaçları doğrultusunda çalışanlara liderlik yapılarak onların güdülenmesine ve üretimin koordine edilmesine yönelik yönetimin temel ilkelerini kavrar.
3) İş yaşamında bulunan insanlar arasında var olan biçimsel ve biçimsel olmayan ilişkilerin doğasını anlar.
4) Finansal ve yönetsel muhasebe araçları ve teknikleri konusunda uygulanabilir bilgi birikimine sahip olur.
5) İş ve ticaret kanunları tarafından çerçevelenen Türk hukuk sistemine ilişkin uygulamaya dönük bilgi birikimine sahip olur.
6) Bir işletmeyi tüm fonksiyonel birimleri açısından değerlendirir.
7) Karşılaşabileceği vakaları analiz eder.
8) İşletmede karşılaştığı sorunlara çözümler üretir.
9) Bir işletmede veya herhangi bir bölümüyle ilgili alınacak kararlarda matematiksel ve analitik düşüncesini kullanarak sayısal verileri işler ve anlamlı hale getirir.
10) Ulusal ve uluslararası boyutlarda sosyal, ekonomik ve hukuki yapıların ve değişimlerin işletme ve ekonomi üzerindeki etkilerini analiz eder.
11) Mevcut iş çevresi içerisinde ürün ve/veya hizmetlerin başarılı bir şekilde pazarlanmasına, fiyatlandırılmasına, dağıtımına ve müşteri memnuniyetine yönelik pazarlama stratejileri geliştirir.
12) Profesyonel iş yaşamında etkili olabilmek için gerekli olan liderlik ve karar alma becerilerini geliştirir.
13) Bilgi işlem araçlarını amacına uygun şekilde organize eder. 1 1 1 1
14) Yaşam boyu öğrenme isteği ve gelişme yeteneğine sahip olur.
15) Disiplin içi ve disiplinler arası boyutlarda bireysel ve takım halinde çalışma yapar.
16) İşletmecilik ile ilgili güncel ve gelişen eğilimleri mesleki İngilizce yeterliliğine sahip olarak takip eder.
17) İşletme alanındaki güncel haber ve vakaları bilir, takip eder.
18) İşletme ve ticaret alanındaki hukuki gelişmeleri ve yenilikleri bilir.
19) Profesyonel boyuttaki işe alım ve kendini geliştirmeyle ilgili yeniliklerden haberdar olur.

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 16 48
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası 16 48
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 1 3
ARA SINAV (Vize) 1 3
Genel Sınava Hazırlanma 1 3
GENEL SINAV (Final) 1 3
Katılım 16 48
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 156
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 5