ADALET
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ADL203
Ders İsmi: Medeni Usul Hukuku
Ders Yarıyılı: 2. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 1 3 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersi Veren(ler): Öğr. Gör. Yağmur YÜKSEL TİRELİOĞLU

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: i. Özel hukukta yargılama sürecinin aşama aşama, uygulama içerisinde hangi usulde işlediğinin tanıtılması
ii. Usul hukuku kurallarının kullanılma şekillerinin öğretilmesi
Dersin Hedefi: i. Davanın taraflarını, maddi vakıaları, dava malzemelerini ve usul hukuku kurallarını, bütüncül bir çerçevede değerlendirmek ve yargılamanın safhalarına uygulayabilmek
ii. Usul hukuku kurallarının somut olayda ne şekilde uygulanabileceğini yorumlayabilmek

Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Davanın tarafları ve davada ilgililerin rolleri hakkında detaylı bilgi sahibidir.
  2) Adli yargı mahkeme teşkilatı hakkında detaylı bilgi sahibidir.
  3) Hüküm verilmesi ve ardından verilen hükme bağlı olarak başvurulabilecek olağan kanun yolları hakkında bilgi sahibidir.
  4) Arabuluculuk ve tahkim gibi alternatif uyuşmazlık çözüm yöntemleriyle ilgili bilgi sahibidir.
  5) Bireysel başvuru ile ilgili temel bilgi sahibidir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Dava türlerine ilişkin yorum geliştirme becerisine sahiptir.
  2) Medeni usul hukukunun diğer hukuk alanları ile ilişkisini, kaynaklarını ve genel ilkelerini açıklar.
  3) Yerel mahkemeler ve üst derece mahkemelerini tanımlar.
  4) Mahkemeleri ve görev alanlarını tanımlar.
  5) Davanın aşamalarını, dilekçe türlerini ve dilekçeler aşamasını, yerel mahkeme kararlarına karşı başvurulabilecek yolları ve ispat kurallarını açıklar.
  6) Delil türlerini tanır.
  7) Geçici hukuki koruma tedbirlerini tanır.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Yargılamada sürelerin belirlenmesi ile ilgili temel bir çalışmayı tek başına yürütebilir.
  2) Görev ve yetki kurallarının somut olay içerisinde nasıl uygulanacağını değerlendirebilir.
  3) Zamanaşımı ve hak düşürücü süre arasındaki farkları özel hukuk çerçevesinde değerlendirir.
  4) Delil türlerine bağlı olarak yargılama içerisinde oluşan karineler hakkında yorum yapabilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Medeni Usul Hukuku Hakkında Genel Bilgiler ve Temel İlkeler
2) Adli Yargı Mahkeme Teşkilatı & Mahkemeler Arasındaki İlişki
3) Bölge Adliye Mahkemesi & Yargıtay & Mahkemelerde Çalışan Kişiler & Dava Teorisi
4) Davanın Tarafları & Davada İlgililerin Rolleri
5) Dilekçeler Aşaması & Ön İnceleme & Tahkikat
6) İspat Hukuku & Kesin Deliller
7) Takdiri Deliller
8) İlk Derece Yargılamasının Sona Ermesi
9) Kanun Yolları: İstinaf ve Temyiz
10) Geçici Hukuki Koruma Tedbirleri
11) Alternatif Uyuşmazlık Çözümleri (Arabuluculuk)
12) Alternatif Uyuşmazlık Çözümleri (Tahkim)
13) Bireysel Başvuru ve Yargılamada Süreler
14) Pratik Çalışma & Genel Tekrar
Diğer Kaynaklar: i. Atalı, M. & Ermenek, İ. (2023). Medeni Usul Hukuku (THD), 5. Baskı, Ankara.
ii. Pekcanıtez, H. & Atalay, O. & Özekes, M. (2023). Medeni Usul Hukuku Temel Bilgiler, 17. Baskı, İstanbul.
iii. Kuru, B. & Aydın, B. (2023). Medeni Usul Hukuku Ders Kitabı, 8. Baskı, Ankara.
iv. Yılmaz, E. & Arslan, R. & Taşpınar Ayva, S. & Hanağası, E. (2023). Medeni Usul Hukuku, 9. Baskı, Ankara.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

Program Kazanımları
1) Hukukun temel ilkeleri, hukuk teorileri, hukuk terminolojisi ve temel hukuk metodolojisine dair bilgiye sahiptir. 3 3 3 3 3 2 2 2 2 2
2) İktisadi, siyasi ve sosyolojik konular dahil disiplinler arası analiz becerisi vardır.
3) Temel mevzuatı, öğretiyi ve içtihatları bilir. 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 2 2 2 2
4) Yeterli düzeyde İngilizce yabancı dil bilgisine sahiptir
5) Mesleki iletişim becerileri vardır.
6) Somut uyuşmazlığın çözümüne ilişkin hukuk kuralını tespit eder ve uygular. 3 1
7) Mevzuat, içtihat ve öğreti araştırma tekniklerini kullanır. 2 2
8) Hukuki ihtilafları ekonomik, sosyal ve psikolojik açılardan değerlendirir.
9) Uyuşmazlığın çözümü sürecinde taraflarının ihtiyaçlarını dikkate alır.
10) Zaman baskısı altında çalışma yeteneğini geliştirir.
11) Karşılaşılan sorunları çözmek için sorumluluk alır.
12) Hakkaniyet bilinciyle mesleğini hiç kimsenin denetimi gerekmeksizin özveriyle yapar.
13) Mevzuat, içtihat ve öğreti taraması yapmayı bilir. 2 2 2 2 2 1 1 3 3 3 3
14) Mevzuat, içtihat ve öğretiyi düzenli olarak takip eder.
15) Güncel gelişmeleri izleyerek bunları etkin bir biçimde mesleğinde kullanır.
16) Türkçeyi doğru, etkili ve güzel kullanır.
17) Mesleğini adalet hizmetlerinin geliştirilmesi ve toplumsal ihtiyaçların karşılanması bilinciyle yapar.
18) Yaşam boyu öğrenen bir birey olarak, mesleğinde düzenli olarak takip ettiği güncel gelişmeleri uygular.
19) Hukuk terminolojisini etkili ve güzel kullanır. 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
20) Sosyal ilişkilerinde hukuk düzenine, etik ilkelere ve toplumsal değerlere uygun davranır
21) Mesleki bilgisini gerektiğinde gündelik dilde ifade ederek toplumun her kesimiyle iletişim kurar

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Pratik Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Bütünleme Pratik % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Katılım % 0
Tartışma % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 28
Laboratuvar
Uygulama 14 14
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 28
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) 14 28
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) 14 28
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 6 9
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 7 12
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 149
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 4